Gemeente Hulst
Persbericht - 16.01.2007
Veranderingsproces gemeentelijke organisatie
Op 7 maart 2006 kozen de inwoners van de gemeente Hulst een nieuw
gemeentebestuur voor de komende 4 jaar. Het nieuw gevormde college van
burgemeester en wethouders formuleerde haar 10 speerpunten. Eén van
deze speerpunten handelt over de gemeentelijke organisatie, waarbij de
doelmatigheid van de organisatie met zo min mogelijk lasten voorop
staat.
In augustus 2006 zag de Nota Hulst Herstelt het levenslicht, een nota
waarin naast financiële aspecten ook de nodige organisatorische zaken
op een rij werden gezet. Onder andere hierin lag het begin van het
organisatieveranderingsproces.
Verder kwam uit de organisatie zelf de behoefte naar boven om 4 jaar
na de herindeling de balans eens op te maken. Daarenboven werd tijdens
het herindelingproces een convenant afgesloten met de ondernemingsraad
en de vakbonden, waarin onder andere werd afgesproken dat binnen 5
jaar een directiemodel zou worden ingevoerd.
Aanleiding genoeg om het veranderingsproces in gang te zetten.
Proces
De portefeuillehouder Personeel & Organisatie en de gemeentesecretaris
hebben ieder vanuit hun eigen verantwoordelijkheden zich in de
afgelopen periode georiënteerd op wat binnen de ambtelijke organisatie
leeft.
Binnen de organisatie bleken vele ideeën aanwezig, maar ook
ergernissen en irritaties. Om hiervan een goed beeld te verkrijgen is
- in overleg met een inmiddels hiervoor opgerichte begeleidingsgroep -
gekozen voor het houden van interviews met medewerkers. In deze
interviews kregen de medewerkers de gelegenheid om hun zienswijzen,
ideeën en oplossingsrichtingen vanuit een bottum-up principe aan te
geven. De resultaten van de interviews hebben een hoog gehalte van
zakelijke verbeteringssuggesties, waar onze gemeentelijke organisatie
zijn voordeel mee kan doen. Zoals verwacht en ook wel bedoeld, zijn
ook persoonlijke, emotionele belevingen van medewerkers aan de orde
gekomen, die aandacht verdienen. Deze veelal door projectie of
misverstanden voortkomende belevingen zijn in belangrijke mate middels
een goed gesprek of goede (werk)afspraken en/of wat extra aandacht uit
de wereld te helpen. De vele goede ideeën die vanuit de organisatie
zijn aangedragen, zullen nader worden uitgewerkt.
De komende weken wordt de informatie uit de interviews geanalyseerd en
gecategoriseerd. Daarna wordt een plan van aanpak opgesteld. In eerste
instantie wordt gekeken naar de winst die op korte termijn kan worden
behaald. Vervolgens krijgt de winst die op middellange en lange
termijn te behalen valt de aandacht. De analyse moet tactische
handvatten bieden, waarbij voorop dient te staan dat veranderingen
door de werkvloer moeten worden gedragen.
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl