Gehandicapten genegeerd bij ontwikkeling leermiddelen
Bartimeus accessibility
Nieuwe technologieën dreigen de toegankelijkheid van het onderwijs voor scholieren
met een functiebeperking jaren achteruit te werpen.
Zeist, 22 januari 2007 - Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden zelden rekening
met de toegankelijkheid daarvan voor scholieren met een functiebeperking. Deze conclusie
trekt Stichting Bartiméus Accessibility uit een drietal onderzoeken naar diverse
digitale leermiddelen. Van de onderzochte elektronische leeromgevingen,
studie-informatiesystemen, websites en cd-roms voldeed geen enkele aan de minimale
toegankelijkheidseisen. Van de onderzochte softwareprogramma's voldeed slechts 1 procent.
Aanpassingen om traditionele leermiddelen zoals studieboeken toegankelijk te maken werden
door de jaren heen steeds gemakkelijker. Tegenwoordig zijn de aanpassingen van nieuwere,
digitale leermiddelen echter veel lastiger, omdat zij niet mogelijk zijn zonder
medewerking van de ontwikkelaars. Minister van der Hoeven van onderwijs gaf eerder aan
dat diverse projecten de ontwikkelaars zouden moeten stimuleren om toegankelijke
leermiddelen te bouwen, maar zichtbaar succes van deze projecten blijft vooralsnog uit.
Ondanks de wet die onderscheid op grond van handicap in het beroepsonderwijs verbiedt
dreigt daarmee een flinke stap terug te worden gedaan wat betreft de toegankelijkheid van
het Nederlandse onderwijs voor gehandicapten.
De onderzoeken werden gedaan tussen 2004 en 2006 en bevestigen allemaal dat gehandicapten
nog steeds te vaak worden vergeten. Software-programma's voor onderwijs, waarvan er in
deze periode een groot aantal werden onderzocht, bleek slechts 1% volledig toegankelijk
te zijn. In 2005 werden vier cd-roms en 2 websites van veelgebruikte mixed-media
leermethodes onderzocht. Geen van deze leermethodes bleek te voldoen aan de minimale
internationale toegankelijkheidseisen. Ten slotte werden in 2006 59 websites en 45
studie-informatiesystemen en elektronische leeromgevingen onderzocht, waarvan er ook geen
een aan de minimale eisen voldeed.
De in 2003 ingetreden Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische Ziekte
stelt het verplicht dat er bij het aanbieden van beroepsonderwijs op MBO, HBO of WO
niveau geen onderscheid mag worden gemaakt op grond van functiebeperking. Gehandicapte
studenten moeten net als ieder ander in staat zijn onderwijs te kunnen volgen. De
voordelen die nieuwe leermiddelen met zich meebrengen, bijvoorbeeld de onafhankelijkheid
van tijd en locatie die internetsites bieden zijn lastig op een alternatieve manier te
verwezenlijken. Deze middelen lopen dus het risico in strijd te zijn met de wet, wanneer
zij worden gebruikt en er geen gelijkwaardig alternatief kan worden geboden.
Stichting Bartiméus Accessibility zal tijdens de NOT, de Nationale
Onderwijstentoonstelling die van 22 tot 27 januari in de jaarbeurs in Utrecht zal worden
gehouden, aandacht vragen voor dit onderwerp. Ze hoopt de aanwezige verantwoordelijken
bewust te maken van de problemen, maar vooral ook de mogelijkheden die zij met
toegankelijke leermiddelen kunnen bieden aan de 'vergeten' groep scholieren. De
hoofdboodschap is daarbij dat men beter nu de kansen kan grijpen, om toekomstige
problemen te voorkomen.
Voor aanvullende informatie of vragen met betrekking tot dit bericht kunt u kijken op onze
website (www.accessibility.nl) of contact opnemen met Mw. Andrea Dekker op telefoonnummer
06 285 649 42.