Stacey en Exact-MAN winnaars Le Dakar 2007
(1/22/2007)
Hans Stacey, Charly Gotlib en Bernard der Kinderen van het Team
Exact-MAN hebben vandaag geschiedenis geschreven door de Dakar 2007 op
hun naam te schrijven. Na vijftien dagen en een kleine 9000 kilometer
prijkten hun namen bovenaan de lijst. Zij kenden in de laatste korte
etappe bij het Lac Rose in Dakar geen problemen en haalden de finish
met meer dan drie uur voorsprong op de concurrenten.
Het was 20 jaar geleden dat de Nederlandse vlag kon wapperen op het
podium aan het roze meer. Jan de Rooy was 1987 de laatste Nederlandse
winnaar. Het is tevens de eerste overall winst van MAN in de rally na
de jarenlange dominantie van Kamaz; een topprestatie van Stacey.
"Fenomenaal!", zegt hij. "Ik kan het haast niet geloven, winnaar van
Le Dakar. Het was een enorme kick om hier als winnaar over het strand
naar de finish te rijden. Hier heb ik van gedroomd en nu is het een
feit. Wat drie jaar geleden begon als meerjarig plan met winst als
doel, is uiteindelijk gelukt. Het hele team heeft een topprestatie
geleverd en ik dank dan ook iedereen die heeft bijgedragen aan deze
bijzondere prestatie. Ik wil graag ook MAN Truck & Bus in Vianen
bedanken voor alle hulp en steun en natuurlijk ook de MAN-fabriek in
München. Straks in Nederland zal ik pas gaan beseffen wat ik allemaal
teweeg heb gebracht. Alles klopte dit jaar, mijn leven is op orde en
met die rust heb ik me volledig op de rally kunnen storten. Het
plaatje is compleet."
De teamgenoten van Stacey deelden vandaag in de feestvreugde. "Winnen
is mooi, heel mooi", vertelt Charly Gotlib, de navigator. "Het was
mijn tweede jaar als co-piloot van Hans en we waren goed op elkaar
ingespeeld. Ik vond het een voorrecht met Hans samen te rijden. Hij is
een vakman en een heel bijzondere coureur. Ik ben blij dat ik na mijn
korte ziekte en weer snel bovenop was om ons naar de finish te
loodsen. Machtig mooi, en heel bijzonder." Ook monteur Bernard der
Kinderen is euforisch. "Dat ik dit mee mag maken, geweldig. Ik ben
heel trots op alle monteurs die mee hebben geholpen de winnende truck
te bouwen, en in de rally onderhouden hebben. In de voorbereiding
hebben we denk ik al het verschil gemaakt door de auto heel secuur op
te bouwen. Dat betaalt zich terug in de woestijn. We hebben eigenlijk
heel weinig problemen gehad. Om hier te staan met alle drie de trucks
van het team is een prestatie van formaat."
Met de zesde plaats voor de equipe Philippe Jacquot, Willy Alcaraz en
Toon van Genugten en de tiende plaats overall voor Franz Echter,
Detlef Ruf en Edwin van Dooren was het feest compleet voor het
Nederlandse team. "Dit is geweldig", zegt Bert van Hasselt, algemeen
directeur van MAN Truck & Bus. "Mijn felicitaties gaan uit naar het
hele team en naar Hans, Charly en Bernard in het bijzonder. Drie
trucks, met drie verschillende nationaliteiten achter het stuur, en
allemaal in de top-10: dat zie ik als een droomresultaat. Drie jaar
geleden begonnen we met ons plan om een stijgende lijn te creëren en
uiteindelijk te winnen. Onze planning is volledig waarheid
geworden..Wij hebben de dominantie van Kamaz doorbroken. Het was een
hecht team en dat is mede bepalend geweest voor het eindresultaat. Dit
is een hele goede dag voor MAN. Ik wil snel gaan praten met de fabriek
in Duitsland zodat we volgend jaar nog sterker terug kunnen komen om
onze leidende positie te verdedigen. Wij als importeur kunnen veel,
maar de volledige steun van de fabriek voor dit team zou goed nieuws
zijn."
Vijftien dagen geleden begon het gevecht in Lissabon. Stacey behoorde,
na zijn tweede plaats in 2006, tot de favorieten: een rol die hem goed
paste. Direct vanaf het begin besloot hij de druk bij de concurrenten
er vol op te zetten. Luttele seconden scheidden hem en Gerard de Rooy
na de eerste proef. De Rus, winnaar van de rally in 2000, 2002, 2003
en 2004, stond daar nog met lege handen. In de dagen daarna speelde
Stacey een psychologisch spel met zijn concurrenten. Hij benaderde
elke dag als een rally apart en bleef de druk opvoeren op de
klassementsproef. Als het moest kwam hij zijn tegenstrevers âs avonds
feliciteren met hun dagoverwinning, iets wat vooral de Russen niet
gewend waren. Eerst haakte Kamaz-rijder Vladimir Chagin af; na
achterstand opgelopen te hebben crashte hij zwaar; zijn rally was
voorbij. De dag erna sloeg het noodlot toe bij Gerard de Rooy. Om het
tempo van Stacey te blijven volgen, vergde hij te veel van zijn
DAF-motor en kon ook hij huiswaarts. De drie dagen daarna sloeg Stacey
een niet te overbruggen gat. De laatst overgebleven snelle Rus Ilgizar
Mardeev verloor op de marathonetappe ruim 40 minuten en was verslagen.
Na Néma consolideerde Stacey zijn leidende positie en bracht hij de
MAN TG-A 4x4 veilig naar Dakar. Ook toen vergrootte hij nog dagelijks
zijn voorsprong.
Het plan om met de MAN in drie jaar de Dakar te winnen is gelukt. Drie
jaar geleden viel Stacey voortijdig uit: de voorbereiding was te kort
geweest en hij strandde in de woestijn. Vorig jaar kon hij zich meten
met de besten en pakte hij zijn eerste dagoverwinningen, en
uiteindelijk de tweede plaats in het eindklassement, en dit jaar dus
de overwinning in het klassement van de trucks met grote overmacht. De
korte proef op Lac Rose bracht geen verandering in het klassement.
Arjan Brouwer won de zandproef langs het strand; Hans Stacey werd
achtste. De winnaar van gisteren, Philippe Jacquot, pakte de vierde
plaats en Franz Echter reed achter Stacey aan naar de negende positie.
Zo reden zij gezamenlijk de laatste kilometers.
BedrijfsautoRAI