Verbond van Verzekeraars

Stormfraudeur ontmaskerd

Een Zeeuwse verzekerde, die dacht even snel een slaatje te kunnen slaan uit de zware storm in de derde week van januari, is van een koude kermis thuisgekomen. Hij probeerde stormschade aan zijn schutting te claimen, maar in plaats van een 'schadevergoeding', kreeg hij een royement aan zijn broek. Dat is te lezen in de nieuwste uitgave van Verzekerd!.

"De dag na de storm was het een drukte van jewelste bij de ZLM", meldt fraudecoördinator Marcel Wesdorp van de ZLM in Goes. "Iedereen zat aan de telefoon om schademeldingen op te nemen. Nadat een klant zijn schade had gemeld bij de teamleider van de afdeling Acceptatie en Verkoop, vergat hij per ongeluk om de verbinding te verbreken. Daardoor hoorde de teamleider hem heel triomfantelijk tegen zijn vrouw roepen: 'weer vierhonderd euro verdiend.' De teamleider nam direct contact met mij op en we besloten er een schaderegelaar op af te sturen. Natuurlijk ontkende de klant in eerste instantie dat hij 'oude schade' claimde, maar nadat de schaderegelaar hem telefonisch confronteerde met de teamleider, volgde er alsnog een bekentenis."

Regionaal nieuws
Eind goed al goed? Nee, want voor de ZLM was daarmee de kous nog niet af. De directeur Schade, Marinus Schroevers, ziet in het incident een mooi 'afschrikvoorbeeld'. Hij belt met zijn contacten bij de regionale krant en inderdaad, een dag later prijkt de titel 'ZLM betrapt stormfraudeur' op de voorpagina van de zaterdageditie van de Provinciale Zeeuwse Courant. "En vergis je niet in de impact van die regionale krant. Vrijwel ieder huishouden in Zeeland leest deze krant, thuis of op het werk", besluit Wesdorp, die in het gebeuren een "pragmatisch voorbeeld" ziet van een juiste uitvoering van het Deltaplan Fraudebestrijding, project 1, te weten 'Versterking imago en relatie verzekeraars/bedrijfstak met de samenleving'.

Verzekerd!, januari 2007