Gemeente Amsterdam



Scholenbouwprijs 2006: "Mijn school is uniek, omdat..."

26 januari 2007
-
Scholenbouwprijs
Donderdag 25 januari heeft wethouder Ahmed Aboutaleb gesproken bij de prijsuitreiking van de Scholenbouwprijs 2006. Hij was daar omdat een Amsterdamse school was genomineerd en uiteindelijk ook winnaar bleek van de perspectiefprijs: OBS De Globe/Johannesschool in Amsterdam Osdorp.

Het ministerie van OCW organiseerde voor de achtste keer de Scholenbouwprijs; de opdrachtgeverprijs voor nieuw- en verbouw binnen het primair en voortgezet onderwijs. Het ministerie wil met deze prijs opdrachtgevers stimuleren op een visierijke, creatieve en professionele wijze nieuwe scholen te bouwen, te verbouwen of bestaande scholen te renoveren. Doel is het onderwijsproces zo goed mogelijk te faciliteren. Het thema van de Scholenbouwprijs 2006 was: "Mijn school is uniek, omdat...".

Aboutaleb spreekt bij scholenbouwprijs 2006. Foto: Raphaël Drent. Voor dit thema is gekozen, omdat steeds meer scholen in nauwe samenwerking met gemeenten, architecten en andere partijen komen tot eigen concepten om het onderwijsproces vorm te geven. Denk aan de ontwikkeling van de brede school, multifunctionele gebouwen, nieuwe concepten binnen het vmbo en het havo/vwo, de aandacht die er is rond het praktijkonderwijs en het faciliteren van nieuwe leerwerkomgevingen. Dit leidt steeds meer tot unieke en aansprekende gebouwen. Het ministerie wil daar met de Scholenbouwprijs graag op inspelen.

Beoordelingscriteria

De jury beoordeelde de inzendingen op een aantal criteria: * De visie van de opdrachtgever,
* De onderwijskundige kwaliteit,
* De architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit, * De mate van multifunctionaliteit,
* Mate van flexibiliteit en toegankelijkheid, * Kwaliteit van materiaalgebruik,
* Duurzaamheid, milieu en energie,
* Financiering en exploitatie.

Perspectiefprijs voor OBS de Globe/Johannnesschool (De Kikker), Amsterdam

Perspectiefprijs voor OBS De Globe/Johannesschool, Amsterdam. Foto: Raphaël Drent. De Kikker roept associaties op als gedurfd, uniek, avontuurlijk en spannend. Als omwonende wordt je er elke dag mee geconfronteerd, of je wilt of niet. Het is een centraal punt in de omgeving, die dat wellicht ook goed kan gebruiken. Het gebeurt daarbij vooral aan de voorkant, waar de monumentale trap als een etalage naar de buurt gericht is. Beide scholen hebben ook een eigen invulling gegeven aan een ontmoetingruimte. Beide scholen bieden een aantrekkelijk ruimtelijk programma, met goede vondsten, zoals de uitwerking van de gangen, waarbij op een slimme en kleurrijke manier intieme werkplekken en de garderobe in de wand zijn geïntegreerd. De verkeersruimten werken als verlengstuk van de lokalen, met slimme houten meubels. Ook de entresols in de klaslokalen maken het onderwijsproces spannend en laten meer werkvormen toe