Partij van de Arbeid


Den Haag, 23 januari 2006


Vragen van het lid Hamer (PvdA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


over verouderd lesmateriaal op basisscholen


1) Bent u bekend met het onderzoek van TNS NIPO waaruit blijkt dat bijna de helft van de basisscholen werkt met verouderd lesmateriaal? 1]


2) Kunt u een reactie geven op de resultaten van dit onderzoek waaruit blijkt dat van de ruim 5400 onderzochte basisscholen er meer dan 2500 werken met sterk verouderde methoden, waarvan 1300 scholen lesmethoden gebruiken tussen de twaalf en veertien jaar oud; 250 scholen werken met methoden van vijftien tot zeventien jaar oud en de rest gebruikt methoden van achttien jaar of ouder?


3) Vindt u het basisonderwijs nog toereikend als voorbereiding op de maatschappij en vervolgonderwijs indien de leermiddelen bijvoorbeeld een sterk verouderende kaart van Europa weergeven of geheel voorbij gaan aan de mogelijkheden van ICT?


4) Bent u het met ons van mening dat het ongehoord is dat er wordt gewerkt met methoden van achttien jaar of ouder?


5) Welke stappen gaat u ondernemen om dit te verbeteren?


6) Wat gaat u er aan doen om te voorkomen dat dit ook in het voortgezet onderwijs gebeurt, als middelbare scholen de taak krijgen om zelf boeken in te kopen?


Met vriendelijke groet,


Chantal Linnemann

Secretaresse Voorlichting


Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid

Plein 2

K 117

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Tel: 070 318 2694

Fax: 070 318 2800

c.linnemann@tweedekamer.nl


1] Persbericht TNS NIPO, 22 januari 2007, Bijna helft basisscholen werkt met verouderd lesmateriaal