Gemeente Elburg


Vergadersysteem raad

Het veradersysteem biedt u als burger de mogelijkheid om vóór het fractieoverleg de raad te informeren over bepaalde onderwerpen. Dit kunt u doen op de daarvoor bestemde infosessies.

Wat is een infosessie ?

In een infosessie komen onderwerpen aan bod die van te voren zijn vastgesteld en bekendgemaakt.

Op deze onderwerpen, die bekendgemaakt worden op de gemeentepagina en op deze website, kunt u als burger reageren. Op de maandagavond, wanneer de inforsessie plaatsvindt, mag u een toelichting geven op een onderwerp wat dan aan de orde is. Bij de infosessie is een voorzitter, raadslid, notulist, wethouder en eventueel een amtenaar aanwezig. Waneer er op de agenda een onderwerp staat waar u wat over wilt vertellen, kunt u dat doen tijdens de infosessie die op maandagavond wordt gehouden. Zo krijgen de betrokken raadsleden de informatie voordat ze een fractieoverleg hebben. door dit feit wordt er pas een mening gevormd na de infosessie. Zo heeft u als burger meer invloed en betrokkenheid.

In de tussentijd waneer er andere onderwerpen worden besproken waar u niet over mee wilt praten, kunt u een kopje koffie drinken in de koepel van het gemeentekantoor. Dit gebeurt op een informele manier. Zo kan er ook informeel met elkaar gepraat worden. Na deze infosessie vinden er in de week daarop de fractieoverleggen plaats.

Infosessies vinden altijd plaats op een maandagavond. Tijdens deze avond zijn er twee sessies tegelijkertijd en twee na elkaar. Er zijn dus maximaal vier infosessies op één avond.

Wat moet u doen om in te spreken bij een infosessie?
1. houd onze internetsite en gemeentepagina in de gaten, en kijk of er onderwerpen aan de orde komen waarover u informatie wilt geven.
2. kom op maandagavond naar het gemeentehuis om de infosessie bij te wonen. Wanneer uw onderwerp aan bod komt, wordt u door de voorzitter gevraagd om plaats te nemen aan de vergadertafel.
3. geef uw informatie door, zodat de raadsleden daarna vragen kunnen stellen voor verduidelijking.

4. tijdens het wachten op een bepaald onderwerp kunt u op een informele manier praten in de koepel.

Rol van de raadsleden tijdens een infosessie?

Ten eerste moeten de raadsleden actief luisteren naar wat de sprekers te zeggen hebben. Ten tweede moeten ze informatieve vragen stellen over het onderwerp om zo nog meer informatie te verkrijgen. Ten derde moeten ze doorvragen naar zaken die nog niet goed helder zijn. En als laatste moeten de raadsleden in eigen woorden weergeven wat een spreker heeft gezegd. Ze mogen dus inhoudelijk geen reactie geven op de informatie. Het doel voor de raadsleden is om zoveel mogelijk informatie te verkijgen over een bepaald onderwerp, waarna zij zich in het fractieoverleg een mening kunnen vormen.

Het fractieoverleg

In dit overleg praten de fracties verder over de onderwerpen die aan bod zijn gekomen tijdens de inforsessie. Zo vormen de fracties een mening die in het debat naar voren komt. Dit debat vindt in de week na het fractieoverleg plaats.

Commissie Algemene Bestuurszaken

Voor die onderwerpen waarvoor raad en college behoefte hebben om met elkaar in gesprek te gaanis er een commissie Algemene Bestuurszaken. De vergaderingen zijn openbaar en vinden één keer per maand plaats op de woensdagavond om 19.30 uur.

Raadsvergadering

In de raadsvergadering geven de fracties hun standpunten weer over een onderwerp dat op de agenda stond van de infosessie. Mede door het fractieoverleg hebben de fracties zich een mening gevormd over een onderwerp. In deze raadsvergadering worden de onderwerpen nog verder behandeld. Door de discussie tussen de fracties onderling, kan de mening verder aangescherpt worden. In de raadsvergadering is er geen ruimte meer voor spreekrecht voor de burgers over de geagendeerde onderwerpen of voor het stellen van technische vragen aan de wethouders.

De raadsvergadering vindt plaats in één sessie van twee termijnen.In de eerste termijn krijgt iedere fractie3 minuten om zijn standpunt weer te geven. In de tweede termijn is er vrije discussie met alle ruimte voor interrupties. Zijn deze twee termijnen afgerond, dan trekt de voorzitter de conclusies en gaat over tot de stemming.

Inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen.

Aan het begin van de raadsvergadering kunt u inspreken over onderwerpen die in de voorafgaande infosessie en in de raadsvergadering niet aan de orde zijn geweest. Dit is het spreekrecht over niet-geagendeerde onderwerpen. Dit spreekrecht is beperkt tot vijf minuten per spreker met een maximum van 30 minuten in totaal. Met hetgeen waarover u inspreekt wordt die avond niets gedaan. Wel krijgt u op een later moment bericht van de raad over hetgeen u gezegd heeft. Indien u wilt inspreken bij het debat kunt u zich melden bij de griffier, tel. 0525-688688.

Vergaderschema

Wilt u een van de bovenstaande vergaderingen bijwonen dan bent u van harte welkom. De raadsvergadering vindt plaats op de laatste maandag van de maand, de infosessies zijn twee weken daarvoor ook op de maandagavond. De commissie Algemene Bestuurszaken wordt gehouden op de woensdagavond na de raadsvergadering. Afwijkingen van deze vuistregel komen hier en daar voor door schoolvakanties en christelijke feestdagen.

Alle vergaderingen beginnen om 19.30 uur. De raadsvergadering is in de Vesting -Jufferenstraat, de overige vergaderingen zijn in het gemeentekantoor. De raadsvergadering is tevens te beluisteren op de lokale omroep Elburg. Het volledige vergaderschema kunt u vinden op de website.

Infosessies 2007

Commissie AB 2007

Raadsvergaderingen 2007

Vergaderschema 2007