Ingezonden persbericht


Wereldwijd venster op Cultuur in Heerlen

Als Venster op Cultuur presenteert Glaspaleis Heerlen cultuur in al zijn uitingsvormen. Muziek en dans, film, beeldende kunst, literatuur en architectuur. Performances, tentoonstellingen, lezingen en presentaties. Initiatieven ontstaan en komen tot bloei binnen de transparante gevels van het Glaspaleis. Bij andere activiteiten wordt door externe partners beslag gelegd op ons bijzondere gebouw. Pemitochi, Cultura Nova, Booch?: in toenemende mate fungeert het Glaspaleis als brandpunt voor het culturele leven in Parkstad Limburg.

De 'Nieuwe Media' bieden een kans voor het Glaspaleis om het al veelzijdige aanbod verder uit te breiden en de reputatie als 'Venster op Cultuur' waar te maken voor een groter publiek. Deze kans willen wij grijpen; het instrument dat wij hiervoor ontwikkelen heet 'Glaspaleis.tv'.

Glaspaleis.tv geeft in korte items een beeld van de activiteiten en evenementen in het Glaspaleis. De digitale 'zender', die alleen te zien zal zijn via internet, toont het bijzondere programma, de veelzijdigheid, de architectuur, kortom: het brede culturele bereik van het Glaspaleis. Meerdere digitale toegangswegen leiden het publiek naar het net. Via de website www.glaspaleis.nl zijn er o.a. vanuit de homepage en activiteitenkalender links naar de bewegende tv-beelden. De website wint hiermee in grote mate aan interactiviteit en dynamiek. Daarnaast is er een rechtstreekse verbinding via www.glaspaleis.tv.

De techniek is er! Wij willen 'm benutten. Juist beelden van cultuur zijn immers voor veel mensen een prikkel om er op uit te trekken en de cultuur op te snuiven! In deze notitie leest u op welke wijze wij invulling geven aan onze eigen tv-zender en welke kansen dit medium ons regionaal, nationaal en zelfs wereldwijd kan bieden.

Televisie via Internet | the sky is the limit

Wie in huis Internetaansluiting heeft, kan tv kijken via de pc. De beelden hebben een uitstekende dvd-kwaliteit, het geluid is vaak beter dan dat van de tv zelf. Het is dan ook een feit: na de opkomst van het medium Internet als informatie- en verkoopkanaal is ook de Internet-tv niet meer te stuiten. Steeds meer populaire tv-programma's, zoals De Wereld draait door en Mooi weer de Leeuw zijn te zien via het Internet. Andere productie worden louter voor het net gemaakt. De consument is bij deze ontwikkeling de ultieme winnaar: hij bepaalt zelf waarnaar hij kijkt en wanneer!

Glaspaleis.tv | kansen van een nieuw medium

Een belangrijke kans van Glaspaleis.tv is de mogelijkheid om het vaak unieke aanbod in het Glaspaleis te visualiseren en te presenteren aan een breder publiek. Het bereik is ongekend: binnen het gebouw zend je uit op tv-schermen, via de kabel ben je 24 uur per dag regionaal, landelijk, zelfs wereldwijd te zien. De producties van glaspaleis.tv zullen te zien zijn via www.glaspaleis.nl en via het glaspaleis-tv.net. Als totaalpakket geven de info op de website en de beelden op glaspaleis.tv een uitstekend beeld van de dynamiek in het Glaspaleis. Daarom ook willen wij de technische faciliteiten én het podium van Glaspaleis.tv ter beschikking stellen aan onze partners binnen en buiten het gebouw. Het kanaal wint daarmee aan veelzijdigheid. Tegelijk verstevigt Glaspaleis Heerlen haar unieke positie als brandpunt van regionale cultuur.

Glaspaleis als TV-producent? | een co-productie

Het Glaspaleis is geen tv-producent, noch een zender. Voor de ontwikkeling van Glaspaleis.tv werken wij nauw samen met Media Profile BV. Het Limburgse mediabedrijf heeft op uitstekende wijze geanticipeerd op de recente ontwikkelingen in de digitale multimedia. Vanuit verschillende invalshoeken is kennis en kunde bijeengebracht en dat heeft geleid tot het op dit moment zeer populaire product Internet TV. De intertechnische realisatie wordt uitgevoerd door Fluxxnet, partner van Media Profile in Internet TV-ontwikkeling.

Glaspaleis.tv | de kijker kiest

Glaspaleis.tv zal te zien zijn via links vanuit o.a. de homepage en de activiteitenkalender van de website www.glaspaleis.nl. Wie op een activiteit klikt, wordt -indien beschikbaar- meteen op bewegende beelden getrakteerd. Eenmaal aangekomen op de site van glaspaleis.tv surft de bezoeker gewoon verder. Een andere ingang is via www.glaspaleis.tv. De levendige homepage toont het programma-aanbod, onderverdeeld in drie rubrieken:
. Actuele producties

. Producties in diverse culturele rubrieken
. Thema's en festivals

Vanuit de openingspagina van Glaspaleis.tv kiest de kijker via een link voor een film (zie www.pro2.nl). Alle relevante thema's komen aan bod in de vorm van journalistieke reports en/of wisselende columns over kunst, cultuur, educatie en activiteiten. De items hebben een tijdsduur van 1, 2 of 3, minuten; incidenteel 5 tot 8 minuten. De kwaliteit van de producties is goed (dvd-kwaliteit) en álle filmpjes worden full-screen uitgezonden. Het totaal geeft zo een levendig, to the point, informatief en soms ook wervend beeld van de diverse activiteiten in, rondom en vanuit het Glaspaleis. Glaspaleis.tv kan 'on demand' op elk moment van de dag bekeken worden, via elke gangbare computer met aansluiting op het internet. Nieuwe items kunnen binnen 24 uur on-line staan. De productie, vormgeving en de redactionele opbouw van de items zal gebaseerd zijn op de gangbare EBU normen.

Glaspaleis.tv | een kundige redactie

Met het oog op de waarde van Glaspaleis.tv voor alle instellingen in het gebouw en ook een aantal externe partners als Cultura Nova en Booch? is het van belang dat al deze gebruikers een plek in het project krijgen. De redactie wordt samengesteld onder leiding van de directie Glaspaleis. Vaste deelnemers zijn: Janneke Schmeitz (gp) Reggie Berkers (gp) en Jo Dautzenberg namens partner Media Profile.

---- --