Ferrariâs zestigste verjaardag
(1/30/2007)
De marathonestafette, die de 60^e verjaardag van Ferrari markeert,
ging vanmorgen om 10.00 uur lokale tijd van start bij de Italiaanse
ambassade in Abu Dhabi. Bij de estafette zullen meer dan 10.000
Ferrari-eigenaren en hun autoâs van alle leeftijden betrokken zijn.
Deze zullen fungeren als symbolische âdragersâ van een speciaal
ontworpen estafettestok, die is versierd met zestig badges, die de
meest buitengewone evenementen symboliseren uit de zestig-jarige
geschiedenis van het merk.
Abu Dhabi was uitgekozen als het startpunt voor de estafette - die na
het Midden Oosten zijn weg zal zoeken door China, Japan, Australia,
Zuid Afrika, Amerika en geheel Europa - als gevolg van de plannen om
een belangrijk Ferrari themapark plus een racecircuit aan te leggen op
het eiland Yas in het snelst groeiende ontwikkelings-gebied in de
hoofdstad van de Verenigde Emiraten.
Na Abu Dhabi verlaten te hebben, reden de hoofdpersonen van het eerste
deel van de estafette naar Dubai waarna doorgereden zal worden naar
Oman, Qatar, Saudi Arabie, Bahrein en Koeweit. De marathon estafette
zal op 23 juni finishen in Maranello. De deelnemers aan de tour zullen
ontvangen worden op de verschillende Italiaanse ambassades in de
landen die worden doorkruist op weg naar Maranello. Op 16 juni zal het
Ministerie van Buitenlandse Zaken een speciale ceremonie organiseren
in het Palazzo della Farnesina in Rome, waar een liefdadigheidsveiling
door Ferrari zal worden georganiseerd, waarvan de opbrengst ten goede
zal komen aan nooddruftige kinderen.
De startvlag van de estafette werd officieel gehanteerd door Piero
Ferrari, Vice President van Ferrari en zoon van de oprichter Enzo
Ferrari. In zijn toespraak sprak Ferrari over zijn vader en zijn
briljante intuïtie voor het creëren van een merk dat in de gehele
wereld een symbool is geworden van Italiaans talent en exclusiviteit.
Hij prees ook Luca di Montezemolo, die gedurende laatste vijftien jaar
Ferrari teruggebracht heeft naar de absolute top in de sportieve en
commerciële wereld.
Tevens werd tijdens de start van de estafette ook de lancering
aangekondigd van een speciale jubileumserie autoâs. Deze serie zal
bestaan uit zestig unieke autoâs, die ieder verbonden zullen zijn aan
één van de zestig meest belangrijke gebeurtenissen in de
geschiedenis van het merk met het Steigerende Paard. Van de
wereldtitels, gewonnen door Ascari en Schumacher, tot de introductie
van baanbrekende modellen zoals de GTO, de F40 en de Enzo, en ook de
mensen die tot de dag van vandaag leiding hebben gegeven aan het
bedrijf.
Ferrari heeft een aanvang gemaakt met deze twaalf maanden van
feestelijkheden nadat zojuist een buitengewoon uitstekend financieel
jaar is afgesloten waarin de onderneming 1.447 miljoen euro aan
inkomsten heeft geboekt (+12,3% meer dan in 2005) die hebben
geresulteerd in een winst van ⬠183 miljoen (+17%). Daarbij werden
5.650 nieuwe autoâs afgeleverd aan het wereldwijde dealernetwerk, een
nieuw record.
Het Estafette Stokje
Het estafette stokje is ontworpen en gecreëerd om de geschiedenis van
Ferrari te symboliseren met op de top een oogverblindend platinum en
diamanten Steigerend Paard, vervaardigd door Damiani. De estafettestok
is ook voorzien van zestig geëmailleerde symbolen die ontworpen zijn
door de reclamebureaus Intesta e DâAdda, Lorenzini, Vigorelli en BBDO,
en door creatieve talenten als Alessandro Migliorini van Area
Creativa, Marco Morosini, Enzo Naso van de gelijknamige studio en
Wolfgang Seidl van Seidldesign.
Ferrari Thema Park
Het nieuwe Ferrari Thema Park, dat naar verwachting haar poorten in
2009 zal openen, zal een oppervlakte van 250.000 vierkante meter
beslaan en zal 24 thema-attracties bieden voor het gehele gezin,
waaronder een 70 meter hoge G-Force Tower en een dubbele achtbaan
waarbij voor het eerst tegen elkaar zal worden geracet. Tevens zal het
mogelijk zijn te karten, rally te rijden en te rijden met
duin-buggyâs. Uiteraard zullen er ook vele gelegenheden zijn om iets
te drinken en te eten.
Naast het Ferrari Park zal het 2.500 hectare grote Yas Island ook
plaats bieden aan een racecircuit, eersteklas hotels, appartementen,
villas, een brede selectie van restaurants, een winkelgebied van
300.000 vierkante meter, golfbanen, een water-park, een jachthaven
voor toeristen, een hotel dat uitkijkt over het strandmeer en vele,
vele uitgaansgelegenheden, waardoor een unieke, internationale
toeristische bestemming zal worden gecreëerd.
Het project en de bouw van het Ferrari Thema Park, als ook de gehele
ontwikkeling van het Yas Island, worden uitgevoerd door Aldar
Properties en de totale investering voor het park wordt geraamd op
zeshonderd miljoen dollar.
Zestig unieke Ferrariâs
Als onderdeel van de viering van haar zestigjarig bestaan zal Ferrari
een serie van zestig waarlijk unieke autoâs produceren. Deze zullen
gebaseerd zijn op de 612 Scaglietti, de top-of-range Granturismo van
het merk van het Steigerende Paard die verpletterende prestaties
combineert met een superieur weggedrag, optimaal comfort, weelderige,
met de hand vervaardigde binnenbekleding, state-of-the-art accessoires
en minutieuze aandacht voor het detail.
De autoâs zullen worden aangeboden in een two-tone uitvoering in een
combinatie van klassieke Ferrari-kleuren zoals deze zijn gebruikt voor
enkele van de meest memorabele modellen van Ferrari. Het interieur zal
gekenmerkt worden door verfijnde kleurcombinaties en een verbluffend
elektrochromatisch glazen dak van de nieuwste generatie, dat op
zichzelf al een belangrijke innovatie is. De mate van het doorzicht
van het dak kan in feite worden ingesteld naar de behoefte van de
inzittenden.
Om de exclusiviteit van deze eenmalige serie te onderstrepen zal ieder
exemplaar eveneens op de middenconsole zijn voorzien van een
geëmailleerd symbool, dat één van de zestig historische evenementen
weergeeft die uitgekozen zijn om de verjaardag van het merk te
symboliseren, zoals deze ook gebruikt zijn voor de âFerrari 60
Estafettestokâ.
Het resultaat is een echte verzamelaarsauto, die bedoeld is voor de
meest toegewijde Ferrari klantrelaties.
AutoRai