Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Meer fietsenstallingen aan het Gents St-Pietersstation gevraagd

Persbericht BTTB, GMF en Fietsersbond 16 januari 2007

Gents MilieuFront, Bond van Trein-, Tram- en busgebruikers (BTTB) en de Fietsersbond Gent vragen op korte termijn 2000 bijkomende fietsstallingen

Ruim 3000 fietsers konden afgelopen weekend geen stallingsplaats vinden voor hun tweewieler aan het Sint-Pietersstation in Gent. Dat blijkt uit een telling van het Gents MilieuFront en de Fietsersbond. Het gebrek aan fietsrekken werkt overlast, vernieling en diefstal in de hand. Met de vernieuwing en uitbreiding van het station zal het aantal reizigers verdubbelen. In de planning zijn 6800 fietsstallingen voorzien. Maar ook dit zal lang niet voldoende zijn. Bovendien laat deze nieuwe fietsinfrastructuur nog een paar jaar op zich wachten.

Fiets en openbaar vervoer vormen samen een "duurzame tandem". De fiets is milieuvriendelijk en neemt beduidend minder ruimte in beslag dan een geparkeerde auto. De Stad Gent voert terecht een actief fietsbeleid, met attractieve fietsroutes en fietsenstallingen verspreid in de Stad. Alleen ontbreekt een logisch verlengstuk van dit beleid aan het St-Pietersstation, aldus GMF, de Fietsersbond en de BTTB. En intussen is het elke vrijdag weer drummen aan de fietsrekken van het St-Pietersstation.
Afgelopen weekend telden GMF en de Fietsersbond alle fietsen (met uitzondering van de betalende fietsenstalling) op en rond het Maria-Hendrikaplein. 5983 fietsen werden geteld. Dit is precies 3001 meer dan de beschikbare 2982 stalplaatsen. Voor elke plaats staan er vandaag dus meer dan 2 fietsen aan het station. Dit is ontoelaatbaar. (In oktober 2002 voerde GMF al een telling uit van het aantal fietsen aan het Sint-Pietersstation. We telden er toen 4579.) De toestand brengt niet alleen hinder teweeg voor omwonenden en voetgangers, het is ook zeer frustrerend voor de fietsers zelf. Het risico op beschadiging of diefstal van de fiets wordt veel groter. Veel mensen die kiezen voor een duurzame verplaatsingsmethode worden op die manier richting gemotoriseerd vervoer gejaagd. Beide verenigingen vragen dan ook dat het stadsbestuur, het Vlaams Gewest en de NMBS dringend maatregelen nemen om aan deze toestand te verhelpen. GMF, BTTB en de Fietsersbond schuiven een oplossing naar voren die het ergste leed in een mum van tijd kan verhelpen. Op de NMBS-autoparking aan de St-Denijslaan is er plaats voor 1500 fietsen. Momenteel is daar plaat voor 88 auto's. 88 autostaanplaatsen kunnen dus plaats maken voor 1500 fietsen. Zo verdubbelt het aantal gratis fietsstallingen in één klap. Voor de auto's is er nog meer dan genoeg plaats op de tijdelijke parkinggebouw aan de Koningin Fabiolalaan. Ook de kostprijs kan niet echt een probleem zijn. Vorig jaar heeft de NMBS aan het station een voorlopige autoparking gebouwd ter waarde van 4,24 miljoen Euro of 5090EUR per plaats.
Tijdens de werken voor de vernieuwing van het Sint-Pietersstation zal het voor de fietsers niet eenvoudig worden. Zo zijn de fietsenrekken op de Clementinalaan verplaatst, die aan de nis moeilijk toegankelijk. Nieuwe plaatsen kwamen er aan het Sint-Denijslaan. De projectpartners van het project Gent Sint-Pieters beloofden om tijdens de werken het huidige aantal fietsenstallingen te handhaven. Maar dit is onvoldoende. Dat is nu wel duidelijk. GMF, BTTB en de Fietsersbond willen dat er verhoudingsgewijs meer reizigers per fiets naar het station komen. Er moet bij de plannen van het nieuwe station van bij het begin op een een structurele manier plaats worden voorzien voor 12000 fietsen, zodat de geplande verdubbeling van treinreizigers kan worden opgevangen. Bijkomend vragen we fietswerkplaats te voorzien in het station. Zo is er een fietsvriendelijker klimaat en stijgt het aantal pendelaars die met de fiets naar het station komen. GMF, BTTB en de Fietsersbond roepen de NMBS en beide overheden op om zorgzaam en dankbaar om te gaan met de Gentenaars die naar het station fietsen. Zij vervuilen niets, vragen veel minder ruimte, rijden geen mensen dood en maken geen lawaai. Ideaal dus voor de leefbaarheid van een stad. Jaag de fietser niet richting gemotoriseerd vervoer, maar promoot het fietsverkeer. Want Gent is wild van fietsen!

Capaciteit stallingen

Maria-Hendrikaplein 167, werkelijk aantal: 1067 Clementinalaan stalling NMBS: 460, werkelijk aantal: 720 Astridlaan: 390, werkelijk aantal 993
Tunnel: 390, werkelijk aantal 818
St-Denijslaan: 690, werkelijk aantal 1013
Lijnwinkel: 180, werkelijk aantal 275
Overdekte fietsenparking: 702, werkelijk aantal 1097 Totaal: 2982, werkelijk aantal 5983

terug