Gemeente Hulst


Persbericht - 16.01.2007

Veranderingsproces gemeentelijke organisatie

Op 7 maart 2006 kozen de inwoners van de gemeente Hulst een nieuw gemeentebestuur voor de komende 4 jaar. Het nieuw gevormde college van burgemeester en wethouders formuleerde haar 10 speerpunten. Eén van deze speerpunten handelt over de gemeentelijke organisatie, waarbij de doelmatigheid van de organisatie met zo min mogelijk lasten voorop staat.

In augustus 2006 zag de Nota Hulst Herstelt het levenslicht, een nota waarin naast financiële aspecten ook de nodige organisatorische zaken op een rij werden gezet. Onder andere hierin lag het begin van het organisatieveranderingsproces.
Verder kwam uit de organisatie zelf de behoefte naar boven om 4 jaar na de herindeling de balans eens op te maken. Daarenboven werd tijdens het herindelingproces een convenant afgesloten met de ondernemingsraad en de vakbonden, waarin onder andere werd afgesproken dat binnen 5 jaar een directiemodel zou worden ingevoerd.
Aanleiding genoeg om het veranderingsproces in gang te zetten.

Proces
De portefeuillehouder Personeel & Organisatie en de gemeentesecretaris hebben ieder vanuit hun eigen verantwoordelijkheden zich in de afgelopen periode georiënteerd op wat binnen de ambtelijke organisatie leeft.
Binnen de organisatie bleken vele ideeën aanwezig, maar ook ergernissen en irritaties. Om hiervan een goed beeld te verkrijgen is
- in overleg met een inmiddels hiervoor opgerichte begeleidingsgroep - gekozen voor het houden van interviews met medewerkers. In deze interviews kregen de medewerkers de gelegenheid om hun zienswijzen, ideeën en oplossingsrichtingen vanuit een bottum-up principe aan te geven. De resultaten van de interviews hebben een hoog gehalte van zakelijke verbeteringssuggesties, waar onze gemeentelijke organisatie zijn voordeel mee kan doen. Zoals verwacht en ook wel bedoeld, zijn ook persoonlijke, emotionele belevingen van medewerkers aan de orde gekomen, die aandacht verdienen. Deze veelal door projectie of misverstanden voortkomende belevingen zijn in belangrijke mate middels een goed gesprek of goede (werk)afspraken en/of wat extra aandacht uit de wereld te helpen. De vele goede ideeën die vanuit de organisatie zijn aangedragen, zullen nader worden uitgewerkt.

De komende weken wordt de informatie uit de interviews geanalyseerd en gecategoriseerd. Daarna wordt een plan van aanpak opgesteld. In eerste instantie wordt gekeken naar de winst die op korte termijn kan worden behaald. Vervolgens krijgt de winst die op middellange en lange termijn te behalen valt de aandacht. De analyse moet tactische handvatten bieden, waarbij voorop dient te staan dat veranderingen door de werkvloer moeten worden gedragen.

---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl