Gemeente Capelle a/d IJssel

Gemeente verstuurt aanslagen gemeentelijke heffingen 2007

Op 31 januari 2007 verstuurt de gemeente ruim 31.000 aanslagbiljetten gemeentelijke heffingen. Ook dit jaar wordt de WOZ-waarde op het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen vermeld. Bij de aanslag zit een brochure met informatie over de verschillende gemeentelijke heffingen en de Wet WOZ.

Waarom betalen we belasting en rechten?

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft als taak om te zorgen voor een goed woon- en leefklimaat in de gemeente. Daarbij kunt u denken aan veiligheid, aanleg en onderhoud van wegen, groenvoorzieningen, riolering, sport en vrije tijd. Om dit alles te kunnen betalen, heeft de gemeente veel geld nodig. Het grootste deel van dat geld komt van het Rijk. Er wordt echter ook een deel door de inwoners zelf opgebracht in de vorm van gemeentelijke heffingen. De belangrijkste belasting is nog steeds de onroerende-zaakbelasting. Daarnaast worden berekend: afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, rioolrechten en hondenbelasting.

WOZ waardevaststelling

Door middel van een algehele hertaxatie naar het waardepeil van 1 januari 2005 zijn alle onroerende zaken opnieuw gewaardeerd voor het volgende WOZ-tijdvak. De uitkomsten van deze waardevaststelling zijn in het vervolg slechts voor één jaar van toepassing. Dit betekent dat de waarde die u op het aanslagbiljet aantreft uitsluitend voor het jaar 2007 geldt. Voor 2008 zal weer een nieuwe waarde worden vastgesteld. Aan de gebruikers van woningen wordt de WOZ-waarde niet bekend gemaakt. In die gevallen wordt op de aanslag geen regel afgedrukt waarin de waarde van de woning staat genoemd.

Herwaardering 2007

In tegenstelling tot het vorige WOZ-tijdvak is de waardeontwikkeling in de periode 2003 tot 2005 genormaliseerd. In het vorige tijdvak was er nog sprake van een explosieve stijging van 51 %. Nu is er slechts sprake van een marktontwikkeling die min of meer gelijk is aan de inflatie. Gebleken is dat de gemiddelde waardestijging voor woningen in deze periode 4,5 % is geweest. In individuele gevallen kan dit percentage hoger of lager zijn; dit hangt sterk af van de marktontwikkeling van bepaalde typen woningen. Voor bedrijven is de marktontwikkeling slechts 0,1 % geweest. Dit lage percentage wordt vooral veroorzaakt door de negatieve ontwikkeling op de kantorenmarkt.

OZB-tarieven

In de gemeentewet is sinds 2006 geregeld wat de maximale OZB-tarieven zijn. Ook de jaarlijkse tariefsstijging is aan een maximum gebonden. De maximaal toegestane tariefsstijging voor 2007 bedraagt 2,75 %. Capelle heeft haar tarieven slechts met 1,5 % verhoogd. Hiermee blijft de gemeente ver onder het toegestane maximum. De tarieven zijn wel aangepast aan de gevolgen van de WOZ-waardeherziening. Dit wil dus zeggen dat de tarieven zodanig berekend zijn dat voor de gemeente de totale opbrengst ten opzichte van 2006 slechts met het percentage van de inflatie toeneemt.

Overige tarieven

De tarieven van de overige heffingen, zoals afvalstoffenheffing en rioolrechten, blijven kostendekkend. Voor de afvalstoffenheffing betekent dit dat ook hier volstaan wordt met een trendmatige verhoging van 1,5 %. Met betrekking tot de rioolrechten is in het gemeentelijke rioleringsplan voor een periode van 10 jaar aangegeven hoe, op basis van de onderhouds- en investeringsplanning, het tarief zich zal ontwikkelen. Om kostendekkend te zijn is het tarief voor 2007 met 3,75 % verhoogd. Deze stijging is een gevolg van externe kostenontwikkelingen waarop de gemeente geen invloed kan uitoefenen.

Teruggaaf Casemagelden

Onder de naam teruggaaf Casemagelden wordt bij iedereen die op 1 januari 2007 een woning gebruikt een eenmalig bedrag van 18,- op de aanslag gemeentelijke heffingen verrekend. De verrekening is gebaseerd op een bedrag dat de gemeente heeft ontvangen als gevolg van de financiële afwikkeling van de overeenkomst met kabelmaatschappij Casema. De gemeente geeft dit bedrag op deze wijze aan haar burgers terug. U kunt deze teruggaaf op uw aanslag terugvinden bij de specificatie eenmalige korting.

Burgerservicenummer (BSN)

Vanaf 2007 treft u op het aanslagbiljet naast uw klantnummer ook uw burgerservicenummer (BSN) aan. Het BSN is een uniek nummer dat iedereen krijgt die ingeschreven staat in de Gemeentelijke basisadministratie en persoonsgegevens (GBA). Getalsmatig is het BSN gelijk aan het Sofinummer en bestaat ook uit negen cijfers. Het BSN zal door overheidsorganisaties gebruikt worden voor de communicatie met de burger en voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen overheden onderling.

Taxatieverslag en bezwaar met DigiD

Sinds oktober 2006 kunt u via het e-loket elektronisch gebruikmaken van gemeentelijke diensten. Om de vastgestelde WOZ-waarde te controleren, kunt u bij het e-loket een taxatieverslag opvragen. Het is eveneens mogelijk om elektronisch bezwaar te maken tegen uw aanslag gemeentelijke heffingen of de vastgestelde WOZ-waarde. Om gebruik te maken van deze dienstverlening moet u om veiligheidsredenen in het bezit zijn van een DigiD-code. U kunt uw persoonlijke code aanvragen op www.digid.nl. Meer informatie treft u ook aan op de website van de gemeente www.capelleaandenijssel.nl onder de knop e-loket in het menu.

Kwijtschelding

Als u niet beschikt over vermogen en een inkomen heeft op bijstandsniveau kunt u een verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen indienen. Dit verzoek wordt beoordeeld aan de hand van door het Rijk vastgestelde normbedragen en richtlijnen. Bij deze beoordeling wordt uitgegaan van uw persoonlijke omstandigheden.

Eind januari wordt aan personen die in 2006 kwijtschelding hebben aangevraagd en gekregen automatisch een kwijtscheldingsformulier toegestuurd. Als u geen formulier heeft ontvangen, kunt u een formulier verkrijgen bij het Informatiecentrum van de gemeente of dit downloaden via het e-loket (bekijk hiervoor de producten op alfabet). Kwijtschelding vraagt u aan door het kwijtscheldingsformulier in te vullen en bij de gemeente in te leveren. Een verzoek om kwijtschelding moet binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag bij het hoofd van de unit Belastingen worden ingediend. Aan u wordt dan uitstel van betaling verleend totdat over uw verzoek besloten is of u wel of geen kwijtschelding krijgt.

Informatie

Voor algemene informatie, machtigingskaarten, kwijtscheldings- en bezwaarformulieren kunt u terecht bij het Informatiecentrum in de hal van het gemeentehuis, Rivierweg 111. Het Informatiecentrum is open van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur, telefoon 010-2848484.

Voor vragen over uw belastingaanslag, kwijtschelding of bijvoorbeeld de afhandeling van een bezwaarschrift kunt u contact opnemen met de unit Belastingen, telefoon 010-2848540.

Voor vragen over de betaling, de betalingsregeling en automatische incasso kunt u bellen met de taakgroep Invordering, telefoon 010-2848560.

U kunt ook schrijven naar:

Gemeente Capelle aan den IJssel

Het hoofd van de unit Belastingen óf het hoofd van de unit Invordering

Postbus 70

2900 AB CAPELLE AAN DEN IJSSEL

Bereikbaarheid

Het versturen van de duizenden aanslagen leidt de eerste dagen tot grote drukte bij de medewerkers van de unit Belastingen, de unit Invordering en het Informatiecentrum. Het kan daarom gebeuren dat het u niet direct lukt om telefonisch verbinding te krijgen met het gemeentehuis. Wij vragen uw begrip hiervoor.