Provincie Zuid-Holland

provincie zuid holland

Vergadering Gedeputeerde Staten 23 januari 2007

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 23 januari 2007. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u op deze website onder Stateninformatie.

Nieuwe grenzen natuurgebieden en agrarisch gebied Krimpenerwaard in herziend streekplan In de Krimpenerwaard wordt 2450 hectare aan nieuwe natuurgebieden aangelegd. Het veengebied kenmerkt zich door een slappe ondergrond en een dalende bodem. Bij de inrichtingsplannen gaat het er om dat bodemdaling zo veel mogelijk wordt tegengegaan en het waterbeheer duurzaam en betaalbaar blijft. Om de nieuwe grenzen van natuur en agrarisch gebied formeel vast te leggen is een herziening van het streekplan Zuid-Holland Oost nodig. Het streekplan voor dit deelgebied blijft op andere punten onveranderd. De basis voor de herziening van (een deel van) het streekplan Zuid-holland Oost en het natuurgebiedsplan is het Slotadvies van de strategiegroep Veenweidepact Krimpenerwaard, van oktober 2006. Het college van GS heeft nu ingestemd met het Slotadvies en met de wijziging van het streekplan en het aangeboden aan Provinciale Staten. Lees meer over streekplan Zuid-Holland Oost op de website.

Sportcomplexen in Bentwoud gecompenseerd door meer grond van Zoetermeer en Rijnwoude GS hebben de startnotitie voor de herziening van streekplan Zuid-Holland Oost voor de Driehoek Benthuizen vastgesteld. Hiermee is de herziening in gang gezet waarin de aanleg van een tweetal sportcomplexen in het westelijk deel van het Bentwoud buiten de bebouwingscontour wordt toegestaan. De gemeenten Zoetermeer en Rijnwoude zijn ter compensatie voor de verplaatsing van de sportcomplexen bereid om bij te dragen aan de ontwikkeling van het Bentwoud, door onder meer grond in te brengen. Daarmee is de inrichting van dit gedeelte van het recreatieve bos het Bentwoud geheel geregeld.

Consultatieronde over Regionale Ontwikkeling Zuidplas De ontwikkeling van de Zuidplas wordt door de provincie voorbereid in een samenwerkingsverband met de vijf Zuidplasgemeenten, de gemeente Rotterdam, het Hoogreemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Deze samenwerking heeft inmiddels geleid tot de publieke grondbank RZG Zuidplas, het Intergemeentelijk Structuurplan en de herziening van het streekplan Zuid-Holland-Oost voor de Zuidplas. De volgende stap, de vormgeving van een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, is nu aan de orde. Dit vanuit het besef dat de uitvoering een samenhangende en integrale aanpak vergt, die de eigen mogelijkheden en ook de eigen belangen overstijgen. De betrokken gemeenten en PS wordt nu gevraagd hun visie te geven op de manier waarop de samenwerking gestalte moet krijgen. Na de consultatieronde wordt een concept van de regeling in de eerste helft van dit jaar ter vaststelling voorgelegd aan PS.

Structuurvisie Hardinxveld-Giessendam: weigering specifieke verklaring van geen bezwaar GS hebben ingestemd met de structuurvisie van Hardinxveld-Giessendam. In deze visie worden de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen aangegeven. Het college van de gemeente heeft verzocht om een specifieke verklaring van geen bezwaar. De specifieke verklaring gaat over de nieuwbouwlocatie West lll en de herstructurering van bestaand stedelijk gebied door onder andere het saneren van hinderlijke bedrijvigheid in de woonomgeving en het oplossen van problemen in het watersysteem. Dit laatste is door GS niet gehonoreerd. Dat heeft te maken met het feit dat de transformatievisie Merwedezone nog niet is afgerond. Het gebied tussen de Betuwelijn en de spoorlijn Dordrecht - Geldermalsen ("het oog") valt onder deze transformatievisie.

Verontrusting over arrestatie van negen christenen in de Chinese provincie Hebei Naar aanleiding van de arrestatie van negen christenen in de provincie Hebei heeft het Statenlid Freeke (SGP/CU) vragen gesteld. Hij vraagt of GS bereid zijn de verontrusting over genoemde arrestaties over te brengen aan het provinciebestuur van Hebei. Een doelmatige bijdrage van de provincie Zuid-Holland aan de godsdienstvrijheid kan alleen worden geleverd in de context van een bredere, dat wil zeggen Europese en nationale dialoog. Wel zal het college naar mogelijkheden zoeken om tijdens contacten met de provincie Hebei de ongerustheid over deze voorvallen kenbaar te maken.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2056 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje Stateninformatie.

Delegatie bodemsaneringstaken en -bevoegdheden naar Delft GS zijn van plan omtaken die te maken hebben met de aanpak van bodemverontreinigingen in het stedelijk gebied van Delft, naar deze gemeente te delegeren. Dit voornemen past binnen het nieuwe landelijk bodemsaneringsbeleid om taken en bevoegdheden op een zo laag mogelijk schaalniveau uit te voeren, mits op dat niveau aan een aantal kwantitatieve en kwalitatieve procesvoorwaarden wordt voldaan. GS hebben geconstateerd dat de gemeente Delft aan die voorwaarden kan voldoen. De te delegeren taken en bevoegdheden hebben onder andere betrekking op het beoordelen van onderzoeken, sanerings- en nazorgplannen, evaluatierapporten, het uitoefenen van toezicht en handhaving op saneringen en de aanpak van nieuwe gevallen van bodemverontreiniging. De delegatie vindt voor de eerste keer plaats in de provincie Zuid-Holland en wordt beschouwd als pilot. GS verzoeken PS in te stemmen met dit voornemen. Beoogde ingangsdatum is 1 april 2007.

Subsidies

Aan Staatsbosbeheer wordt een subsidie toegekend van 22.000 euro voor het project website bezoekerscentrum Groene Hart in het kader van Agenda Vrije Tijd Aan Cityport Academy Rotterdam is een incidentele subsidie verleend van 49.500 euro in het kader van beleid Agenda Innoveren en Investeren Aan de gemeente Voorschoten is een subsidie toegekend van 220.000 euro voor het verbeteren van haltes in het kader van de toegankelijkheid openbaar vervoer