Kinderconsument en UPC willen veiliger internet

24.01.2007 / 14:42 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Solid ground

Solid ground

Utrecht, 24 januari 2007 Op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in Utrecht hebben Stichting De Kinderconsument en kabelbedrijf UPC Nederland hun samenwerking bekrachtigd met de start van de gezamenlijke campagne 'Veilig Internet'. Beide partijen delen hun zorg over de toenemende onveiligheid op internet.

De campagne heeft een voorlichtende en ondersteunende functie voor ouders, onderwijzers en kinderen, waarbij het thema Cyberpesten speciale aandacht krijgt. De campagne bestaat uit een serie ouderavonden, voorlichtingsavonden en workshops in scholen en bibliotheken en wordt ondersteund met voorlichtingsmateriaal, zoals folders, posters en een website. De speciale website gaat binnenkort live. Uitgenodigd voor de bijeenkomsten zijn opvoeders zoals ouders en onderwijzers, maar de bijeenkomsten zijn ook interessant voor instellingen op het gebied van pleeg- en jeugdzorg en de politie. De Kinderconsument en UPC kozen de Nationale Onderwijs Tentoonstelling als podium voor de lancering van hun gezamenlijke campagne om daar al direct de dialoog met onderwijzers aan te gaan. UPC treedt ook op als hoofdsponsor van het 2e Nationale Veilig Internet Congres dat in april in de Amsterdam RAI wordt gehouden.

Geen besef van risico's
Gemiddeld 98% van de kinderen tussen 6 en 14 jaar is één of meerdere uren per dag actief op internet. Zij besteden hun tijd aan gaming, surfen, mailen en chatten en raken daarbij steeds vaker in ongewenste en onveilige situaties. On line pesten is sterk in opkomst. Ook zijn er gevallen bekend van digitaal kinderlokken. Het probleem is dat veel kinderen geen besef hebben van de gevaren die zij lopen. Van degenen die wel onraad ruiken, praten de meesten er toch niet over met hun ouders omdat die niets van de internetterminologie weten en hun kinderen niet serieus nemen.

Landelijke voorlichtingstournee
'Stichting De Kinderconsument en UPC zijn elkaar tegengekomen in deze strijd tegen verantwoord internetgebruik. Het is een grote stap dat bedrijven hun verantwoordelijkheden nemen,' zegt Bamber Delver, algemeen directeur van De Kinderconsument. Die zijn enorm als je beseft dat 98% van de jeugd internet en 70% van de tienjarigen een mobieltje heeft. Daarom zijn wij blij dat kabelbedrijf UPC haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en onder meer ons ondersteunt in ons werk. Ze luisteren naar onze adviezen en passen deze toe in hun bedrijfsvoering. Vorig jaar maakten ze de uitgave van ons boekje 'Vet Veilig Internet' mogelijk. De samenwerking met UPC intensiveren wij nu met een landelijke campagne met voorlichtingsbijeenkomsten in scholen en bibliotheken.'

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
'Als kabelbedrijf en internetprovider hebben wij veel aandacht besteed en steun verleend aan partijen op het gebied van cultuur en welzijn,' zegt Paul van Doorne, directeur marketing internet en telefonie bij UPC. 'Wij willen immers dat onze klanten optimaal gebruik kunnen maken van internet, televisie en telefonie. Over de groeiende onveiligheid op internet maken wij ons ernstig zorgen. Het thema Veilig Internet wordt steeds belangrijker en staat heel dichtbij UPC en onze producten. Het is voor ons dan ook niet meer dan logisch dat wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hier nemen en waar mogelijk meewerken aan een veiliger internet. Dat doen we in het klein met producten en diensten voor veilig internetten, zoals het softwareprogramma SmartGuard en de vooraf beveiligde wireless routers, en in het groot door te participeren in initiatieven zoals DigiBewust en deze Veilig Internet-campagne met de Kinderconsument. Hoe veiliger internet is, des te meer men ervan kan genieten.'

Over de Stichting Kinderconsument
Stichting De Kinderconsument is een onafhankelijke non-profitorganisatie die in 2001 is voortgekomen het project Jeugd & Internet van stichting Jantje Beton, de organisatie die werd opgericht om het recht van ieder kind op veilig en plezierig buitenspelen te beschermen. Als vervolg hierop maakt De Kinderconsument zich sterk voor het recht op veilig en plezierig internetten voor ieder kind. Zie ook www.kinderconsument.nl.

Over UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient circa 2,2 miljoen televisieklanten. Daarnaast heeft UPC 600.000 breedband internetklanten en 325.000 telefonieklanten. UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Zie ook www.upc.nl.

Noot aan de redactie / niet ter publicatie:
Voor nadere informatie en een afspraak voor een interview kunt u contact opnemen met Solid Ground PR, Kim Zuidema of Ineke Tiesenga, tel. 020 419 84 00, 06 1433 9595, upc@solidground.nl.