Persbericht Actuele Onderwerpen

Nieuwe AO: Trendwatchers, trends en de invloed op het consumentengedrag.

Een trend geeft een ontwikkelingslijn aan, een tendens. Trends kunnen een lange duur hebben, de zogenaamde megatrends, die circa 30 jaar kunnen duren. Drs. Adjiedj Bakas beschrijft in zijn boek "Megatrends Nederland" een zestal van die lange trends. Er zijn ook trends die circa 5 tot 10 jaar duren. Voorbeelden hiervan geeft Carl Rohde, die wereldwijd onderzoek doet naar trends bij drie doelgroepen, te weten: mannen tussen 17 - 35 jaar, vrouwen tussen 17 - 35 jaar en 50+ mannen en vrouwen. Daarnaast zien we toepassingen van trends in merken of producten en diensten. Dit AO richt zich op het beschrijven van trends en de invloed daarvan op het consumentengedrag.

Andries Greiner schrijft in zijn redactionele inleiding: "De Stichting IVIO, de "moeder" van de AO-reeks, was de eerste boekenuitgever van Adjiedj Bakas. We leerden hem kennen als een intellectuele wervelwind die meeslepend en geestig kon reflecteren op de multiculturele samenleving. Nu is hij een erkend en gewaardeerd trendwatcher, een nieuw fenomeen dat in de verte lijkt op de roeping c.q. het vak van de profeet en de futuroloog. Het gaat bij de trendwatcher om het doortrekken van door hem/haar gesignaleerde ontwikkelingen of het begin daarvan. Niets religieus of wetenschappelijks. In dit AO brengt Addy Vroegindeweij enkele trends en trendwatchers in beeld. Er ontstaat een terrascultuur, Nederland wordt een slaapland, de Chinezen komen, maar als toeristen, religie keert terug als "ietsisme", vrouwen hebben geen mannen meer nodig, er komt een mannenmoderevolutie, hypervrouwelijke hebbedingetjes worden een modieuze troost voor de "bitches", senioren "verbabyboom-ialiseren", het spitsgezin doet in het weekeinde aan "slow cooking", etc. Het wordt een spannend voorrecht in de 21e eeuw te leven.

Het AO 'Trendwatchers' (AO 2871) is te bestellen voor ¤ 3,25 excl. verzendkosten bij AO, via de website: www.actueleonderwerpen.nl of bel 0320-286962. Of bestel de digitale uitgave van dit AO voor ¤ 1,95 (hier worden geen verzendkosten bij gerekend). Abonnees van de AO-reeks krijgen de uitgave automatisch thuisgestuurd.


IVIO Uitgeverij B.V.
IVIO Uitgeverij brengt sinds 1936 de populair-educatieve Actuele Onderwerpen reeks uit, met als doel hoogwaardige, exclusieve informatie op een objectieve en toegankelijke wijze voor een breed publiek te ontsluiten. Abonnees ontvangen elke twee weken een uitgave over een actueel onderwerp.

Kijk ook op onze website voor andere uitgaven of abonnementen: www.actueleonderwerpen.nl