Algemene Onderwijsbond

datum: 22 januari 2007
Met een nieuwe salarisstructuur, betere doorgroeimogelijkheden en meer scholingsmogelijkheden, wil de Algemene Onderwijsbond de aantrekkelijkheid van het leraarsberoep vergroten en de kwaliteit van het onderwijs verder verbeteren. âAlleen op deze manier is het mogelijk de komende jaren voldoende talentvolle jongeren te interesseren voor een baan in het onderwijs en de ambities van het onderwijs waar te makenâ, aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher.

Hoofdpunten uit het plan zijn het verkorten van de salarislijnen van 18 naar 12 jaar, het verhogen van het maximum van alle salarisschalen met 200 euro en een nieuwe salarisstructuur waardoor méér docenten kunnen doorgroeien naar hogere salarisschalen. In de verkiezingsprogrammaâs van verschillende partijen worden al voorstellen gedaan voor extra geld voor leraren, meestal in de vorm van bonussen of toeslagen. âIn al die voorstellen zit weinig samenhangâ, vindt Dresscher. âHet zijn allemaal lapmiddelen voor een klein deel van de problematiek. Reden voor de AOb om één simpeler en degelijker salarisgebouw te ontwerpen, dat langere tijd meekan.â

Er gaan te weinig jongeren naar de lerarenopleidingen, waardoor bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs al snel een grote tekorten dreigen te ontstaan. De beginsalarissen zijn wel concurrerend, maar door de kleine stapjes van de lange salarislijnen en het ontbreken van voldoende carrièreperspectieven ontstaat een enorme achterstand hboâers en academici die in het bedrijfsleven gaan werken.

In de nota Ambitie & belonen vraagt de AOb aan de overheid om 1,5 miljard te investeren in de salarissen en nog eens 1 miljard uit te trekken voor extra scholing van leraren. Daarnaast wil de AOb dat leraren die voor de klas willen blijven staan op basis van hun ervaring, scholing en beoordeling door de werkgever door kunnen groeien naar hogere salarisschalen. Bij dat doorgroeien speelt verdere scholing een grote rol, bijvoorbeeld door na een aantal jaren werken een masteropleiding te volgen. Ook kan op die manier onderwijs weer aantrekkelijker worden voor academici, omdat hun opleiding bij de doorgroeimogelijkheden een rol speelt. Op die manier gaan kwaliteitsverbetering van het onderwijs en een betere salarisstructuur hand in hand.

âWat we op dit moment zienâ, zegt Walter Dresscher, âis dat leraren alleen maar in hogere salarisschalen terecht kunnen komen door coördinerende of management taken. Terwijl een goede docent, die groeit in zijn vak, blijft hangen op een laag niveau. Dat maakt lesgeven onaantrekkelijk en daar moeten we snel verandering in brengen willen we voldoende talentvolle jongeren naar de lerarenopleidingen krijgen.â

Het volledige plan kunt u hieronder als Word-document downloaden. een verkorte versie van het plan is als PDF-document te downloaden. Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke reader dan kunt u deze
via onderstaande button downloaden.

Hoofdpunten uit het voorstel Ambitie & belonen

1.In 2007 een salarisstijging van 3 procent voor al het onderwijspersoneel en nog eens 0,5 procent voor andere arbeidsvoorwaarden.
2.invoering van een volledige dertiende maand voor al het onderwijspersoneel, zoals al in 2001 is bepleit door de commissie-Van Rijn van het ministerie van Binnenlandse Zaken. 3.Een koppeling met de lonen in de markt, oftewel een nieuwe referentiesystematiek om de verschillen tussen onderwijspersoneel en markt klein te houden, zoals in 2006 bepleit door de Raad voor Overheidspersoneel.
4.Een forse investering in scholingsmogelijkheden van het onderwijspersoneel, conform het Masterplan Onderwijs van de AOb uit maart 2006.
5.Een structurele inhaalslag voor leraren, door het verkorten van de salarislijnen in de schalen LA, LB, LC en LD tot 12 stappen en een verhoging van het maximum van deze schalen met ⬠200,-. Datzelfde geldt voor adjunct-directeuren en directeuren in de laagste twee directieschalen.
6.Verbetering carrièreperspectieven door het in elke onderwijssector voor de leraarsfunctie mogelijk te maken om door te groeien naar een hogere salarisschaal op basis van een beoordeling, waarbij de combinatie van scholing, ervaring en functioneren een rol speelt.

In de bekostiging van scholen zal dan ruimte moeten komen voor:

â¢basisonderwijs naast LA ten minste 30% LB
â¢speciaal onderwijs naast LB ten minste 10% LC â¢voortgezet onderwijs naast LB ten minste 30% LC en 30% LD â¢bve naast LB ten minste 30% LC en 30% LD
â¢hbo naast LC ten minste 55% LD en 5% LE

Voor deze hogere docentfuncties moet een plek gevonden worden in het huidige functiewaarderingssysteem. Indien dat niet mogelijk blijkt, zal de AOb voorstellen de docentfuncties buiten de huidige functiewaarderingssystematiek te plaatsen. Deze aanpak is ook een antwoord op voorstellen voor prestatiebeloning, diplomabonussen en regionale toeslagen.

De financiële consequenties van alle maatregelen zijn voor po, vo en bve:
Cao-maatregelen inbegrepen in loonruimte 2007 Dertiende maand inbegrepen in loonruimte 2007 en later Scholing ⬠1.000 miljoen extra
Inkorten salarislijnen ⬠550 miljoen extra
Verhogen maximum ⬠565 miljoen extra
Doorgroei ⬠375 miljoen extra