Scholenbouwprijs 2006: "Mijn school is uniek, omdat..."
26 januari 2007
-
Scholenbouwprijs
Donderdag 25 januari heeft wethouder Ahmed Aboutaleb gesproken bij de
prijsuitreiking van de Scholenbouwprijs 2006. Hij was daar omdat een
Amsterdamse school was genomineerd en uiteindelijk ook winnaar bleek
van de perspectiefprijs: OBS De Globe/Johannesschool in Amsterdam
Osdorp.
Het ministerie van OCW organiseerde voor de achtste keer de
Scholenbouwprijs; de opdrachtgeverprijs voor nieuw- en verbouw binnen
het primair en voortgezet onderwijs. Het ministerie wil met deze prijs
opdrachtgevers stimuleren op een visierijke, creatieve en
professionele wijze nieuwe scholen te bouwen, te verbouwen of
bestaande scholen te renoveren. Doel is het onderwijsproces zo goed
mogelijk te faciliteren. Het thema van de Scholenbouwprijs 2006 was:
"Mijn school is uniek, omdat...".
Aboutaleb spreekt bij scholenbouwprijs 2006. Foto: Raphaël Drent. Voor
dit thema is gekozen, omdat steeds meer scholen in nauwe samenwerking
met gemeenten, architecten en andere partijen komen tot eigen
concepten om het onderwijsproces vorm te geven. Denk aan de
ontwikkeling van de brede school, multifunctionele gebouwen, nieuwe
concepten binnen het vmbo en het havo/vwo, de aandacht die er is rond
het praktijkonderwijs en het faciliteren van nieuwe
leerwerkomgevingen. Dit leidt steeds meer tot unieke en aansprekende
gebouwen. Het ministerie wil daar met de Scholenbouwprijs graag op
inspelen.
Beoordelingscriteria
De jury beoordeelde de inzendingen op een aantal criteria:
* De visie van de opdrachtgever,
* De onderwijskundige kwaliteit,
* De architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit,
* De mate van multifunctionaliteit,
* Mate van flexibiliteit en toegankelijkheid,
* Kwaliteit van materiaalgebruik,
* Duurzaamheid, milieu en energie,
* Financiering en exploitatie.
Perspectiefprijs voor OBS de Globe/Johannnesschool (De Kikker), Amsterdam
Perspectiefprijs voor OBS De Globe/Johannesschool, Amsterdam. Foto:
Raphaël Drent. De Kikker roept associaties op als gedurfd, uniek,
avontuurlijk en spannend. Als omwonende wordt je er elke dag mee
geconfronteerd, of je wilt of niet. Het is een centraal punt in de
omgeving, die dat wellicht ook goed kan gebruiken. Het gebeurt daarbij
vooral aan de voorkant, waar de monumentale trap als een etalage naar
de buurt gericht is. Beide scholen hebben ook een eigen invulling
gegeven aan een ontmoetingruimte. Beide scholen bieden een
aantrekkelijk ruimtelijk programma, met goede vondsten, zoals de
uitwerking van de gangen, waarbij op een slimme en kleurrijke manier
intieme werkplekken en de garderobe in de wand zijn geïntegreerd. De
verkeersruimten werken als verlengstuk van de lokalen, met slimme
houten meubels. Ook de entresols in de klaslokalen maken het
onderwijsproces spannend en laten meer werkvormen toe
Gemeente Amsterdam