AutoRai

Fiat Auto grootste stijger in Europese verkoopcijfers 2006

(1/16/2007)
Met een totaal van 1.116.764 geregistreerde autoâs komt het Europese marktaandeel van de totale Fiat Groep over 2006 uit op 7,6%*. Ten opzichte van 2005 betekent dit een stijging van 17,6% waarmee de Fiat Groep de grootste stijger is.
In 2006 zijn er in Europa 14.624.215 autoâs geregistreerd; 0,7% meer ten opzichte van 2005. De Fiat-resultaten van het jaar 2006 zijn zeer positief vergeleken bij die van het voorgaande jaar. De Fiat Groep bereikte een marktaandeel van 7,6% (+1,1 procentpunt) en de verkoopaantallen stegen met 17,6% tot 1.116.764 autoâs.

Kijken we specifiek naar het grootste volumemerk binnen de groep, Fiat, dan zien we dat 852.644 Fiats werden geregistreerd in 2006 (22% meer dan in 2005). Het Europese marktaandeel van alleen het merk Fiat in 2006 is gestegen naar 5,8% (was 4,8% in 2005). In Nederland stegen de verkopen van het merk Fiat met 23,9% en bereikte hiermee een marktaandeel van 3,6%.

Belangrijke succesfactoren binnen het Fiat-gamma waren de Panda en de Punto. De Panda bleek met 219.000 verkochte exemplaren het best verkochte model in het A segment. De Punto bereikte dankzij een verkooptotaal van 386.000 een marktaandeel van 10,4% in het B segment, waarmee het model zich stabiel in de top van de best verkochte modellen bevindt.

Lancia bereikte, dankzij een verkoopaantal van bijna 116.000, een marktaandeel van 0,8% waarmee het merk stabiel is ten opzichte van 2005. Het marktaandeel van Alfa Romeo steeg in 2006 van 0,9 naar 1% ten opzichte van 2005. Dankzij een verkoop-stijging van 12,2% steeg het verkooptotaal van Alfa Romeo boven 143.000.

Dankzij goede verkoopresultaten in alle grote Europese markten is Fiat Auto de grootste stijger.


*(EU15 + EFTA landen)
Bron cijfers: ACEA