Ingezonden persbericht

Innovaties centraal op 25e editie NOT

Publicatiedatum: 23-01-2007


Utrecht, 23 januari 2007

Al op de eerste dag van de 25e editie van de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) 2007 is duidelijk dat alles in het onderwijs draait om innoveren. De officiële opening werd verricht door Minister van OCW Maria van der Hoeven, die in haar speech inging op het belang van innoveren voor het onderwijs in Nederland. Ook reikte zij de NOT Innovatieprijzen uit in de categorieën Onderwijs en Leren Algemeen, Onderwijs en Leren met ICT en Onderwijs en Leren met Facilitaire Producten, Inrichting en/of Diensten. De eerste beursdag werd door 9.550 onderwijsprofessionals bezocht; een stijging van maar liefst 60%. Beursorganisator VNU Exhibitions Europe verwacht in totaal 40.000 bezoekers.


De Minister zette aan het begin van haar openingsspeech de heer Willy van Lieshout in het zonnetje. De heer Van Lieshout is NOT-er van het eerste uur. De NOT 2007 is de laatste editie waarbij hij direct betrokken is. Hij was 12 jaar verbonden als voorzitter van de Stichting NOT, maar zijn verbondenheid aan de beurs gaat veel verder terug. "In de begintijd van de NOT, eind jaren '60, verzorgde ik vaak het inleidende verhaal van de beurs. Vanaf 1995 was ik voorzitter van de Stichting. In de afgelopen twaalf jaar is er veel veranderd aan de beurs, vooral qua uitstraling en structurering. Vooral dit jaar is er veel aandacht besteed aan de structuur, zodat bezoekers gericht over de beurs heen kunnen. En het aanbod is een stuk verbreed; van oorsprong was de NOT bedoeld voor het basisonderwijs, maar de beurs is nu echt voor alle onderwijssectoren."

Innovaties
De Minister ging in haar toespraak in op het belang van innoveren. "Innoveren is nodig, het is de drijvende kracht achter het onderwijs," zo stelde ze, "Innoveren is het middel om naar beter onderwijs te groeien." De onderwijssector en de overheid moeten hierin nauw samenwerken.
Van der Hoeven vindt het thema van de NOT, Onderwijs in Beweging, dan ook helemaal op zijn plaats. Ze beschouwt de NOT als de enige echte vakbeurs voor iedereen in het onderwijs, en besloot haar speech met de oproep om nu allemaal 'samen te gaan NOTten'.

Innovatieprijzen
De jury, bestaande uit Loek Hermans, Annet Kil, Mathieu Weggeman en Leen van Driel, had een zware taak: er waren maar liefst 51 inzendingen. Dit geeft aan hoezeer er prioriteit wordt gegeven aan innovaties in het onderwijs. Bij de uitreiking gaven juryvertegenwoordigers Annet Kil en Leen van Driel een toelichting op de keuzes van de jury.

Categorie Onderwijs en leren Algemeen
In deze categorie waren de volgende inzendingen genomineerd:
1. Nienhuis: Samen de wereld rond
2. Paul Speelgoed: Rekenprogramma Roadmix
3. Wolters-Noordhoff: Lekker fit!
4. Science Center NEMO: Science Center op school

Winnaar van de Categorie Onderwijs en Leren Algemeen werd Science Center NEMO.
Leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool en 1, 2 en 3 van het VO, krijgen van NEMO opdracht eigen exhibita (inzending) te maken voor een eigen science center op school. Door de interactieve opstellingen van exhibita komt de onderzoekshouding en het probleem oplossen bij leerlingen centraal te staan. De fascinatie voor wetenschap en techniek wordt sterk gestimuleerd. Het is een zeer uitvoerbaar, praktisch en eenvoudig uitvoerbaar programma om nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen en de belangstelling voor natuurkunde, techniek en exacte vakken te vergroten.

Het juryrapport gaf de volgende punten aan als doorslaggevend voor het winnen van de Innovatieprijs:
* Het product is sectordoorsnijdend, voor zowel bovenbouw PO als onderbouw VO
* Integratie van vakken, het bevordert de samenhang in het onderwijs
* Lesmateriaal op school en interactief on-line
* Leerling wordt zelf mede-ontwerper
* Docenten worden opgeleid, allerlei vormen van ondersteuning vanuit NEMO.

Categorie Onderwijs en leren met ICT
In deze categorie waren de volgende inzendingen genomineerd:
1. Malmberg: Studiehulp
2. Malmberg: All right!, D'accord! en Na klar!
3. Stichting I-CARUS: I-CARUS
4. Surfnet/Kennisnet: Make-a-Game

Winnaar van de Categorie Onderwijs en Leren met ICT werd Surfnet/Kennisnet.
In wedstrijd verband bouwen HAVO/VWO leerlingen, onder begeleiding van docenten, een educatieve game. Het stimuleert leerlingen om vakoverstijgend te denken en te werken. Ook wordt nagedacht over het leggen van een relatie tussen gameplay elementen en vakinhoudelijke elementen. De ontwikkelde games kunnen ook door andere docenten ingezet worden in het onderwijsproces. Het wordt ondersteund door Surfnet/Kennisnet, dat de professionaliteit illustreert. Het is een leermiddel dat aansluit bij de belevingswereld van leerlingen en past bij de huidige game-generatie. Als aanvullend leermiddel vond de jury het wedstrijdelement erin bijzonder aardig.

Het juryrapport gaf de volgende punten aan als doorslaggevend voor het winnen van de Innovatieprijs:
* Aangepast aan de huidige belevingswereld van jongeren.
* Teamverband/ wedstrijdelement
* Vakoverschrijdend, het bevordert de samenhang van het onderwijs
* Multi-tasking om educatieve doelen te realiseren.

Categorie Onderwijs en leren met facilitaire producten, inrichting en of diensten
In deze categorie waren de volgende inzendingen genomineerd:
1. Ideeën & Media VGP: Opvoedzuil
2. Stalad Panto Move
3. Yalp sport & spel: SmartUs

Winnaar van de Categorie Onderwijs en Leren met facilitaire producten, inrichting en/of diensten werd Yalp sport & spel.
Een computer georiënteerde speelvoorziening die kinderen moet inspireren om te spelen en te leren. Eind november 2006 is een eerste SmartUs plein bij een school in gebruik genomen. In de praktijk van alle dag zal de functionaliteit van SmartUs nog moeten blijken, maar: het is zonder meer erg uitdagend speelmateriaal op basis van een innovatief concept.

Het juryrapport gaf de volgende punten aan als doorslaggevend voor het winnen van de Innovatieprijs:
* Op meerdere fronten innovatief en uitdagend voor jongeren
* Combinatie van educatie, bewegen en wedstrijd
* Combinatie van technologie en traditionele spellen
* Combinatie van spel en computer buiten

============================================
Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht