Gemeente Alphen aan den Rijn


Laagste aantal uitkeringsgerechtigden ooit

(16 januari 2007)

Op 31 december 2006 bedroeg het aantal uitkeringsgerechtigden in Alphen aan den Rijn 864. Nog nooit eerder was het aantal klanten zo laag. Op 31 december 2005 waren er nog 924 uitkeringsgerechtigden; in februari 2004 was dit aantal zelfs 991. De daling is het gevolg van een combinatie van factoren: de Alphense Activerende Aanpak (A3), de aantrekkende economie en handhaven.

Jaarlijks vragen ongeveer 250 klanten een uitkering aan en stroomt ditzelfde aantal ook weer uit. Vorig jaar heeft de gemeente daarnaast nog 60 uitkeringsgerechtigden extra met behulp van de Alphense Activerende Aanpak aan een baan geholpen. Succesvolle projecten in 2006 waren:

- 'De Witte Motor', waar uitkeringsgerechtigden een baan als assistent huishoudelijke hulp bij Stichting Thuiszorg Groot Rijnland hebben gekregen.

- 'Groen als Kans', een leerwerktraject in het groen voor uitkeringsgerechtigden.

Alphense Activerende Aanpak
Sinds de invoering van de Wet werk en bijstand per 1 januari 2005, is de gemeente verantwoordelijk voor uitkeringsgerechtigden. Hier tegenover staat dat gemeenten een ruimere beleidsvrijheid hebben gekregen om zelf de uitstroom te bevorderen. Het motto van de Alphense Activerende Aanpak is "iedereen kan iets". Uitkeringsgerechtigden en alle nieuwe klanten die een bijstandsuitkering aanvragen starten met een training: de A3-academie. Daar leren zij wat hun mogelijkheden zijn om een baan te krijgen. En als dat niet gelijk mogelijk blijkt te zijn, welke vervolgstappen nodig zijn om dat doel toch te bereiken:
- Klanten die klaar zijn voor de arbeidsmarkt, krijgen via een reïntegratiebureau een stageplaats aangeboden. Gelijktijdig wordt gezocht naar een echte baan, al dan niet binnen hetzelfde bedrijf.
- Klanten die wat verder verwijderd zijn van de arbeidsmarkt, krijgen eerst een beschermde werkstage aangeboden. Dat is een stageplek waar werkdruk ontbreekt en ruimte is voor persoonlijke begeleiding. Het doel is wel hen op termijn door te laten stromen naar een gewone stageplaats.

- Klanten die nog niet toe zijn aan het 'echte' werk, gaan eerst vrijwilligerswerk doen. Daarna kunnen zij doorstromen naar een beschermde werkstage.

Handhaven
De gemeente Alphen aan den Rijn neemt de strijd tegen fraude met uitkeringen serieus: mensen die geen recht hebben op een uitkering, moeten die ook niet krijgen. Om fraude te voorkomen, geeft de gemeente klanten tijdig informatie over de rechten én plichten. Maar ook vroegtijdig signaleren en opsporen van fraude en handhaving zijn belangrijke aandachtspunten. Fraudepreventen van de gemeente gaan bijvoorbeeld op huisbezoek om te controleren of mensen met een uitkering toch samenwonen of over veel geld blijken te beschikken. Daarnaast werken de fraudepreventen samen met de Belastingdienst en andere instanties. Als klanten tegen de regels ingaan, volgt een sanctie.

Doel 2007
In 2007 wil de gemeente naast de normale instroom 54 uitkeringsgerechtigden aan een baan helpen, zodat het aantal uitkeringsgerechtigden aan het eind van het jaar 810 personen is. Dit vraagt een grote inspanning van de gemeente, het CWI en reïntegratiebedrijven. De huidige klanten hebben over het algemeen een iets grotere afstand tot de arbeidsmarkt.