Gemeente Elburg
Vergadersysteem raad
Het veradersysteem biedt u als burger de mogelijkheid om vóór het
fractieoverleg de raad te informeren over bepaalde onderwerpen. Dit
kunt u doen op de daarvoor bestemde infosessies.
Wat is een infosessie ?
In een infosessie komen onderwerpen aan bod die van te voren zijn
vastgesteld en bekendgemaakt.
Op deze onderwerpen, die bekendgemaakt worden op de gemeentepagina en
op deze website, kunt u als burger reageren. Op de maandagavond,
wanneer de inforsessie plaatsvindt, mag u een toelichting geven op een
onderwerp wat dan aan de orde is. Bij de infosessie is een voorzitter,
raadslid, notulist, wethouder en eventueel een amtenaar aanwezig.
Waneer er op de agenda een onderwerp staat waar u wat over wilt
vertellen, kunt u dat doen tijdens de infosessie die op maandagavond
wordt gehouden. Zo krijgen de betrokken raadsleden de informatie
voordat ze een fractieoverleg hebben. door dit feit wordt er pas een
mening gevormd na de infosessie. Zo heeft u als burger meer invloed en
betrokkenheid.
In de tussentijd waneer er andere onderwerpen worden besproken waar u
niet over mee wilt praten, kunt u een kopje koffie drinken in de
koepel van het gemeentekantoor. Dit gebeurt op een informele manier.
Zo kan er ook informeel met elkaar gepraat worden. Na deze infosessie
vinden er in de week daarop de fractieoverleggen plaats.
Infosessies vinden altijd plaats op een maandagavond. Tijdens deze
avond zijn er twee sessies tegelijkertijd en twee na elkaar. Er zijn
dus maximaal vier infosessies op één avond.
Wat moet u doen om in te spreken bij een infosessie?
1. houd onze internetsite en gemeentepagina in de gaten, en kijk of
er onderwerpen aan de orde komen waarover u informatie wilt geven.
2. kom op maandagavond naar het gemeentehuis om de infosessie bij te
wonen. Wanneer uw onderwerp aan bod komt, wordt u door de
voorzitter gevraagd om plaats te nemen aan de vergadertafel.
3. geef uw informatie door, zodat de raadsleden daarna vragen kunnen
stellen voor verduidelijking.
4. tijdens het wachten op een bepaald onderwerp kunt u op een
informele manier praten in de koepel.
Rol van de raadsleden tijdens een infosessie?
Ten eerste moeten de raadsleden actief luisteren naar wat de sprekers
te zeggen hebben. Ten tweede moeten ze informatieve vragen stellen
over het onderwerp om zo nog meer informatie te verkrijgen. Ten derde
moeten ze doorvragen naar zaken die nog niet goed helder zijn. En als
laatste moeten de raadsleden in eigen woorden weergeven wat een
spreker heeft gezegd. Ze mogen dus inhoudelijk geen reactie geven op
de informatie. Het doel voor de raadsleden is om zoveel mogelijk
informatie te verkijgen over een bepaald onderwerp, waarna zij zich in
het fractieoverleg een mening kunnen vormen.
Het fractieoverleg
In dit overleg praten de fracties verder over de onderwerpen die aan
bod zijn gekomen tijdens de inforsessie. Zo vormen de fracties een
mening die in het debat naar voren komt. Dit debat vindt in de week na
het fractieoverleg plaats.
Commissie Algemene Bestuurszaken
Voor die onderwerpen waarvoor raad en college behoefte hebben om met
elkaar in gesprek te gaanis er een commissie Algemene Bestuurszaken.
De vergaderingen zijn openbaar en vinden één keer per maand plaats op
de woensdagavond om 19.30 uur.
Raadsvergadering
In de raadsvergadering geven de fracties hun standpunten weer over een
onderwerp dat op de agenda stond van de infosessie. Mede door het
fractieoverleg hebben de fracties zich een mening gevormd over een
onderwerp. In deze raadsvergadering worden de onderwerpen nog verder
behandeld. Door de discussie tussen de fracties onderling, kan de
mening verder aangescherpt worden. In de raadsvergadering is er geen
ruimte meer voor spreekrecht voor de burgers over de geagendeerde
onderwerpen of voor het stellen van technische vragen aan de
wethouders.
De raadsvergadering vindt plaats in één sessie van twee termijnen.In
de eerste termijn krijgt iedere fractie3 minuten om zijn standpunt
weer te geven. In de tweede termijn is er vrije discussie met alle
ruimte voor interrupties. Zijn deze twee termijnen afgerond, dan trekt
de voorzitter de conclusies en gaat over tot de stemming.
Inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen.
Aan het begin van de raadsvergadering kunt u inspreken over
onderwerpen die in de voorafgaande infosessie en in de
raadsvergadering niet aan de orde zijn geweest. Dit is het spreekrecht
over niet-geagendeerde onderwerpen. Dit spreekrecht is beperkt tot
vijf minuten per spreker met een maximum van 30 minuten in totaal. Met
hetgeen waarover u inspreekt wordt die avond niets gedaan. Wel krijgt
u op een later moment bericht van de raad over hetgeen u gezegd heeft.
Indien u wilt inspreken bij het debat kunt u zich melden bij de
griffier, tel. 0525-688688.
Vergaderschema
Wilt u een van de bovenstaande vergaderingen bijwonen dan bent u van
harte welkom. De raadsvergadering vindt plaats op de laatste maandag
van de maand, de infosessies zijn twee weken daarvoor ook op de
maandagavond. De commissie Algemene Bestuurszaken wordt gehouden op de
woensdagavond na de raadsvergadering. Afwijkingen van deze vuistregel
komen hier en daar voor door schoolvakanties en christelijke
feestdagen.
Alle vergaderingen beginnen om 19.30 uur. De raadsvergadering is in de
Vesting -Jufferenstraat, de overige vergaderingen zijn in het
gemeentekantoor. De raadsvergadering is tevens te beluisteren op de
lokale omroep Elburg. Het volledige vergaderschema kunt u vinden op de
website.
Infosessies 2007
Commissie AB 2007
Raadsvergaderingen 2007
Vergaderschema 2007