Provincie Drenthe

Drenthe goed op weg met programma verkeer en vervoer - Moderne informatiesystemen als extra hulpmiddel in het verkeer 16 Jan 2007

Drentse automobilisten en reizigers in het openbaar vervoer (OV) zullen de komende tijd steeds vaker reisinformatie via dynamische informatiesystemen ontvangen. Eind 2007 moeten op verschillende plaatsen in Assen dergelijke geautomatiseerde systemen naast wegen en op OV-knooppunten verrezen zijn. Gemeente en provincie hebben hierover afspraken gemaakt. VVD-gedeputeerde Sipke Swierstra denkt vooral aan informatie over parkeren in de stad en aan informatie over aankomst- en vertrektijden van bussen en treinen. Dergelijke ICT-oplossingen staan overigens ook gepland voor de andere Drentse steden.

Provincie en gemeenten in Drenthe continueren de intensieve samenwerking om mobiliteit in Drenthe te optimaliseren en veiliger te maken. VVD-gedeputeerde Sipke Swierstra is tevreden over de stappen die zijn gezet op het gebied van veiligheid, ruimtelijke ontwikkelingen en de verbeterde mobiliteit. "We hebben een mensgerichte benadering gekozen en die blijkt te werken. Landelijk lopen we met dit beleid voorop. Het resultaat is een teruglopend aantal verkeersslachtoffers en een verbeterde mobiliteit. Dat is het resultaat van gezamenlijke inspanning van de Drentse wegbeheerders."

Openbaar vervoer
Opvallend resultaat is de groei van het aantal reizigers in het OV. In 2006 nam het aantal reizigers met 15 procent toe. Volgens Swierstra is die toename het resultaat van een sterk verbeterd aanbod, vervoer op maat en verbetering van de kwaliteit van het OV. Ook hier ziet de vervoersgedeputeerde de heilzame werking van samenwerking tussen provincie en gemeenten. De haltes in het busvervoer zijn de laatste jaren sterk verbeterd en ook ten aanzien van de sociale veiligheid steken provincie en gemeenten de handen uit de mouwen. Die lijn moet worden doorgezet, vindt Swierstra. Ook de informatie aan reizigers verdient de komende jaren ruim aandacht.

Veiligheid in het verkeer
Verkeersveiligheid krijgt in het komende jaar eveneens prioriteit. Daarbij is er met name aandacht voor de zogenaamde black spots. Dit zijn verkeerssituaties waar zich meer dan gemiddeld ongelukken voordoen. Dergelijke situaties geanalyseerd hetgeen vaak leidt tot reconstructie of aanpassingen. Een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid ligt overigens bij de weggebruiker zelf. Provincies en gemeenten blijven daarom investeren in bewustwordingscampagnes, omdat meer dan 90 procent van de ongevallen te wijten zijn aan fouten van de weggebruiker. Om die reden wil de gedeputeerde de weggebruiker meer betrekken bij het verkeersbeleid.

Handhaving
Ook handhaving is een onderdeel van de strategie om het Drentse verkeer nog veiliger te maken. De ervaringen met trajectcontrole in Veenhuizen zijn positief. De controle op de N919 is een van de vier landelijke proefprojecten. De plaatsing van flitspalen wordt herzien. Overigens ligt de oplossing van meer veiligheid op de weg volgens Swierstra niet alleen bij handhaving. "Naast gedragscampagnes zijn we ook op een andere manier naar onze wegen gaan kijken. De inrichting van de weg moet het gewenste gedrag uitlokken. We willen mensen bewuster aan het verkeer laten deelnemen."

115 miljoen euro voor stedelijke bereikbaarheid De investeringen aan de Drentse wegen pakken dit jaar veel hoger uit dan gemiddeld. In 2007 geven provincie en gemeenten in totaal 115 miljoen euro aan maatregelen ten behoeve van bereikbaarheid en verkeersveiligheid uit. Een deel van dat geld wordt gefinancierd uit de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU). De lijst van BDU-projecten is bijgevoegd.

Samenwerken
Een belangrijke mijlpaal vormen volgens Swierstra de convenanten met de gemeenten. Provincie en gemeenten hebben afspraken gemaakt over de gezamenlijke uitvoering en financiering van een pakket aan maatregelen voor de periode 2006-2008. Juist door de samenwerking ontstaan mogelijkheden om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Het geĂŻntensiveerde beleid leidt nu tot uitvoering van allerlei projecten voor auto- en fietsverkeer en openbaar vervoer.