PERSBERICHT
ROVER luidt noodklok over OV-chipkaart
Bij de huidige ontwikkeling en uitwerking van de OV- chipkaart zijn de
belangen van de reiziger in het geding. Dat baart ROVER in toenemende
mate zorgen. De ontwikkelingen van de afgelopen periode en de vragen
van reizigers die op ROVER afkomen leiden tot de vraag of de reiziger
er met de huidige stand van zaken iets mee opschiet en of het daarom
wel verantwoord is om de chipkaart verplicht in te voeren als enige
betaalwijze in het openbaar vervoer. Er moet een twee-marktenbeleid
komen, en de minister moet de regie ter hand nemen, vindt ROVER.
ROVER heeft de start van de ontwikkeling van de OV-chipkaart gesteund,
maar was zich er toen al van bewust dat bij zo'n complexe ontwikkeling
er van tijd tot tijd afwegingen van belangen gemaakt moeten worden.
Voor ROVER staan natuurlijk de belangen van de reiziger (in
verschillende gedaanten) centraal. Daarom heeft een studiegroep binnen
ROVER zich over de problematiek gebogen.
Enkele conclusies:
· Van de beloofde zegeningen voor de reiziger is zo goed als niets
over. Het is zelfs onduidelijk of er voor het hele openbaar vervoer
wel met één chipkaart kan worden volstaan. De NS lijkt de
voordeelurenkorting voorlopig alleen op zijn eigen chipkaart te willen
zetten en streekvervoerder Veolia is net zo eenkennig met een
regionale best-priceaanbieding.
· Tarieven worden niet inzichtelijker voor de reiziger, met name het
woud van regionaal verschillende tarieven dreigt voor de reiziger
volstrekt ondoorgrondelijk te worden.
· Reizigers krijgen de rekening gepresenteerd voor een heel duur
systeem. Ze moeten opeens geld betalen voor de aanschaf van de kaart,
stiekeme prijsverhogingen liggen op de loer en de NS schafte de
retourkorting (een retourtje is nu per kilometer goedkoper dan twee
enkeltjes) af bij het zogeheten "reizend specificeren" op het
proeftraject Rotterdam Hoek van Holland.
· Er is nog steeds geen goede, voldoende grootschalige test geweest.
In de Rijnmond (metro RET, bus Connexxion, Hoekse lijn NS) was het
aantal testreizigers onvoldoende om zekerheid te krijgen over de
betrouwbaarheid van het systeem.
· Er is onvoldoende nagedacht over de reizigers die slechts weinig van
het openbaar vervoer gebruik maken (verstokte automobilisten,
buitenlandse bezoekers).
Twee belangrijke aanbevelingen:
· Voor de weinig-gebruikers zouden eenvoudige kaartjes moeten komen:
een soort eenvoudige versie van de chipkaart die zich gedraagt als het
"losse papieren kaartje" van nu. Ook mensen die vaker reizen maar met
de chipkaart niet uit de voeten kunnen zouden voor dit kaartje moeten
kunnen kiezen. Een twee-marktenbeleid dus.
· Het ontbreekt bij de invoering van de OV-chipkaart aan nationale
regie. De minister zou deze regierol veel beter moeten oppakken. Er
dienen knopen te worden doorgehakt, waarbij het belang van de reiziger
een veel belangrijker plaats dan nu moet krijgen.
ROVER praat op basis van de bevindingen en aanbevelingen met de
mede-consumentenorganisaties, de NS en de overheid om te trachten, de
chipkaart alsnog tot een voor de reiziger aantrekkelijk (want
betaalbaar, gebruiksvriendelijk) betaalsysteem te maken.
Het stuk "De OV-Chipkaart en de 11 reizigerseisen" is te vinden op:
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber070116bijl1.pdf
Het stuk "Herbezinning OV-Chipkaart" is te vinden op:
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber070116bijl2.pdf
Pagina geplaatst: 16 januari 2007