Ingezonden persbericht


Reactie Holland Casino op uitzending Zembla


23.01.2007 / 14:52 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Holland casino

Holland casino
http://www.hollandcasino.nl

Hoofddorp, 23 januari 2007 - Afgelopen weekend werd een Zembla-documentaire uitgezonden, waarin vele onjuistheden en suggestieve opmerkingen leidden tot een zeer vertekend beeld van Holland Casino, grotendeels gebaseerd op onjuiste en gedateerde informatie. Holland Casino hecht er zeer aan deze tendentieuze beeldvorming te corrigeren op basis van onderstaande feiten en cijfers.

Witwassen en criminaliteit
Zembla suggereert dat bij Holland Casino vermeende criminelen eenvoudig zwart geld zouden witwassen. Dat wordt gebaseerd op feiten uit een oud strafdossier van C. S. (2001 /
2002), dat nog dateert van voor zijn veroordeling. Ten onrechte wordt in de uitzending gesteld dat C. S. nog steeds een (graag geziene) gast zou zijn bij Holland Casino. Holland Casino heeft C. S. echter uitgesloten van financiële dienstverlening, ofwel hem een entreeverbod opgelegd. Ten aanzien van de zaak A. M. liggen de feiten eveneens anders dan voorgesteld. De suggestie dat Holland Casino niet zou meewerken aan politieonderzoeken is onjuist. Holland Casino is wettelijk verplicht in opsporingszaken gegevens aan politie en OM te verstrekken op basis van een wettelijk bevel van het Openbaar Ministerie. Voor A. M. geldt dat hij is uitgesloten van financiële dienstverlening door Holland Casino. A. M. is onlangs voorlopig op vrije voeten gesteld, na een aantal getuigenverklaringen. Witwasconstructies kent Holland Casino níet en er wordt strikt binnen de wettelijke kaders van de Wet MOT, de WID en de Wet inzake de geldtransactiekantoren gewerkt. Door het consequent melden van ongebruikelijke transacties in combinatie met de identificatieplicht, wordt financiële criminaliteit bestreden. Van de 130.992 ongebruikelijke transacties die in 2005 zijn aangebracht bij het MOT, was 0,7% afkomstig van casino's. De kans op witwassen wordt tot een minimum teruggebracht door een actief anti-witwas beleid. Een risicoanalysemodel, dat de controles en beheersingsmaatregelen doet toenemen naarmate de risico's van de financiële dienstverlening groter zijn, is stevig geïmplementeerd in de organisatie. Dit systeem is in nauwe samenwerking met De Nederlandsche Bank tot stand gekomen. De Nederlandsche Bank toetst ook in de praktijk de naleving door Holland Casino van de Wet MOT, de WID en de Wet inzake de geldtransactiekantoren. Vorig jaar liet een toonaangevend onderzoek naar de Nederlandse witwas-sector (in opdracht van het ministerie van Financiën en uitgevoerd door de Utrecht School of Economics in samenwerking met Canberra University, Australia) zien dat 'in tegenstelling tot wat altijd gedacht wordt Holland Casino nauwelijks in beeld is als wasserette'. Van de naar schatting 18,5 miljard euro die jaarlijks in Nederland gemoeid zou zijn met witwassen, is hooguit 0,0081% (1,5 miljoen euro) mógelijk te herleiden tot Holland Casino, zo stelt het onderzoek. Het gros is terug te voeren op de vastgoedmarkt en op gesjoemel met fondsen en rekeningen.

Preventiebeleid kansspelen
Zembla suggereert dat Holland Casino het niet zo nauw neemt met haar preventiebeleid kansspelen en noemt de zaak 'Jan P.' als (enig) voorbeeld. Gezien het gegeven dat deze zaak nog onder de rechter is, onthoudt Holland Casino zich van een inhoudelijk oordeel en volstaat met de constatering dat de uitzending van Zembla véle feitelijke onjuistheden bevat. Feit is wel dat Holland Casino in eerste instantie door de rechter in het gelijk is gesteld. De rechter heeft daarbij geoordeeld dat de gast in principe zelf verantwoordelijk is voor zijn doen en laten, waar Holland Casino als monopolist in beginsel de verplichting heeft om mensen die kansspelen willen beoefenen tot haar casino's toe te laten. Samenvattend stelde de rechter dat niet kan worden gezegd dat Holland Casino onvoldoende invulling heeft gegeven aan haar preventiebeleid kansspelen. De omstandigheid dat de gast mogelijk grote verliezen heeft geleden, maakt dit niet anders. Van wanprestatie of onrechtmatige daad aan de zijde van Holland Casino is dan ook geen sprake. 'Jan P.' is op basis van dit vonnis in hoger beroep gegaan. De uitspraak in het hoger beroep wordt verwacht op 13 februari 2007. Zembla meldt dat Holland Casino afhankelijk is van 'grote spelers die veel geld opleveren'. De feiten: de cijfers over
2006 laten zien dat ruim 1 miljoen personen (circa 90% van het totaal) minder dan één keer per maand als bezoeker zijn geregistreerd. Het zal duidelijk zijn dat voor het gros van alle mensen een bezoek aan het casino een leuke middag of avond uit betekent. Zij herkennen zich geenszins in stereotypen als grote spelers en gokverslaafden.

Samenwerking met verslavingszorg
In de uitzending wordt enigszins geschamperd over de kwaliteit van het periodieke overleg van Holland Casino en de instellingen voor verslavingszorg. Onder andere door een intensieve samenwerking met de zorg is Holland Casino steeds weer in staat haar preventiebeleid kansspelen verder te verfijnen. Daar zijn ook positieve geluiden over te horen van de zijde van de verslavingszorg. Pieter Remmers van Jellinek Consultancy daarover in het laatste nummer van Inzicht, een geautoriseerde periodieke uitgave van Holland Casino voor haar stakeholders: 'Gesteld kan worden dat Holland Casino de eerste kansspelorganisatie ter wereld is geweest die het preventiebeleid op structurele wijze heeft gestandaardiseerd. Gedurende de jarenlange ontwikkeling van het preventiebeleid is bij Holland Casino een steeds fijnmaziger vangnet ontstaan. Eenmaal in dit vangnet worden de risicospelers gewaarschuwd hun overmatig spelgedrag aan te passen en worden ze doorverwezen naar de professionele verslavingszorginstanties.' Ook het onderzoek van het Centrum voor Verslavingsonderzoek, in opdracht van het ministerie van Justitie, benadrukt dat de daling van het aantal kansspelverslaafden binnen de gehele kansspelmarkt in ons land - van ca 70.000 medio jaren negentig naar ca 40.000 eind 2005 - voor een belangrijk deel is terug te voeren op het preventiebeleid kansspelen van de kansspelaanbieders. Het CvO laat verder zien dat automatenspelers die het spelen in de horeca combineerden met andere locaties het hoogst scoorden in verslavingskenmeken. De meest risicovolle combinatie blijkt het spelen in de horeca en in amusementscentra te zijn. Bij degenen die uitsluitend op automaten bij Holland Casino spelen, komt risicogedrag het minst voor.

Vestigings- en marketingbeleid
Zembla beticht Holland Casino van ongebreidelde groei uit commercieel oogpunt. Holland Casino heeft regionaal gespreid dertien vestigingen (met een veertiende voor de reizigers op Schiphol). Dit aantal blijkt onvoldoende om het legale alternatief goed bereikbaar te maken. Circa 30% van alle volwassen Nederlanders woont namelijk verder dan een half uur rijden bij een Holland Casino vandaan. Degenen onder hen die casinospelen leuk vinden, hebben het dus moeilijk om een goed beschermde speelomgeving op te zoeken. Toch hebben ook zij daar recht op. Een goed gespreid legaal aanbod helpt bovendien bij de strafrechtelijke bestrijding van illegale casino's. Om díe reden heeft Holland Casino om toestemming gevraagd tot uitbreiding in de zogeheten 'witte vlekken' op de landkaart. Invulling van de witte vlekken zou de uitvoering van het Nederlandse kansspelbeleid ten goede komen en nagenoeg geen inwoners meer uitsluiten van de werking van dat beleid. Aanbieders zoals Holland Casino hebben een taak te vervullen in het tweesporenbeleid van de overheid, waarbij Justitie de illegaliteit bestrijdt en de vergunninghouders in de behoefte voorzien van een legaal en gecontroleerd kansspelaanbod. Om deze taak goed te vervullen, moet ervoor gezorgd worden dat het legale aanbod attractief genoeg blijft én dat de consument ermee bekend is. Reclame is daarbij onontbeerlijk. Kansspelaanbieders hebben een gezamenlijke gedrags- en reclamecode opgesteld, die is ondergebracht bij de Reclame Code Commissie, om toe te zien op naleving ervan. Een aantal bepalingen in de gedrags- en reclamecode is nadrukkelijk gericht op het ontwijken van bepaalde groepen van (kwetsbare, bijvoorbeeld jongere) consumenten en het voorkomen van opeenhoping van reclame voor kansspelen. De marketing uitgaven van Holland Casino laten een voortdurende afname zien over de afgelopen jaren: van 34,7 miljoen euro in 2003 tot 28,2 miljoen euro in 2006.

Bronnen
Holland Casino plaatst nadrukkelijk haar vraagtekens bij (interne) bronnen die Zembla gebruikt voor haar berichtgeving. Oud-medewerker K. Bakker werd in 2003 door Holland Casino ontslagen na een arbeidsconflict vanwege zijn disfunctioneren. De heer Bakker heeft vanaf dat moment zélf in de media meerdere malen verklaard 'rancuneus te zijn naar Holland Casino', waardoor grote vraagtekens gezet kunnen worden bij de objectiviteit van deze bron. Hij herhaalt al jarenlang dezelfde onjuistheden, maar vindt daar blijkbaar nog steeds een podium voor, ondanks eerdere weerleggingen door Holland Casino. Zembla beroept zich verder op anonieme bronnen, wat de weerlegging door Holland Casino verder bemoeilijkt. Ook aanduidingen in de uitzending als 'uit het strafdossier' geven het publiek geen duidelijkheid over welke partij in het geding de bron is.

Geen dubbele boekhouding
Holland Casino werkt bij haar bedrijfsactiviteiten al dertig jaar lang naar beste eer en geweten binnen de kaders die het Nederlandse kansspelbeleid stelt: het beschermen van de consument (speler), het tegengaan van gokverslaving en het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit. Om onze rol met succes te vervullen moeten de Holland Casino's enerzijds een aantrekkelijk alternatief zijn en anderzijds voorzien in beschermende maatregelen. Een 'dubbele' of 'schaduwboekhouding' is volstrekt niet aan de orde. Een organisatie in de dienstverlening wordt wel grotendeels door ménsen gemaakt en alleen al vanuit die optiek kan geen 'nul fout garantie' worden gegeven. Soms worden fouten gemaakt en daar wordt van geleerd. In die zin is Holland Casino een organisatie als alle andere; een gewoon bedrijf midden in de samenleving, maar met een bijzonder product. Holland Casino is zich zeer bewust van deze bijzondere verantwoordelijkheid. Bijna 5.000 medewerkers doen dagelijks hun uiterste best om zo goed mogelijk invulling te geven aan het restrictieve Nederlandse kansspelbeleid.


---



Ingezonden persbericht