Stormfraudeur ontmaskerd
Een Zeeuwse verzekerde, die dacht even snel een slaatje te kunnen
slaan uit de zware storm in de derde week van januari, is van een
koude kermis thuisgekomen. Hij probeerde stormschade aan zijn
schutting te claimen, maar in plaats van een 'schadevergoeding', kreeg
hij een royement aan zijn broek. Dat is te lezen in de nieuwste
uitgave van Verzekerd!.
"De dag na de storm was het een drukte van jewelste bij de ZLM", meldt
fraudecoördinator Marcel Wesdorp van de ZLM in Goes. "Iedereen zat aan
de telefoon om schademeldingen op te nemen. Nadat een klant zijn
schade had gemeld bij de teamleider van de afdeling Acceptatie en
Verkoop, vergat hij per ongeluk om de verbinding te verbreken.
Daardoor hoorde de teamleider hem heel triomfantelijk tegen zijn vrouw
roepen: 'weer vierhonderd euro verdiend.' De teamleider nam direct
contact met mij op en we besloten er een schaderegelaar op af te
sturen. Natuurlijk ontkende de klant in eerste instantie dat hij 'oude
schade' claimde, maar nadat de schaderegelaar hem telefonisch
confronteerde met de teamleider, volgde er alsnog een bekentenis."
Regionaal nieuws
Eind goed al goed? Nee, want voor de ZLM was daarmee de kous nog niet
af. De directeur Schade, Marinus Schroevers, ziet in het incident een
mooi 'afschrikvoorbeeld'. Hij belt met zijn contacten bij de regionale
krant en inderdaad, een dag later prijkt de titel 'ZLM betrapt
stormfraudeur' op de voorpagina van de zaterdageditie van de
Provinciale Zeeuwse Courant. "En vergis je niet in de impact van die
regionale krant. Vrijwel ieder huishouden in Zeeland leest deze krant,
thuis of op het werk", besluit Wesdorp, die in het gebeuren een
"pragmatisch voorbeeld" ziet van een juiste uitvoering van het
Deltaplan Fraudebestrijding, project 1, te weten 'Versterking imago en
relatie verzekeraars/bedrijfstak met de samenleving'.
Verzekerd!, januari 2007
Verbond van Verzekeraars