Halvering aantal verkeersdoden in Flevoland in 2006

In 2006 heeft de Flevolandse politie ruim de helft minder dodelijke slachtoffers geregistreerd dan in 2005. In 2005 werden 22 dodelijke verkeersslachtoffers geregistreerd, in 2006 is dat aantal verminderd naar 10. Het aantal verkeersgewonden is licht gestegen.

In voorgaande jaren schommelde het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers tussen de 20 en 30. Een statistische verklaring voor deze daling is moeilijk te geven. Daarvoor zijn de jaarlijkse aantallen dodelijke slachtoffers in Flevoland te laag. Mogelijke oorzaken voor de halvering kunnen deels toeval zijn, zoals de weersomstandigheden. De daling houdt natuurlijk ook verband met het jarenlang volgehouden gericht beleid op het gebied van infrastructuur (aandacht voor veiligheid), educatie (preventie middels
kennisoverdracht aan m.n. jongeren) en handhaving.

De daling van het aantal slachtoffers vertaalt zich niet door naar het aantal gewonden. Er is waarschijnlijk een verband te leggen tussen de verbetering van de autovoertuigen en de mate van letsel. Volgens de politiegegevens is het aantal gewonden in het verkeer in 2006 ten opzichte van 2005 licht gestegen met ruim 7%.

De samenwerkende verkeersveiligheidspartners in Flevoland - gemeenten, provincies en rijkswaterstaat, Openbaar Ministerie, politie, Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond, LTO-Noord en andere
maatschappelijke organisaties - zijn verheugd over de daling van het aantal verkeersdoden en zien deze ontwikkeling als een bevestiging van de waarde van hun inspanningen van de afgelopen jaren. Afgemeten aan het aantal verkeersslachtoffers per inwoner is Flevoland de veiligste provincie in Nederland.

Tegelijk wijzen de organisaties er op dat er zeer wel sprake kan zijn van een uitschieter naar beneden. Het aantal gewonden wijst ook in die richting.

Gedeputeerde De Raad in dit verband: "We vinden het aantal dodelijke slachtoffers en gewonden in het verkeer nog steeds te hoog. We blijven ons daarom ook in 2007 richten op het verbeteren van de
verkeersveiligheid. Speerpunten hierin zijn een duurzaam veilige infrastructuur, een wijkgerichte aanpak, een verdere uitbouw van de gedragsaanpak en nieuwe technieken voor snelheidshandhaving.

In samenspraak met de gemeenten wordt aandacht besteed aan de soms gevaarlijke situaties die ontstaan bij het in- en uitrijden van de boerenerven door het steeds intensiever wordende
landbouwtransportverkeer.