Ingezonden persbericht


Persbericht |kenmerk | |
|                                           |080.3                |
|                                           |                     |
|bestemd voor         |Vakgroep             |datum                |
|sociaal economische  |CNV Stads- en        |17 januari 2007      |
|redactie             |streekvervoer        |                     |
|CNV BedrijvenBond wil samenvoeging cao's openbaar vervoer  |
|                                                           |
Als het aan de CNV BedrijvenBond ligt staat het komend cao-overleg in het teken van de eerste stap naar één cao voor het openbaar vervoer. Het overleg start op 24 januari as. De bond wil de cao voor het streekvervoer (de cao Openbaar Vervoer) en de cao Multimodaal Vervoer samenvoegen. Deze nieuwe cao zou op 1 januari 2008 in moeten gaan.

Wyb Kusters, landelijk onderhandelaar van het stads- en steekvervoer: "Er zijn nu diverse cao's in het stads- en streekvervoer. Maar door de concessiewisselingen bieden al die verschillende cao's steeds minder zekerheid. Ook het stadsvervoer heeft onder de marktwerking te lijden. De CNV BedrijvenBond wil concurrentie op arbeidsvoorwaarden voorkomen en is er van overtuigd dat één cao meer duidelijkheid en zekerheid biedt aan werknemers." Door de cao Openbaar Vervoer en de ca Multimodaal Vervoer samen te voegen wordt een eerste stap gezet op weg naar één cao voor het gehele stads- en streekvervoer.

Om op 1 januari 2008 de cao's te kunnen samenvoegen, wil de bond de huidige cao Openbaar Vervoer met één jaar te verlengen tot en met 31 december 2007. De bond wil de onderhandelingstijd gebruiken voor de overgang naar de nieuwe cao. Daarom worden slechts enkele wijzigingen voor de cao voor 2007 voorgesteld.

Zo wil de bond centen en procenten, dus een loonsverhoging van 1,5 procent per 1 januari 2007 en een bedrag van 450 euro. De bond wil een verhoging van de toeslagen met 3 procent en een eenmalige uitkering van 300 euro voor elke werknemer. Daarnaast wil de CNV BedrijvenBond dat de topsalarissen in de branche niet meer stijgen dan de stijging van het percentage inkomen van de gemiddelde werknemer. Blijkt dat aan het einde van deze periode deze salarissen desondanks meer gestegen dan wil de bond dat de cao-lonen met terugwerkende kracht evenzo worden verhoogd. Verder wil de bond experimenten starten voor een levensfasegericht personeelsbeleid. En de regeling verkeersboetes aanpassen aan de huidige rechtspraak. Waarbij verkeersboetes opgedaan tijdens werktijd voor rekening en risico van de werkgever komen, tenzij de boete het gevolg is van grove schuld of nalatigheid van de werknemer. Dit geldt eveneens voor boetes die op naam en adres van de werknemer binnen komen en/of buitenlandse verkeersboetes.

Voor nadere informatie
Wyb Kusters, Landelijk onderhandelaar CNV Stads- en streekvervoer: 06 - 53 44 65 85
Nancy Abelskamp, persvoorlichter: 06 - 22 39 29 64 of 030- 6348 242.


---- --