Isuzu D-Max overtuigend de beste in Dakar bij de pick-ups
(1/23/2007)
ISUZU heeft tijdens de rally Lissabon â Dakar 2007 een uitstekende
prestatie neergezet door met de nieuwe ISUZU D-Max als allereerste
pick-up âLac Roseâ in Dakar te bereiken. ISUZU-coureur Edi Orioli
zette de gevestigde orde in het pick-up klassement op grote
achterstand en eindigde niet alleen als eerste bij de pick-ups, maar
finishte bovendien op een uitstekende 17^e plaats overall. Mission
accomplished!
De ervaren Dakar-coureur Edi Orioli en zijn navigator Pascal Rosolen
koersten de ISUZU D-Max met startnummer 336 zonder noemenswaardige
problemen van Lissabon over het extreem zware parcours via onder
andere Spanje, Marokko en Mauritanië naar Dakar in Senegal.
âVoorafgaand aan de start hadden we onszelf twee doelen gesteld,â
verklaart Edi Orioli namens het ISUZU-team van Midi Europe. âWe wilden
met ISUZU hoe dan ook de zege pakken in het pick-up klassement en
bovendien met minimaal één D-Max bij de top twintig in de algemene
rangschikking eindigen. Met een 17^e plek overall en de overwinning
bij de pick-ups hebben we onze directe concurrenten meer dan het
nakijken gegeven. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan: Mission
Accomplished!â
Midi Europe
De ISUZU D-Max van Edi Orioli en Pascal Rosolen was één van de drie
ISUZUâs die voor deze editie van âLe Dakarâ werden ingezet door Midi
Europe, de importeur van ISUZU voor Italië, Frankrijk en Zwitserland.
De andere twee autoâs werden bemand door Albert Llovera & Umberto
Fiori en Markku Alen & Rafael Tornabell. Het Italiaanse team van GT
Offroad verzorgde namens Midi Europe de preparatie en service van de
autoâs en zorgde er voor dat betrouwbaarheid optimaal was.
Een vierde D-Max in Dakar-trim was afkomstig van het Franse team van
MD Rallye Sport en werd bestuurd en genavigeerd door Regis Delahaye &
Francois Guidon.
âNamens het gehele team wil ik ISUZU Motors hartelijk bedanken voor
hun financiële steun,â aldus Orioli. âBovendien is een woord van dank
richting onze preparateur GT Offroad en onze sponsoren, waaronder
hoofdsponsor Pirelli, meer dan op zijn plaats. Ik ben er van overtuigd
dat onze mentor Clay Regazzoni, de initiator van dit fantastische
project, onze belevenissen van bovenaf op de voet gevolgd heeft.â
Het team van Midi Europe heeft haar prioriteiten inmiddels alweer
verlegd naar de Italiaanse Baja cup. Voor Midi Europe vormt de Baja
het ideale platform om de ISUZU D-Max verder te testen en door te
ontwikkelen, als voorbereiding voor de 2008-editie van de Dakar-rally.
ISUZU zal dan met de D-Max pick-up opnieuw aan de start van de
legendarische rally verschijnen.
D-Max 2007
De succesvolle ISUZU rallyauto van Midi Europe is rechtstreeks
afgeleid van de nieuwe ISUZU D-Max, die recent ook in ons land is
geïntroduceerd. Onder de motorkap van de rallyauto huist de nieuwe
3.0-liter Euro IV common-rail dieselmotor van ISUZU, die met ingang
van 2007 ook is terug te vinden in de vernieuwde, roadgoing ISUZU
D-Max. De dieselkrachtbron in de rallyauto levert 210 pk, tegenover
163 pk voor de reguliere uitvoering. De nagenoeg standaard body van de
D-Max Dakar-auto is gebouwd op een buizenchassis, dat zorgt voor een
belangrijke gewichtsafname en tevens een grote stijfheid. De
aandrijfas is van lichtgewicht materiaal en de standaard
versnellingsbak is vervangen door een zessequentiële bak.
BedrijfsautoRAI