BedrijfsautoRAI

Isuzu D-Max overtuigend de beste in Dakar bij de pick-ups

(1/23/2007)
ISUZU heeft tijdens de rally Lissabon â Dakar 2007 een uitstekende prestatie neergezet door met de nieuwe ISUZU D-Max als allereerste pick-up âLac Roseâ in Dakar te bereiken. ISUZU-coureur Edi Orioli zette de gevestigde orde in het pick-up klassement op grote achterstand en eindigde niet alleen als eerste bij de pick-ups, maar finishte bovendien op een uitstekende 17^e plaats overall. Mission accomplished!
De ervaren Dakar-coureur Edi Orioli en zijn navigator Pascal Rosolen koersten de ISUZU D-Max met startnummer 336 zonder noemenswaardige problemen van Lissabon over het extreem zware parcours via onder andere Spanje, Marokko en Mauritanië naar Dakar in Senegal. âVoorafgaand aan de start hadden we onszelf twee doelen gesteld,â verklaart Edi Orioli namens het ISUZU-team van Midi Europe. âWe wilden met ISUZU hoe dan ook de zege pakken in het pick-up klassement en bovendien met minimaal één D-Max bij de top twintig in de algemene rangschikking eindigen. Met een 17^e plek overall en de overwinning bij de pick-ups hebben we onze directe concurrenten meer dan het nakijken gegeven. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan: Mission Accomplished!â

Midi Europe
De ISUZU D-Max van Edi Orioli en Pascal Rosolen was één van de drie ISUZUâs die voor deze editie van âLe Dakarâ werden ingezet door Midi Europe, de importeur van ISUZU voor Italië, Frankrijk en Zwitserland. De andere twee autoâs werden bemand door Albert Llovera & Umberto Fiori en Markku Alen & Rafael Tornabell. Het Italiaanse team van GT Offroad verzorgde namens Midi Europe de preparatie en service van de autoâs en zorgde er voor dat betrouwbaarheid optimaal was.

Een vierde D-Max in Dakar-trim was afkomstig van het Franse team van MD Rallye Sport en werd bestuurd en genavigeerd door Regis Delahaye & Francois Guidon.

âNamens het gehele team wil ik ISUZU Motors hartelijk bedanken voor hun financiële steun,â aldus Orioli. âBovendien is een woord van dank richting onze preparateur GT Offroad en onze sponsoren, waaronder hoofdsponsor Pirelli, meer dan op zijn plaats. Ik ben er van overtuigd dat onze mentor Clay Regazzoni, de initiator van dit fantastische project, onze belevenissen van bovenaf op de voet gevolgd heeft.â

Het team van Midi Europe heeft haar prioriteiten inmiddels alweer verlegd naar de Italiaanse Baja cup. Voor Midi Europe vormt de Baja het ideale platform om de ISUZU D-Max verder te testen en door te ontwikkelen, als voorbereiding voor de 2008-editie van de Dakar-rally. ISUZU zal dan met de D-Max pick-up opnieuw aan de start van de legendarische rally verschijnen.

D-Max 2007
De succesvolle ISUZU rallyauto van Midi Europe is rechtstreeks afgeleid van de nieuwe ISUZU D-Max, die recent ook in ons land is geïntroduceerd. Onder de motorkap van de rallyauto huist de nieuwe 3.0-liter Euro IV common-rail dieselmotor van ISUZU, die met ingang van 2007 ook is terug te vinden in de vernieuwde, roadgoing ISUZU D-Max. De dieselkrachtbron in de rallyauto levert 210 pk, tegenover 163 pk voor de reguliere uitvoering. De nagenoeg standaard body van de D-Max Dakar-auto is gebouwd op een buizenchassis, dat zorgt voor een belangrijke gewichtsafname en tevens een grote stijfheid. De aandrijfas is van lichtgewicht materiaal en de standaard versnellingsbak is vervangen door een zessequentiële bak.