Gemeente Alphen aan den Rijn
Laagste aantal uitkeringsgerechtigden ooit
(16 januari 2007)
Op 31 december 2006 bedroeg het aantal uitkeringsgerechtigden in
Alphen aan den Rijn 864. Nog nooit eerder was het aantal klanten zo
laag. Op 31 december 2005 waren er nog 924 uitkeringsgerechtigden; in
februari 2004 was dit aantal zelfs 991. De daling is het gevolg van
een combinatie van factoren: de Alphense Activerende Aanpak (A3), de
aantrekkende economie en handhaven.
Jaarlijks vragen ongeveer 250 klanten een uitkering aan en stroomt
ditzelfde aantal ook weer uit. Vorig jaar heeft de gemeente daarnaast
nog 60 uitkeringsgerechtigden extra met behulp van de Alphense
Activerende Aanpak aan een baan geholpen. Succesvolle projecten in
2006 waren:
- 'De Witte Motor', waar uitkeringsgerechtigden een baan als assistent
huishoudelijke hulp bij Stichting Thuiszorg Groot Rijnland hebben
gekregen.
- 'Groen als Kans', een leerwerktraject in het groen voor
uitkeringsgerechtigden.
Alphense Activerende Aanpak
Sinds de invoering van de Wet werk en bijstand per 1 januari 2005, is
de gemeente verantwoordelijk voor uitkeringsgerechtigden. Hier
tegenover staat dat gemeenten een ruimere beleidsvrijheid hebben
gekregen om zelf de uitstroom te bevorderen. Het motto van de Alphense
Activerende Aanpak is "iedereen kan iets". Uitkeringsgerechtigden en
alle nieuwe klanten die een bijstandsuitkering aanvragen starten met
een training: de A3-academie. Daar leren zij wat hun mogelijkheden
zijn om een baan te krijgen. En als dat niet gelijk mogelijk blijkt te
zijn, welke vervolgstappen nodig zijn om dat doel toch te bereiken:
- Klanten die klaar zijn voor de arbeidsmarkt, krijgen via een
reïntegratiebureau een stageplaats aangeboden. Gelijktijdig wordt
gezocht naar een echte baan, al dan niet binnen hetzelfde bedrijf.
- Klanten die wat verder verwijderd zijn van de arbeidsmarkt, krijgen
eerst een beschermde werkstage aangeboden. Dat is een stageplek waar
werkdruk ontbreekt en ruimte is voor persoonlijke begeleiding. Het
doel is wel hen op termijn door te laten stromen naar een gewone
stageplaats.
- Klanten die nog niet toe zijn aan het 'echte' werk, gaan eerst
vrijwilligerswerk doen. Daarna kunnen zij doorstromen naar een
beschermde werkstage.
Handhaven
De gemeente Alphen aan den Rijn neemt de strijd tegen fraude met
uitkeringen serieus: mensen die geen recht hebben op een uitkering,
moeten die ook niet krijgen. Om fraude te voorkomen, geeft de gemeente
klanten tijdig informatie over de rechten én plichten. Maar ook
vroegtijdig signaleren en opsporen van fraude en handhaving zijn
belangrijke aandachtspunten. Fraudepreventen van de gemeente gaan
bijvoorbeeld op huisbezoek om te controleren of mensen met een
uitkering toch samenwonen of over veel geld blijken te beschikken.
Daarnaast werken de fraudepreventen samen met de Belastingdienst en
andere instanties. Als klanten tegen de regels ingaan, volgt een
sanctie.
Doel 2007
In 2007 wil de gemeente naast de normale instroom 54
uitkeringsgerechtigden aan een baan helpen, zodat het aantal
uitkeringsgerechtigden aan het eind van het jaar 810 personen is. Dit
vraagt een grote inspanning van de gemeente, het CWI en
reïntegratiebedrijven. De huidige klanten hebben over het algemeen een
iets grotere afstand tot de arbeidsmarkt.