23.01.07
KLM start met all-in tarieven in Nederlandse markt
AMSTELVEEN, 23 januari 2007 - Met ingang van vandaag vermeldt KLM in
Nederland al haar tarieven inclusief belastingen en toeslagen. Met
deze all-in tarieven biedt KLM de consument helderheid. KLM neemt met
deze nieuwe manier van tarieven communiceren het voortouw op de
invulling van de Code Reisaanbiedingen, die het vermelden van all-in
prijzen verplicht voor reizen met vertrek vanaf 1 april 2007. Het
betreft een andere wijze van communiceren van tarieven. De tarieven
zelf zijn niet veranderd. Door deze transparantie zien consumenten in
één oogopslag wat ze betalen.
KLM hanteert voortaan in al haar communicatie naar consumenten - zoals
advertenties in dagbladen en op internet - deze all-in retourtarieven.
De website klm.nl is volledig aangepast; de all-in prijzen zijn direct
zichtbaar. Reisagenten is verzocht de KLM-tarieven vanaf nu ook all-in
te tonen, zodat overal in de Nederlandse markt gelijke tarieven
zichtbaar zijn.
De Code Reisaanbiedingen schrijft voor dat alle onvermijdbare kosten
all-in moeten zijn: kosten die de klant niet zelf kan beïnvloeden.
Reserveringskosten verschillen per verkooppunt (bijvoorbeeld internet,
reisagent of telefonisch). Hierop heeft de consument wel invloed. Deze
kosten zijn dus niet bij de prijs inbegrepen.
De Code Reisaanbiedingen is overeengekomen met de brancheorganisaties
ANVR, BARIN, HISWA Vereniging en KNV, na overleg met de
Consumentenbond, de Stichting Reclame Code en de ministeries van
Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat. Behalve voor
luchtvaartmaatschappijen en touroperators geldt de regel bijvoorbeeld
ook voor hotels.
Google Earth
Vanaf vandaag zijn alle KLM-bestemmingen met de meest voordelige
all-in tarieven ook op te zoeken via Google Earth. Met deze nieuwe
zoekmogelijkheid kunnen consumenten zich snel en gemakkelijk op een
reis oriënteren. De speciale KLM-GlobeAssistant applicatie kan via
klm.nl worden gedownload. Of klik hier
KLM