Gemeente verstuurt aanslagen gemeentelijke heffingen 2007
Op 31 januari 2007 verstuurt de gemeente ruim 31.000 aanslagbiljetten
gemeentelijke heffingen. Ook dit jaar wordt de WOZ-waarde op het
aanslagbiljet gemeentelijke heffingen vermeld. Bij de aanslag zit een
brochure met informatie over de verschillende gemeentelijke heffingen
en de Wet WOZ.
Waarom betalen we belasting en rechten?
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft als taak om te zorgen voor
een goed woon- en leefklimaat in de gemeente. Daarbij kunt u denken
aan veiligheid, aanleg en onderhoud van wegen, groenvoorzieningen,
riolering, sport en vrije tijd. Om dit alles te kunnen betalen, heeft
de gemeente veel geld nodig. Het grootste deel van dat geld komt van
het Rijk. Er wordt echter ook een deel door de inwoners zelf
opgebracht in de vorm van gemeentelijke heffingen. De belangrijkste
belasting is nog steeds de onroerende-zaakbelasting. Daarnaast worden
berekend: afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van
huishoudelijk afval, rioolrechten en hondenbelasting.
WOZ waardevaststelling
Door middel van een algehele hertaxatie naar het waardepeil van 1
januari 2005 zijn alle onroerende zaken opnieuw gewaardeerd voor het
volgende WOZ-tijdvak. De uitkomsten van deze waardevaststelling zijn
in het vervolg slechts voor één jaar van toepassing. Dit betekent dat
de waarde die u op het aanslagbiljet aantreft uitsluitend voor het
jaar 2007 geldt. Voor 2008 zal weer een nieuwe waarde worden
vastgesteld. Aan de gebruikers van woningen wordt de WOZ-waarde niet
bekend gemaakt. In die gevallen wordt op de aanslag geen regel
afgedrukt waarin de waarde van de woning staat genoemd.
Herwaardering 2007
In tegenstelling tot het vorige WOZ-tijdvak is de waardeontwikkeling
in de periode 2003 tot 2005 genormaliseerd. In het vorige tijdvak was
er nog sprake van een explosieve stijging van 51 %. Nu is er slechts
sprake van een marktontwikkeling die min of meer gelijk is aan de
inflatie. Gebleken is dat de gemiddelde waardestijging voor woningen
in deze periode 4,5 % is geweest. In individuele gevallen kan dit
percentage hoger of lager zijn; dit hangt sterk af van de
marktontwikkeling van bepaalde typen woningen. Voor bedrijven is de
marktontwikkeling slechts 0,1 % geweest. Dit lage percentage wordt
vooral veroorzaakt door de negatieve ontwikkeling op de kantorenmarkt.
OZB-tarieven
In de gemeentewet is sinds 2006 geregeld wat de maximale OZB-tarieven
zijn. Ook de jaarlijkse tariefsstijging is aan een maximum gebonden.
De maximaal toegestane tariefsstijging voor 2007 bedraagt 2,75 %.
Capelle heeft haar tarieven slechts met 1,5 % verhoogd. Hiermee blijft
de gemeente ver onder het toegestane maximum. De tarieven zijn wel
aangepast aan de gevolgen van de WOZ-waardeherziening. Dit wil dus
zeggen dat de tarieven zodanig berekend zijn dat voor de gemeente de
totale opbrengst ten opzichte van 2006 slechts met het percentage van
de inflatie toeneemt.
Overige tarieven
De tarieven van de overige heffingen, zoals afvalstoffenheffing en
rioolrechten, blijven kostendekkend. Voor de afvalstoffenheffing
betekent dit dat ook hier volstaan wordt met een trendmatige verhoging
van 1,5 %. Met betrekking tot de rioolrechten is in het gemeentelijke
rioleringsplan voor een periode van 10 jaar aangegeven hoe, op basis
van de onderhouds- en investeringsplanning, het tarief zich zal
ontwikkelen. Om kostendekkend te zijn is het tarief voor 2007 met 3,75
% verhoogd. Deze stijging is een gevolg van externe
kostenontwikkelingen waarop de gemeente geen invloed kan uitoefenen.
Teruggaaf Casemagelden
Onder de naam teruggaaf Casemagelden wordt bij iedereen die op 1
januari 2007 een woning gebruikt een eenmalig bedrag van 18,- op de
aanslag gemeentelijke heffingen verrekend. De verrekening is gebaseerd
op een bedrag dat de gemeente heeft ontvangen als gevolg van de
financiële afwikkeling van de overeenkomst met kabelmaatschappij
Casema. De gemeente geeft dit bedrag op deze wijze aan haar burgers
terug. U kunt deze teruggaaf op uw aanslag terugvinden bij de
specificatie eenmalige korting.
Burgerservicenummer (BSN)
Vanaf 2007 treft u op het aanslagbiljet naast uw klantnummer ook uw
burgerservicenummer (BSN) aan. Het BSN is een uniek nummer dat
iedereen krijgt die ingeschreven staat in de Gemeentelijke
basisadministratie en persoonsgegevens (GBA). Getalsmatig is het BSN
gelijk aan het Sofinummer en bestaat ook uit negen cijfers. Het BSN
zal door overheidsorganisaties gebruikt worden voor de communicatie
met de burger en voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen
overheden onderling.
Taxatieverslag en bezwaar met DigiD
Sinds oktober 2006 kunt u via het e-loket elektronisch gebruikmaken
van gemeentelijke diensten. Om de vastgestelde WOZ-waarde te
controleren, kunt u bij het e-loket een taxatieverslag opvragen. Het
is eveneens mogelijk om elektronisch bezwaar te maken tegen uw aanslag
gemeentelijke heffingen of de vastgestelde WOZ-waarde. Om gebruik te
maken van deze dienstverlening moet u om veiligheidsredenen in het
bezit zijn van een DigiD-code. U kunt uw persoonlijke code aanvragen
op www.digid.nl. Meer informatie treft u ook aan op de website van de
gemeente www.capelleaandenijssel.nl onder de knop e-loket in het menu.
Kwijtschelding
Als u niet beschikt over vermogen en een inkomen heeft op
bijstandsniveau kunt u een verzoek om kwijtschelding van de
gemeentelijke belastingen indienen. Dit verzoek wordt beoordeeld aan
de hand van door het Rijk vastgestelde normbedragen en richtlijnen.
Bij deze beoordeling wordt uitgegaan van uw persoonlijke
omstandigheden.
Eind januari wordt aan personen die in 2006 kwijtschelding hebben
aangevraagd en gekregen automatisch een kwijtscheldingsformulier
toegestuurd. Als u geen formulier heeft ontvangen, kunt u een
formulier verkrijgen bij het Informatiecentrum van de gemeente of dit
downloaden via het e-loket (bekijk hiervoor de producten op alfabet).
Kwijtschelding vraagt u aan door het kwijtscheldingsformulier in te
vullen en bij de gemeente in te leveren. Een verzoek om kwijtschelding
moet binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag bij het hoofd
van de unit Belastingen worden ingediend. Aan u wordt dan uitstel van
betaling verleend totdat over uw verzoek besloten is of u wel of geen
kwijtschelding krijgt.
Informatie
Voor algemene informatie, machtigingskaarten, kwijtscheldings- en
bezwaarformulieren kunt u terecht bij het Informatiecentrum in de hal
van het gemeentehuis, Rivierweg 111. Het Informatiecentrum is open van
maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur, telefoon
010-2848484.
Voor vragen over uw belastingaanslag, kwijtschelding of bijvoorbeeld
de afhandeling van een bezwaarschrift kunt u contact opnemen met de
unit Belastingen, telefoon 010-2848540.
Voor vragen over de betaling, de betalingsregeling en automatische
incasso kunt u bellen met de taakgroep Invordering, telefoon
010-2848560.
U kunt ook schrijven naar:
Gemeente Capelle aan den IJssel
Het hoofd van de unit Belastingen óf het hoofd van de unit Invordering
Postbus 70
2900 AB CAPELLE AAN DEN IJSSEL
Bereikbaarheid
Het versturen van de duizenden aanslagen leidt de eerste dagen tot
grote drukte bij de medewerkers van de unit Belastingen, de unit
Invordering en het Informatiecentrum. Het kan daarom gebeuren dat het
u niet direct lukt om telefonisch verbinding te krijgen met het
gemeentehuis. Wij vragen uw begrip hiervoor.
Gemeente Capelle a/d IJssel