Jongeren willen jongerenwebsite van eigen bank


ENSCHEDE, 20070116 -- Van de Nederlandse jongeren heeft 70 procent behoefte aan een specifieke jongerenwebsite van hun bank. Een ruime meerderheid van de jongeren geeft aan dat zij een jongerenwebsite met tips over geldgebruik (75 procent) en antwoorden op financi?le vragen (74 procent) aantrekkelijk vinden. Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy B.V., onder een representatief deel van de Nederlandse jongeren.

Naast een jongerenwebsite zijn er nog meer initiatieven van banken die jongeren aantrekkelijk vinden. Ruim twee derde geeft aan het belangrijk te vinden, dat er voor rekeninghouders bij een bank regelmatig speciale acties zijn (zoals prijsvragen of speciale kortingen). Ook over verschillende manieren om het banksaldo te controleren zijn jongeren enthousiast. Het wijdverbreide internetbankieren wordt door 90 procent aantrekkelijk gevonden. Saldo checken via sms (56 procent), via telefoon (51 procent) en via MSN-messenger (47 procent) zijn ook populair. Via programma's voor internettelefonie, zoals Skype, vragen stellen aan de bank wordt door 28 procent van de jongeren aantrekkelijk gevonden.

Meeste banken besteden onvoldoende aandacht aan jongeren
Ruim de helft van de jongeren vindt het belangrijk dat banken speciale aandacht aan jongeren besteden. E?n derde heeft geen behoefte aan speciale aandacht. Volgens de jongeren zelf besteden slechts twee van de zeven onderzochte banken voldoende aandacht aan jongeren.

Naast speciale aandacht vinden jongeren duidelijke informatievoorziening belangrijk voor de dienstverlening van een bank (93 procent geeft aan dit belangrijk te vinden). Ook snelle overboekingen (90 procent), goede klachtenafhandeling (88 procent) en gemakkelijk online bankieren (85 procent) scoren hoog. Relatief onbelangrijk vinden jongeren een goede creditcard (36 procent), voordelig rood staan (36 procent) en gemakkelijk mobiel bankieren (29 procent).

Over het onderzoek
Het onderzoek is onderdeel van de Jongeren en Geld Barometer van Newcom Research & Consultancy B.V. Aan de peiling hebben 514 Nederlandse jongeren deelgenomen. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 12 tot 25 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd via het panel van www.CheckitOut.nl , onderdeel van Newcom Research & Consultancy B.V.





Ingezonden persbericht