Provincie Utrecht

beleid verkeer en vervoer bij de tijd

Provincie brengt beleid verkeer en vervoer bij de tijd

23-1-2007 -

Scherpere normen voor milieu en doorstroomverkeer

Scherpere normen voor het milieu en de doorstroom van verkeer en vervoer. Dit zijn de belangrijkste veranderingen in het Strategisch Mobiliteitsplan tot 2020, die GS willen doorvoeren. Het college moderniseert daarmee het provinciale beleid voor verkeer en vervoer dat gaat over de periode tot 2015 en laat het in de pas lopen met de plannen van het rijk (Nota Mobiliteit).

Een belangrijke reden om het provinciale mobiliteitsbeleid te actualiseren, is niet alleen de goedkeuring in de Tweede Kamer van de nieuwe Nota Mobiliteit maar ook de Netwerkanalyse Regio Utrecht. Deze studie, die is uitgevoerd door het rijk en de regio Utrecht, laat zien dat Utrecht als draaischijf van Nederland in 2020 bij ongewijzigd beleid met ernstige bereikbaarheidsproblemen te kampen zal krijgen. Op 13 november jl. heeft de provincie Utrecht daarom samen met het rijk en regiopartners een bestuursovereenkomst ondertekend, waarin extra acties zijn afgesproken op het gebied van infrastructuurprojecten, openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement. Hiervoor worden in de vorm van pakketstudies voorbereidende maatregelen getroffen. GS reserveren in het vernieuwde Mobiliteitsplan ruim 44 miljoen euro voor deze samenwerkingsprojecten.

Méér doorstroom op provinciale wegen
Om te voorkomen dat het provinciale wegennet dichtslibt tijdens de spits wil het college een scherpere norm invoeren. De gemiddelde reistijd op provinciale wegen die bedoeld zijn voor het doorgaande verkeer (zogenaamde `gebiedsontsluitingswegen') mag in de spits niet meer dan het dubbele zijn dan tijdens de daluren. Op deze wegen is de maximum snelheid in de regel 80 km p/u. Op basis van deze norm zal de provincie de komende jaren maatregelen treffen om het verkeer vlotter te laten doorstromen.

Winst voor milieu
Het nieuwe Mobiliteitsplan mikt ook op méér winst voor het milieu. In de praktijk is gebleken dat geluidsoverlast op en langs de provinciale wegen fors verminderd wordt door de aanleg van stil asfalt. GS willen de kritische ondergrens voor geluidsoverlast daarom verlagen van 65dB naar 63dB. Daarmee wordt een verlaging van de geluidsoverlast van circa 40% gerealiseerd. Het aantal woningen langs provinciale wegen met een geluidsoverlast van 63dB of meer is in 2015 teruggebracht tot maximaal 500. Ook voor stankoverlast gelden aangescherpte normen. Bij de aanleg van nieuwe infrastructuur hanteert de provincie bovendien de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit. Zuinig omgaan met energie is eveneens een thema. Geen verlichting van de provinciale wegen, waar dat niet nodig is zoals in natuurgebieden, is het nieuwe uitgangspunt. Daarom komt er meer aandacht voor dimbare en dynamische vormen van verlichting

Openbaar vervoer: door met Randstadspoor
Een belangrijk openbaar vervoerproject waarmee GS verder willen na 2015 is Randstadspoor. Randstadspoor vervoert snel en comfortabel reizigers in de stadsgewesten Utrecht en Amersfoort. De bussen sluiten hier zo goed mogelijk op aan. De kwaliteit en toegankelijkheid van de bushaltes wordt verder verbeterd, onder meer voor gehandicapten. De provincie besteedt bovendien meer aandacht aan doorstroom van het streekvervoer, o.a. door inzet van extra spitsbussen en aanleg van busstroken. De milieueisen die gesteld worden aan de bussen gaan omhoog.

Vaker op de fiets
De fiets is op korte afstanden (tot 7,5 kilometer) voor het woon-werkverkeer vaak een goed alternatief voor de auto om de files te omzeilen. Om het gebruik van de fiets te stimuleren werkt de provincie aan de verbetering van het fietspadennetwerk en is samen met de Fietsersbond op Internet de Fietsrouteplanner gelanceerd. Maar ook voor verkeer op langere afstanden willen GS de inzet van de fiets stimuleren. Overstapmogelijkheden vanaf het openbaar vervoer, zoals door gebruik te maken van speciale OV-huurfietsen, worden daarom gestimuleerd, evenals de realisatie van extra fietsenstallingen. Het gebruik van de fiets zal zo de komende jaren meer ruimte krijgen in het provinciale mobiliteitsbeleid.

Overige thema's die in het geactualiseerde Mobiliteitsplan worden belicht, zijn: de aanleg en verbetering van binnenvaarthavens voor het goederenvervoer (Blue Ports), introductie van nieuwe ICT-toepassingen voor verkeer en vervoer, en het stimuleren van mobiliteitsmanagement. Met de uitvoering van de extra maatregelen voor het vernieuwde mobiliteitsbeleid is ruim 30 miljoen euro gemoeid.

Procedure
Op 15 februari is het vernieuwde Mobiliteitsplan onderwerp van gesprek in de statencommissie IME. Vervolgens start gedurende zes weken een inspraakronde. Definitieve besluitvorming vindt plaats in de zomer van 2007 door Provinciale Staten van Utrecht.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 - 258 3196