IP/07/51
Brussel, 16 januari 2007
Handel in emissierechten: de Commissie beslist over tweede reeks nationale
toewijzingsplannen voor de handelsperiode 2008 - 2012
De Europese Commissie heeft vandaag beslist over nog eens twee nationale
plannen waarbij in het kader van het EU-systeem voor de handel in
emissierechten (het EU-ETS-systeem) CO -emissierechten voor de
handelsperiode 2008-2012 worden toegewezen. De Commissie bevestigt met de
beschikkingen inzake de nationale toewijzingsplannen van België en Nederland
haar vastberadenheid om te garanderen dat de EU en de lidstaten hun
doelstellingen voor broeikasgasemissies in het kader van het Kyotoprotocol
halen. De Commissie heeft beide nationale plannen goedgekeurd op voorwaarde
dat daarin enkele wijzigingen worden aangebracht, zoals een vermindering van
de voorgestelde totale hoeveelheid emissierechten. De goedgekeurde jaarlijks
toe te wijzen CO -emissierechten bedragen 58,5 miljoen ton voor België en
85,8 miljoen ton voor Nederland. Deze twee plannen en de tien waarover in
november 2006 is beslist, maken samen de helft uit van alle emissierechten
die in de eerste handelsperiode (2005-2007) zijn toegewezen. Het
EU-ETS-systeem moet ervoor zorgen de uitstoot van broeikasgassen in de
energiesector en de industrie op zodanige wijze terug te dringen dat hieraan
zo weinig mogelijk kosten voor de economie zijn verbonden, en de EU en de
lidstaten helpen hun reductieverplichtingen uit hoofde van het Protocol van
Kyoto na te komen.
Milieucommissaris Stavros Dimas verklaarde: "De vandaag genomen
beslissingen versterken het in november met de eerste reeks gegeven
krachtige signaal dat Europa vastberaden is de Kyotodoelstellingen te
verwezenlijken en van het EU-ETS-systeem een door anderen na te volgen
doeltreffend wapen in de strijd tegen de klimaatverandering te maken.
De Commissie beoordeelt alle nationale plannen op een consequente
manier om gelijke behandeling van alle lidstaten te waarborgen en de
nodige schaarste op de Europese koolstofmarkt te creëren. Op die
grondslag zijn de plannen waarover vandaag is beslist, onderzocht en
zullen ook alle andere worden onderzocht."
Beoordeling van de nationale toewijzingsplannen
In de nationale toewijzingsplannen worden per lidstaat het plafond (de
"cap") voor de totale CO -uitstoot door installaties die onder het
EU-ETS-systeem vallen en de CO -emissierechten die elke installatie
zal krijgen, vastgesteld.
De taak van de Commissie bestaat erin de voorgestelde
toewijzingsplannen te toetsen aan 12 criteria die in de richtlijn
betreffende de handel in emissierechten zijn opgesomd. Zij dient zich
er onder andere van te vergewissen dat de plannen stroken met de
Kyotoverplichtingen van de EU en de lidstaten, met de feitelijke,
geverifieerde emissies die in de jaarlijkse voortgangsverslagen van de
Commissie zijn vermeld en met het technologisch potentieel om de
emissies te reduceren. Andere criteria hebben betrekking op de
geldende EU-regels inzake non-discriminatie, mededinging en
overheidssteun en op technische aspecten. De Commissie kan de plannen
in hun geheel of gedeeltelijk aanvaarden.
Zoals bij de eerste reeks beslissingen het geval was (zie IP/06/1650),
verzoekt de Commissie de plannen te wijzigen wanneer:
* de voor de handelsperiode 2008-2012 voorgestelde totale
hoeveelheid emissierechten (de "cap") niet strookt met de
Kyotodoelstelling van de lidstaat,
* de voorgestelde totale hoeveelheid emissierechten niet strookt met
de verwachte emissies en met het aanwezig technologisch potentieel
om de emissies te reduceren, rekening houdende met de door een
onafhankelijke instantie geverifieerde emissies in 2005 en met de
verwachte ontwikkeling van de economische groei en de
koolstofintensiteit,
* het voorgestelde percentage dat bedrijven in het kader van de
flexibele mechanismen van het Kyotoprotocol kunnen gebruiken in
de vorm van kredieten uit emissiereductieprojecten in derde landen
niet strookt met de regel dat deze mechanismen supplementair
moeten zijn met binnenlandse acties om de emissies te reduceren.
De Commissie heeft voor alle verlangde wijzigingen aangegeven welke
maatregelen door de betrokken lidstaat moeten worden genomen om het
plan aanvaardbaar te maken. Zodra de wijzigingen zijn doorgevoerd, is
het plan automatisch goedgekeurd.
De Commissie heeft tegen Denemarken en Hongarije een inbreukprocedure
ingeleid omdat zij nog geen nationale toewijzingsplannen hebben
ingediend (zie IP/06/1364 en IP/06/1763). De termijn was vastgesteld
op 30 juni 2006.
Zie ook:
http://ec.europa.eu/environment/climat/emission.htm
http://ec.europa.eu/environment/climat/2nd_phase_ep.htm
Bijlage
Nadere bijzonderheden van de individuele beschikkingen:
voor België: Plan aanvaard mits de volgende wijzigingen worden
aangebracht:
1) De jaarlijkse toewijzing wordt beperkt tot ten hoogste 58,5 miljoen
ton emissierechten.
2) De behandeling van nieuwkomers moet worden toegelicht.
3) De mogelijkheid om de toewijzing achteraf aan te passen, wordt
geschrapt.
Nederland: Plan aanvaard mits de volgende wijzigingen worden
aangebracht:
1) De jaarlijkse toewijzing wordt beperkt tot ten hoogste 85,8 miljoen
ton emissierechten.
2) De door korting van de toewijzing aan de energiesector verkregen
emissierechten mogen niet op basis van het elektriciteitsverbruik aan
andere sectoren worden herverdeeld.
3) De toepassing van een energie-efficiëntiefactor, het gebruik van
historische emissiecijfers en de herverdeling van emissierechten
verkregen door korting van de toewijzing aan de energiesector mogen
niet tot gevolg hebben dat op installatieniveau meer rechten worden
toegewezen dan er nodig zijn.
4) Sommige installaties die door alle andere plannen worden gedekt,
worden aan de lijst van installaties toegevoegd.
5) De mogelijkheid om de toewijzing achteraf aan te passen, wordt
geschrapt.
6) De aandeel Kyotoprojectkredieten (CER's en ERU's) dat exploitanten
mogen gebruiken om de doelstelling te realiseren, bedraagt ten hoogste
10%.
Annex
Summary information on the 12 plans assessed:
Approved allowances for 2005-2007, verified emissions in 2005,
proposed caps for 2008-2012 and approved caps for 2008-2012
Member State
1^st period cap
2005 verified emissions
Proposed cap 2008-2012
Cap allowed 2008-2012
Belgium
62.08
55.58^
63.33
58.5
Germany
499
474
482
453.1
Greece
74.4
71.3
75.5
69.1
Ireland
22.3
22.4
22.6
21.15
Latvia
4.6
2.9
7.7
3.3
Lithuania
12.3
6.6
16.6
8.8
Luxembourg
3.4
2.6
3.95
2.7
Malta
2.9
1.98
2.96
2.1
Netherlands
95.3
80.35^
90.4
85.8
Slovakia
30.5
25.2
41.3
30.9
Sweden
22.9
19.3
25.2
22.8
UK
245.3
242.4^
246.2
246.2
---
Richtlijn 2003/87/EG, gewijzigd bij Richtlijn 2004/101/EG.
Het zogeheten "Clean Development Mechanism (CDM)", voor projecten
die in ontwikkelingslanden worden uitgevoerd, en de "Joint
Implementation (JI)", voor projecten in ontwikkelde landen of in
landen met een overgangseconomie.
Additional installations and emissions included in the second
trading period are not included in this table.
Including installations opted out in 2005
Verified emissions for 2005 do not include installations opted out
in 2005 which will be covered in 2008 and 2012 and are estimated to
amount to some 6 Mt.
Verified emissions for 2005 do not include installations opted out
in 2005 which will be covered in 2008 and 2012 and are estimated to
amount to some 30 Mt.
European Union