Halvering aantal verkeersdoden in Flevoland in 2006
In 2006 heeft de Flevolandse politie ruim de helft minder dodelijke
slachtoffers geregistreerd dan in 2005. In 2005 werden 22 dodelijke
verkeersslachtoffers geregistreerd, in 2006 is dat aantal verminderd
naar 10. Het aantal verkeersgewonden is licht gestegen.
In voorgaande jaren schommelde het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers tussen de 20 en 30. Een statistische verklaring
voor deze daling is moeilijk te geven. Daarvoor zijn de jaarlijkse
aantallen dodelijke slachtoffers in Flevoland te laag. Mogelijke
oorzaken voor de halvering kunnen deels toeval zijn, zoals de
weersomstandigheden. De daling houdt natuurlijk ook verband met het
jarenlang volgehouden gericht beleid op het gebied van infrastructuur
(aandacht voor veiligheid), educatie (preventie middels
kennisoverdracht aan m.n. jongeren) en handhaving.
De daling van het aantal slachtoffers vertaalt zich niet door naar het
aantal gewonden. Er is waarschijnlijk een verband te leggen tussen de
verbetering van de autovoertuigen en de mate van letsel. Volgens de
politiegegevens is het aantal gewonden in het verkeer in 2006 ten
opzichte van 2005 licht gestegen met ruim 7%.
De samenwerkende verkeersveiligheidspartners in Flevoland - gemeenten,
provincies en rijkswaterstaat, Openbaar Ministerie, politie, Veilig
Verkeer Nederland, de Fietsersbond, LTO-Noord en andere
maatschappelijke organisaties - zijn verheugd over de daling van het
aantal verkeersdoden en zien deze ontwikkeling als een bevestiging van
de waarde van hun inspanningen van de afgelopen jaren. Afgemeten aan
het aantal verkeersslachtoffers per inwoner is Flevoland de veiligste
provincie in Nederland.
Tegelijk wijzen de organisaties er op dat er zeer wel sprake kan zijn
van een uitschieter naar beneden. Het aantal gewonden wijst ook in die
richting.
Gedeputeerde De Raad in dit verband: "We vinden het aantal dodelijke
slachtoffers en gewonden in het verkeer nog steeds te hoog. We blijven
ons daarom ook in 2007 richten op het verbeteren van de
verkeersveiligheid. Speerpunten hierin zijn een duurzaam veilige
infrastructuur, een wijkgerichte aanpak, een verdere uitbouw van de
gedragsaanpak en nieuwe technieken voor snelheidshandhaving.
In samenspraak met de gemeenten wordt aandacht besteed aan de soms
gevaarlijke situaties die ontstaan bij het in- en uitrijden van de
boerenerven door het steeds intensiever wordende
landbouwtransportverkeer.