Ingezonden persbericht


Persbericht
25 januari 2007

Internationale trein ideaal vervoermiddel voor last-minute zakenreizen

De Nederlandse zakenreiziger geeft bij last-minute zakenreizen de voorkeur aan reizen met de internationale trein boven het vliegtuig. Niet alleen is het kopen van een treinticket nog mogelijk tot zeer korte tijd voor vertrek, ook de wachttijden voor het instappen zijn aanmerkelijk korter. Bovendien kan de zakelijke reiziger tijdens de treinreis gewoon doorwerken. Dit blijkt uit een onderzoek door NS Internationaal onder meer dan 300 zakelijke treinreizigers en passagiers voor zakenvluchten.

NS Internationaal voerde het onderzoek uit om inzicht te krijgen in de gewoontes, wensen en eisen van zakelijke reizigers. Hiertoe werden zakenreizigers ondervraagd op Amsterdam Centraal Station en Schiphol. Een opvallende conclusie was dat meer dan 25 procent van de zakelijke treinreizigers het ticket pas op de dag van vertrek koopt. 11 procent schaft het kaartje een dag voor de reis aan. Zakelijke vliegtuigreizigers boeken hun ticket aanzienlijk eerder. 55 procent van deze groep doet dit tussen een à twee weken voor de reisdatum. Van de zakelijke vliegtuigreizigers koopt 24 procent het ticket nog eerder.

Een ander voordeel van reizen met de internationale trein is, dat reizigers minder tijd kwijt zijn rondom de daadwerkelijke treinreis. Zakelijke treinreizigers zijn gemiddeld 15 tot 20 minuten voor vertrek aanwezig op het station. Reizigers die met het vliegtuig gaan, zijn duidelijk meer tijd kwijt. 64,7 procent is anderhalf uur of langer voor vertrek al op de luchthaven aanwezig, met uitschieters tot wel 3,5 uur. Slechts 29,3 procent neemt het risico om minder dan een uur voor vertrek te arriveren.

Naast de flexibiliteit en tijdbesparing voorafgaand aan de reis kunnen zakenreizigers in de internationale trein makkelijker doorwerken met behulp van elektronische communicatieapparatuur. Doorwerken in de trein blijkt populair onder vaste treinreizigers (85% werkt door). Dat geldt ook voor zakelijke vliegtuigreizigers die regelmatig met de internationale trein reizen. Van deze groep werkt 67% gewoon door. Daarentegen lukt het vaste zakelijke vliegtuigpassagiers in slechts 55% van de gevallen om door te werken in het vliegtuig. De faciliteiten in de internationale trein zijn optimaal ingericht om rustig doorwerken mogelijk te maken. Niet alleen zijn internationale treinen als Thalys en ICE International uitgerust met een bar/bistro. Er zijn ook laptopaansluitingen en ongestoord bellen via de mobiele telefoon is geen enkel probleem. Bovendien biedt ICE International ook aparte werkruimtes die als vergadercoupés te gebruiken zijn.

"Zakenreizigers willen efficiënt en comfortabel reizen, ook als er opeens een extra vergadering in Duitsland, Frankrijk, Engeland of België is ingelast", aldus Simone Veldt, marktmanager zakelijk van NS Internationaal. "Juist voor deze last-minute reizen is de internationale trein een zeer effectief reismiddel. Tickets zijn tot op de dag zelf te kopen, de reiziger hoeft pas vlak voor vertrek op het station aanwezig te zijn en kan ook nog gewoon doorwerken tijdens de reis om zo optimaal voorbereid te arriveren op de plaats van bestemming."

Voor meer informatie over internationale treinreizen: www.nsinternationaal.nl


* * * * *
Noot aan de redactie