Time : 15:19:42
Date : 22 January 2007
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE OPENT DE WINKEL VAN DE TOEKOMST

Futuristische winkelconcepten te ontdekken in Living Tomorrow

Vandaag opent Delhaize België de Winkel van de Toekomst in Living Tomorrow. Het grote publiek kan er futuristische winkelconcepten ontdekken die een blik werpen op hoe we onze boodschappen zullen doen in de toekomst. Er worden nieuwe spitstechnologieën gebruikt, zoals RFID (Radio Frequency Identification). De klant zal in de toekomst nog meer kunnen winkelen zoals hij zelf wil, of het nu op de traditionele manier verloopt, via selfscanning en self-payment of aan de hand van on-linebestellingen en leveringen aan huis.

Innovatie in het hart van de strategie
Delhaize viert in 2007 haar 140-jarig bestaan. 140 jaar lang speelde Delhaize België een pioniersrol binnen de distributie door te innoveren op vlak van producten en winkelconcepten. Maar Delhaize wil ook in de toekomst niet stil zitten. Delhaize opent vandaag dan ook de Winkel
van de Toekomst in Living Tomorrow, waarin futuristische winkelconcepten aan het grote publiek worden voorgesteld. "2007 wordt voor Delhaize een innovatief topjaar. De Winkel van de Toekomst illustreert dit uiteraard perfect, maar we zitten ook niet stil wat onze reële winkels betreft. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe producten en smaken en naar manieren om het winkelcomfort van onze klanten nog te verbeteren", aldus Arthur Goethals, Chief Executive Officer Delhaize Central and Western Europe.

De mogelijkheden van RFID
In de Winkel van de Toekomst worden nieuwe technologieën aan het grote publiek voorgesteld die in de toekomst op veel grotere schaal zullen worden toegepast. Een van deze spitstechnologieën is Radio Frequency Identification (RFID), waarvan de mogelijkheden zeer uitgebreid zijn. In de Winkel van de Toekomst beschikt de klant over een intelligent winkelkarretje met een ingebouwd scherm. Wanneer de klant een product uit de rekken haalt en in zijn winkelkarretje plaatst, verschijnt productinformatie op het scherm zoals de prijs, de productsamenstelling of de nutritionele waarden. Maar de informatie kan veel verder gaan en bijvoorbeeld in het geval van wijn informatie geven over de druivensoort, een filmpje tonen over de wijnregio, enz. Deze informatie kan worden weergeven dankzij RFID, een technologie die in volle ontwikkeling is. Alle producten dragen een chip die alle informatie bevat over het product.

De plus-kaart als link tussen thuis en de winkel
De klant zal niet enkel in de winkel toegang hebben tot al deze informatie. Hij kan alles op zijn plus-kaart opladen en later thuis bekijken. In de keuken van de toekomst staat er immers ook een scherm. Hierop kan men dan de bereidingswijze opzoeken van bepaalde producten, tips krijgen over de presentatie van gerechten, enz. Dit scherm fungeert bovendien als digitaal prikbord waarop men de boodschappenlijst kan samenstellen. Deze kan men dan op de plus-kaart opladen wanneer men naar de winkel gaat en daar weergeven op het scherm van het winkelwagentje.

Innoverende betaalsystemen
De afgelopen jaren is er reeds veel geëvolueerd op vlak van kassa's en betaalsystemen. Zo voerde Delhaize België in 1998 als eerste self-scanning in waarbij de klanten zelf hun producten kunnen inscannen tijdens het winkelen. En in 2006 werd in Waterloo ook het self-paymentsysteem gelanceerd waarbij klanten zelf hun elektronische betalingen kunnen afhandelen. In de Winkel van de Toekomst gaan we nog een stapje verder door de betaling via vingerafdruk te laten gebeuren.

Flexibele leveringen aan huis
De klant kan in de toekomst nog meer winkelen zoals hij wil. Hij kan in de winkel kiezen voor de traditionele manier of voor self-scanning en zelfs self-payment. Maar hij kan ook van thuis uit bestellingen plaatsen via internet en alles thuis laten leveren met Caddy Home. De winnaar van onze wedstrijd van vorig jaar over 'winkelen in de toekomst' heeft ons op ideeën gebracht die we in het Huis van de Toekomst hebben uitgevoerd. Zo kan aan huis leveren ook wanneer men niet thuis is, dankzij de 'delivery boxes'. Dit zijin een soort kastjes die zowel toegankelijk zijn van buitenaf als van binnen in het huis en waar Caddy Home de levering kan in plaatsen. Zo hoeven de klanten niet meer thuis te zijn wanneer de bestelling wordt geleverd. Bovendien wordt de koudeketen altijd gegarandeerd. Er is immers een onderverdeling van de 'delivery boxes' in een gekoeld vak voor verse producten, een diepvriesvak en een kastje op kamertemperatuur.

Over Delhaize België
Eind 2006 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 843 winkels, waarvan 810 in België, 30 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.705 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.
* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing and Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be