Ingezonden persbericht


| |
|                                                |               |
|Datum                                           |               |
|15 januari 2007                                 |               |
|Nummer                                          |               |
|070115-b/es                                     |               |
|Contactpersoon                                  |               |
|Eric Seugling                                   |               |
|Telefoonnummer                                  |               |
|(071) 516 51 18                                 |               |
|Onderwerp                                       |               |
|Veiligheidstoets Rijn Gouwelijn                 |               |
Beoordeling veiligheid RGL tracé door Leiden

In een motie, die in december 2005 is aangenomen, heeft de Gemeenteraad vastgelegd dat de aanleg van het tracé voor de RijnGouwelijn de verkeerssituatie niet onveiliger mag maken. De gemeente Leiden heeft daarom als wegbeheerder veiligheidseisen gesteld aan het ontwerp van het RijnGouwelijn tracé. De norm dat het door de aanleg van de RijnGouwelijn niet onveiliger mag worden, wordt het 'stand still' principe genoemd. De provincie Zuid-Holland heeft zich als uitvoerder van het project gecommitteerd aan deze norm. Het is de ambitie van de gemeente Leiden om langs het tracé waarmogelijk de veiligheid te verbeteren.

De Raad heeft besloten dat voor het referendum over de aanleg van de RGL op 7 maart de open thema's zullen zijn ingevuld. Het gaat bijvoorbeeld om de uitwerking van het ontwerp voor de Breestraat inclusief de RGLhalte, de uitgangspunten van het busnet en de ligging van het RGLtracé in de Lammenschansweg. Daarom is er de afgelopen maanden intensief overleg gevoerd over deze onderwerpen met belanghebbenden en belangstellenden. Dit heeft onder meer geleid tot een nieuwe variant voor de Lammenschansweg, de combivariant en een nader uitgewerkt ontwerp voor het tracé tussen Lammenschans en het Centraal Station. Eind december heeft B&W een besluit genomen over de open thema's. Dat is gedaan onder voorbehoud van het advies van de ISA (Independent Safety Assessor) een onafhankelijke commissie met veiligheids-deskundigen.

Het ontwerp van het tracé, evenals de varianten daarop, is door het veiligheidadvies-bureau VIA getoetst op de gevolgen voor de veiligheid. Daarbij is voor zowel de auto als de fiets als de voetganger de huidige situatie vergeleken met de toekomstige situatie, op het niveau van wegvakken, oversteken en kruispunten.

De bevindingen van VIA zijn vervolgens voorgelegd aan de ISA., een onafhankelijke commissie die beoordeeld heeft of de bevindingen en de methodiek om tot die bevindingen te komen correct zijn. In een aantal zittingen zijn de bevindingen door de ISA besproken en zijn adviezen gegeven voor verbetering van de verkeersveiligheid. De gemeente Leiden heeft op basis hiervan nog een aantal aanpassingen doorgevoerd in het ontwerp. Dit aangepaste ontwerp is daarna opnieuw door de ISA beoordeeld.

Uit de analyse van VIA en de beoordeling daarvan door de ISA blijkt dat er wordt voldaan aan het stand still principe. Op een aantal delen verbetert de verkeersveiligheid met de komst van de RGL. De bevindingen van VIA en de beoordeling van de ISA, onderschrijven de keuzes van B&W. Dat geldt voor de inrichting van de Breestraat, de keuze voor zijhaltes aldaar en voor de keuze voor de combivariant op de Lammenschansweg. Die keuzes worden 6 februari a.s. aan de Raad voorgelegd.

De ISA bereidt nu haar rapportage voor. Gezien het grote belang dat de gemeente en haar inwoners hechten aan de verkeersveiligheid, is de gemeente de ISA erkentelijk voor haar medewerking om thans op hoofdlijnen de bevindingen van VIA te hebben willen beoordelen. (De resultaten op hoofdlijnen zijn bijgevoegd)