Sonja Bakker bereikt én behoudt koppositie bestsellerlijst

Gfk benelux

Sonja Bakker bereikt én behoudt koppositie bestsellerlijst

Nederlandse boekenmarkt vanaf januari 2007 wekelijks in detail in kaart gebracht door GfK Benelux Marketing Services (GfK MS)

Datum
16 January 2007

Rein Wiendels
Directeur
GfK Marketing Services B.V.
Tel.+ 31 20 713 30 00
Fax+ 31 20 643 20 00
e-Mail: rwiendels@gfkbenelux.nl
Het nieuwe boekenjaar begint met Sonja Bakker stevig aan kop van de Nederlandse bestsellerlijst. Vorig jaar rond Sinterklaas kwam haar nieuwe boek Bereik én behoud je ideale gewicht uit het niets op nummer één terecht. Uit de -deze week voor het eerst gepubliceerde - cijfers van GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) blijkt dat Sonja Bakker ook in de eerste week van 2007 forse omzet genereert op de Nederlandse boekenmarkt. De Nederlandse consument geeft met de aankoop van het felbegeerde afslankboek gestalte aan de goede voornemens in het nieuwe jaar. De gehele bestsellerlijst staat wekelijks op www.bestseller60.nl van stichting CPNB.

In samenwerking met de Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB) (www.marktonderzoekboekenvak.nl) , opgericht door de Nederlandse Boekverkopersbond en de Groep Algemene Uitgevers van het Nederlands Uitgeversverbond, zal GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) vanaf 1 januari 2007 het boekenvak voorzien van wekelijkse gedetailleerde marktinformatie over de verkoop van boeken binnen de Nederlandse markt. Het boekenvak zal daarmee een verdere professionalisering tegemoet zien, wat boekverkopers en uitgevers in staat stelt om meer grip te krijgen op de trends in de boekenverkoop en op de wensen van de boekenconsument.

Oude situatie vs nieuwe situatie
Een belangrijk verschil tussen de huidige beschikbare informatie over de boekenmarkt en de rapportages die door GfK MS worden geleverd, zit in detaillering en deelneming van het aantal boekverkopende detaillisten. Zo zullen in het nieuwe onderzoek meer dan 4500 winkelvloeren dagelijks worden gevolgd naar verschillende distributiekanalen en zal daarmee ook inzichtelijk worden wat er buiten het traditionele boekhandelskanaal wordt verkocht. De informatie wordt opgebouwd vanuit elk verkocht boek dat aan de kassa wordt geregistreerd, waarmee voor de opdrachtgevers een goed beeld ontstaat over trends en ontwikkelingen in de productie, distributie, marketing en verkoop van boeken.

Stichting Marktonderzoek Boekenvak:
Joop van Dalen, voorzitter van de SMB: 'Het boekenmarktonderzoek in Nederland liep eigenlijk wat achter bij de grotere Europese buurlanden. Daar is het marktonderzoek al een aantal jaren in de breedte opgezet, zodat alle kanalen worden gemeten. In Nederland gaan we nu misschien nog wel verder. We koppelen aan het kwantitatieve onderzoek ook een continu te houden, consumentenonderzoek. Daarin wordt aan boekenkopers, -lezers, maar ook aan niet-kopers naar hun motieven en wensen van kopen (en niet-kopen) gevraagd, alsmede naar de genres waar voorkeur voor bestaat. Door dit een aantal malen per jaar te doen krijgen uitgevers en boekverkopers een goed zicht op het gedrag van de boekenmarkt. Uitgevers en boekverkopers kunnen met de nieuwe gereedschappen van de SMB hun werk beter doen en aanzienlijk beter inspelen op de wensen van de consument.'

GfK Benelux Marketing Services:
'Uiteraard zijn er reeds verschillende gegevensbronnen die iets zeggen over de Nederlandse boekenmarkt, maar deze bronnen zijn vaak niet meer up-to-date voor de huidige eisen van de markt en in sommige gevallen zijn ze ook niet gedetailleerd genoeg', zegt Laurens van den Oever, Division Manager bij GfK MS. 'Daarbij zal de GfK MS expertise, opgedaan op het gebied van retailonderzoek en consumentenonderzoek in een aantal andere branches, goed tot z'n recht komen. De kracht van onze rapportages zit in het feit dat we vanuit detailniveau de gehele markt weergeven door het ontsluiten van elke gerealiseerde transactie.'

Hierbij valt ook te denken aan het maken van waardevolle kruisverbanden naar de overige markten waarin GfK MS actief is. Zo houdt GfK MS onder andere de verkopen bij in de entertainmentbranche waar wekelijks de verkochte dvd's, games en muziek worden geregistreerd. Op basis hiervan zouden vroege signaleringen gedaan kunnen worden naar de populariteit van bijvoorbeeld het totaaleffect van de Da Vinci Code.

Over GfK Benelux Marketing Services (GfK MS)
GfK MS is onderdeel van de GfK Group (Growth from Knowlegde) in Duitsland Neurenberg, dat opgericht is in 1934. We zijn Nr. 4 in de wereld van market research en actief in 5 business divisies; Consumer Tracking, HealthCare, Retail and Technology, Media and Custom Research. GfK is vertegenwoordigd op 5 continenten met meer dan 130 dochterbedrijven en filialen in meer dan 70 landen. Op dit moment hebben we meer dan 7700 mensen in dienst. GfK Benelux Marketing Services is al bijna 30 jaar dé specialist op het gebied van het volgen van trends, product- en marktontwikkelingen. Dit volgen we binnen ieder land op basis van retail panels voor Durables (duurzame producten). In tal van sectoren worden maandelijks en wekelijks de ontwikkelingen in kaart gebracht en gerapporteerd aan onze klanten, zowel aan industrie- als retailer zijde. We zijn werkzaam in Nederland, België en sinds 2006 ook in Luxemburg.