Fiat Auto grootste stijger in Europese verkoopcijfers 2006
(1/16/2007)
Met een totaal van 1.116.764 geregistreerde autoâs komt het Europese
marktaandeel van de totale Fiat Groep over 2006 uit op 7,6%*. Ten
opzichte van 2005 betekent dit een stijging van 17,6% waarmee de Fiat
Groep de grootste stijger is.
In 2006 zijn er in Europa 14.624.215 autoâs geregistreerd; 0,7% meer
ten opzichte van 2005. De Fiat-resultaten van het jaar 2006 zijn zeer
positief vergeleken bij die van het voorgaande jaar. De Fiat Groep
bereikte een marktaandeel van 7,6% (+1,1 procentpunt) en de
verkoopaantallen stegen met 17,6% tot 1.116.764 autoâs.
Kijken we specifiek naar het grootste volumemerk binnen de groep,
Fiat, dan zien we dat 852.644 Fiats werden geregistreerd in 2006 (22%
meer dan in 2005). Het Europese marktaandeel van alleen het merk Fiat
in 2006 is gestegen naar 5,8% (was 4,8% in 2005). In Nederland stegen
de verkopen van het merk Fiat met 23,9% en bereikte hiermee een
marktaandeel van 3,6%.
Belangrijke succesfactoren binnen het Fiat-gamma waren de Panda en de
Punto. De Panda bleek met 219.000 verkochte exemplaren het best
verkochte model in het A segment. De Punto bereikte dankzij een
verkooptotaal van 386.000 een marktaandeel van 10,4% in het B segment,
waarmee het model zich stabiel in de top van de best verkochte
modellen bevindt.
Lancia bereikte, dankzij een verkoopaantal van bijna 116.000, een
marktaandeel van 0,8% waarmee het merk stabiel is ten opzichte van
2005. Het marktaandeel van Alfa Romeo steeg in 2006 van 0,9 naar 1%
ten opzichte van 2005. Dankzij een verkoop-stijging van 12,2% steeg
het verkooptotaal van Alfa Romeo boven 143.000.
Dankzij goede verkoopresultaten in alle grote Europese markten is Fiat
Auto de grootste stijger.
*(EU15 + EFTA landen)
Bron cijfers: ACEA
AutoRai