Luchthaven in zee was en is slecht idee

Platform nederlandse luchtvaar

De denktank Public Space pleit in zijn maandag uitgebracht manifest voor 'een paar aansprekende werken die de symbolen worden van het nieuwe Nederland'. Een voorbeeld hiervan zou een vliegveld in zee zijn. Het idee lijkt leuk, maar is praktisch onuitvoerbaar. Veel varianten voor zo'n luchthaven zijn reeds uitvoerig onderzocht, maar vallen allemaal eigenlijk af. Het is dan ook jammer dat dit idee nu toch weer naar voren wordt gebracht.

Een luchthaven in zee is niet uitvoerbaar om meerdere redenen. Eén daarvan zijn de kosten die geschat worden op 15 tot 20 miljard euro. De luchtvaartsector zal zo'n investering nooit alleen kunnen doen. Een zeer omvangrijke subsidie en garanties door de overheid zijn onontkoombaar. Een andere reden is de bereikbaarheid van een luchthaven in zee voor zowel de passagiers als de werknemers. Op dit gebied zijn veel problemen te verwachten. Zo moet de infrastructuur van zo'n luchthaven aansluiten bij een zeer goede landzijdige infrastructuur. Anders ontstaan dezelfde problemen als bij de luchthaven van Osaka. Daar komen de reizigers na het passeren van een prima brugverbinding vast te zitten als gevolg van vertraagde treinen en files. Andere redenen voor onuitvoerbaarheid hebben betrekking op klimatologische omstandigheden, morfologie en ecologie, vogels en juridische zaken.

In het geval van de denktank is een luchthaven in zee bedoeld als een 'aansprekend werk'. In andere gevallen wil men met zo'n luchthaven bereiken dat minder mensen hinder ondervinden van geluid. Dat is een relatief magere opbrengst voor zo'n grote investering, die slechts bereikt wordt wanneer de luchthaven extreem ver in zee komt te liggen (25-30 km). Banen of een hele luchthaven in zee betekenen het begin van een zeer kostbaar en zeer langdurig proces waarvan de voordelen niet duidelijk en niet zeker zijn. Het is dan ook vele malen zinvoller om een goed werkend geluidhinderbeleid voor Schiphol te ontwikkelen. Voor een fractie van de investeringskosten die moeten worden gedaan voor de luchthaven in zee, kan men onderzoek doen naar bijvoorbeeld ander routegebruik en andere aanvliegprocedures en het aanbieden van effectieve oplossingen voor omwonenden.