Schnitt mit dem Küchenmesser aux quatre mains


Benoît Hermans en Hannah Höch

HEERLEN, 20061211 -- Rode draad door de tentoonstelling vormt de collagetechniek zoals die door deze twee kunstenaars, in zeer verschillende tijdvakken, wordt gebruikt. Ondanks de afstand in tijd en context, is er sprake van duidelijke overeenkomsten in het werk van de Limburgse kunstenaar Benoît Hermans (1963) en de Duitse Hannah Höch (1889-1978), die de expositie een bijzondere samenhang geeft. Opvallend is dat beide kunstenaars `het kijken' steeds opnieuw ter discussie stellen.

Hannah Höch maakte in de jaren 20, van de 20e-eeuw, als enige vrouw deel uit van de DaDa-beweging in Berlijn. Zij was een van de eerste kunstenaars die de collage-techniek gebruikte.
Wat opvalt in haar werk is dat zij dat niet alleen maar deed op een provocerende en politiek-strategische manier, zoals veel van haar collega's. Al snel maakte zij de overstap naar een meer autonome en esthetische benadering.
Sinds eind jaren tachtig neemt Benoît Hermans (1963) de collagetechniek tot uitgangspunt van zijn geassembleerde schilderijen. Bestaand beeldmateriaal, gevonden objecten en afbeeldingen uit de kunstgeschiedenis worden door hem op weloverwogen wijze opnieuw samengevoegd.
Voor beide kunstenaars geldt dat de keuze van de uitsneden die zij in hun werk hergebruiken, op eerste gezicht misschien willekeurig lijkt. Echter, de nieuwe samenstellingen tonen op overtuigende wijze een afgewogen en kunsthistorisch onderbouwde sensibiliteit.

De tentoonstelling kwam tot stand i.s.m. het Institut für Auslandsbeziehungen in Stuttgart.

Extra activiteiten
Lezingenserie Op 16, 23 januari en 6 februari vindt een aantrekkelijke lezingenreeks plaats n.a.v. de tentoonstelling. Hierin komen de geschiedenis van de collage, Hannah Höch en tijdgenoten, en het werk van Hermans aan bod. Voor meer informatie: www.stadsgalerijheerlen.nl of lezingenfolder.

Rondleiding Het museum organiseert op aanvraag rondleidingen, indien gewenst in de vorm van arrangementen met koffie en/of lunch. Meer informatie 045 577 22 10, of stadsgalerij@heerlen.nl

Scholen Bij de tentoonstelling is het project Onmogelijke woorden als beelden voor basisscholen ontwikkeld. Voor het middelbaar onderwijs is een verrassende CKV2-wijzer samengesteld.

Publicatie Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt de eerste, en rijk geïllustreerde monografie over het werk van Benoît Hermans, met tekstbijdragen van de kunstenaar, van Rudi Fuchs en van Ferdinand van Dieten.


Gelijktijdig met SCHNITT MIT DEM KÜCHENMESSER, is de kleine collectietentoonstelling BORDERLINE te zien.
De collectie van de Stadsgalerij concentreert zich op ontwikkelingen in de Nederlandse schilderkunst na 1950. Verschillende opvattingen over het schilderen zijn in de verzameling samengebracht.
Maar waar ligt de grens van de schilderkunst? En wat is de definitie van een schilderij?
De in deze presentatie geëxposeerde werken balanceren op de fictieve grens van de schilderkunst.
Met werk van o.m. Franck Bragigand, Michel Huisman, Twan Janssen, Klaas Kloosterboer, Rik Meijers, Thomas Raat, Schoonhoven, Alice Schorbach, Berend Strik.

Openingstijden: ma gesloten, di t/m vrij 11-17 uur, do 11-20 uur, za/zo/feestdagen van 13-17 uur. Tijdens deze tentoonstelling is het museum op donderdagavond van 17-20 u gratis toegankelijk.

Volgende tentoonstelling 8 maart t/m 27 mei: Jan Roeland *Schilderijen 1997-2007





Stadsgalerij Heerlen