Kinderconsument en UPC willen veiliger internet
24.01.2007 / 14:42 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Solid ground
Solid ground
Utrecht, 24 januari 2007 Op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in Utrecht hebben
Stichting De Kinderconsument en kabelbedrijf UPC Nederland hun samenwerking bekrachtigd
met de start van de gezamenlijke campagne 'Veilig Internet'. Beide partijen delen hun
zorg over de toenemende onveiligheid op internet.
De campagne heeft een voorlichtende en ondersteunende functie voor ouders, onderwijzers en
kinderen, waarbij het thema Cyberpesten speciale aandacht krijgt. De campagne bestaat uit
een serie ouderavonden, voorlichtingsavonden en workshops in scholen en bibliotheken en
wordt ondersteund met voorlichtingsmateriaal, zoals folders, posters en een website. De
speciale website gaat binnenkort live. Uitgenodigd voor de bijeenkomsten zijn opvoeders
zoals ouders en onderwijzers, maar de bijeenkomsten zijn ook interessant voor
instellingen op het gebied van pleeg- en jeugdzorg en de politie. De Kinderconsument en
UPC kozen de Nationale Onderwijs Tentoonstelling als podium voor de lancering van hun
gezamenlijke campagne om daar al direct de dialoog met onderwijzers aan te gaan. UPC
treedt ook op als hoofdsponsor van het 2e Nationale Veilig Internet Congres dat in april
in de Amsterdam RAI wordt gehouden.
Geen besef van risico's
Gemiddeld 98% van de kinderen tussen 6 en 14 jaar is één of meerdere uren
per dag actief op internet. Zij besteden hun tijd aan gaming, surfen, mailen en chatten
en raken daarbij steeds vaker in ongewenste en onveilige situaties. On line pesten is
sterk in opkomst. Ook zijn er gevallen bekend van digitaal kinderlokken. Het probleem is
dat veel kinderen geen besef hebben van de gevaren die zij lopen. Van degenen die wel
onraad ruiken, praten de meesten er toch niet over met hun ouders omdat die niets van de
internetterminologie weten en hun kinderen niet serieus nemen.
Landelijke voorlichtingstournee
'Stichting De Kinderconsument en UPC zijn elkaar tegengekomen in deze strijd tegen
verantwoord internetgebruik. Het is een grote stap dat bedrijven hun
verantwoordelijkheden nemen,' zegt Bamber Delver, algemeen directeur van De
Kinderconsument. Die zijn enorm als je beseft dat 98% van de jeugd internet en 70% van de
tienjarigen een mobieltje heeft. Daarom zijn wij blij dat kabelbedrijf UPC haar
maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en onder meer ons ondersteunt in ons werk. Ze
luisteren naar onze adviezen en passen deze toe in hun bedrijfsvoering. Vorig jaar maakten
ze de uitgave van ons boekje 'Vet Veilig Internet' mogelijk. De samenwerking met UPC
intensiveren wij nu met een landelijke campagne met voorlichtingsbijeenkomsten in scholen
en bibliotheken.'
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
'Als kabelbedrijf en internetprovider hebben wij veel aandacht besteed en steun verleend
aan partijen op het gebied van cultuur en welzijn,' zegt Paul van Doorne, directeur
marketing internet en telefonie bij UPC. 'Wij willen immers dat onze klanten optimaal
gebruik kunnen maken van internet, televisie en telefonie. Over de groeiende onveiligheid
op internet maken wij ons ernstig zorgen. Het thema Veilig Internet wordt steeds
belangrijker en staat heel dichtbij UPC en onze producten. Het is voor ons dan ook niet
meer dan logisch dat wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hier nemen en waar
mogelijk meewerken aan een veiliger internet. Dat doen we in het klein met producten en
diensten voor veilig internetten, zoals het softwareprogramma SmartGuard en de vooraf
beveiligde wireless routers, en in het groot door te participeren in initiatieven zoals
DigiBewust en deze Veilig Internet-campagne met de Kinderconsument. Hoe veiliger internet
is, des te meer men ervan kan genieten.'
Over de Stichting Kinderconsument
Stichting De Kinderconsument is een onafhankelijke non-profitorganisatie die in 2001 is
voortgekomen het project Jeugd & Internet van stichting Jantje Beton, de organisatie
die werd opgericht om het recht van ieder kind op veilig en plezierig buitenspelen te
beschermen. Als vervolg hierop maakt De Kinderconsument zich sterk voor het recht op
veilig en plezierig internetten voor ieder kind. Zie ook www.kinderconsument.nl.
Over UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste
en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient circa 2,2 miljoen
televisieklanten. Daarnaast heeft UPC 600.000 breedband internetklanten en 325.000
telefonieklanten. UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty
Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Zie ook www.upc.nl.
Noot aan de redactie / niet ter publicatie:
Voor nadere informatie en een afspraak voor een interview kunt u contact opnemen met Solid
Ground PR, Kim Zuidema of Ineke Tiesenga, tel. 020 419 84 00, 06 1433 9595,
upc@solidground.nl.