Nieuw museum van Porsche de lucht in
(1/31/2007)
Nee, er heeft geen explosie plaatsgevonden. Alles verloopt naar wens.
Het nieuwe museum van Porsche in Stuttgart gaat, 450 dagen nadat met
het grondwerk is begonnen, de lucht in. Wat betekent dat het
eigenlijke museumdeel nu aan de beurt is. Dat hangt immers bij dit
zeer spectaculaire gebouw eigenlijk in zijn geheel boven het
eigenlijke gebouw.
De zelfdragende carrosserie, om in autotermen te blijven, van het
gebouw is zo goed als gereed. En daarmee de ondergrondse
parkeergarage, de begane grond, de eerste verdieping met de centrale
dwarsbalken, de ruggengraat, die zijn gemaakt van gewapend beton. In
totaal is tot op heden 21.000 kubieke meter beton gebruikt. De
gemiddeld 100 bouwvakkers die aan het project werken, hebben flink
doorgehaald. Daarbij enigszins geholpen door de zachte winter met
weinig vorstverlet. Maar om zover te komen als ze nu zijn, is toch
menig nacht doorgewerkt.
De tentoonstellingsruimte krijgt een vloeroppervlakte van 5.600
vierkante meter en zweeft als het ware als zelfstandig gebouw boven de
eerste verdieping. Rond deze tijd trekken werknemers 20 cm dikke
stalen kabels met een lengte van 22 meter door de Y-vormige
steunpalen. De kabels worden vastgezet en onder een voorspanning van
300 ton gebracht met behulp van speciale apparatuur. De techniek die
voor dit karwei wordt gebruikt, komt regelrecht uit de bruggenbouw.
Een zeer stevige ondergrond is vereist om er zeker van te zijn dat het
gedurfde gebouw op zijn plaats blijft. Eenmaal klaar, zal het gewicht
van de tentoonstellingshal van het Porsche Museum 35.000 ton wegen.
Daarin zullen 80 waardevolle autoâs worden geëxposeerd en 200 andere
stukken uit de rijke geschiedenis van de sportautofabrikant in
Zuffenhausen.
Ondertussen beginnen de vormen van het futuristische bouwwerk met zijn
in het oog springende contouren zich te ontvouwen. De
tentoonstellingshal wordt als stalen cocon zichtbaar. Van de 6.000 ton
staal die ervoor nodig is, is inmiddels 500 ton aangebracht. De
imposante constructie, vergelijkbaar met die van een scheepsromp of
een vliegtuig â schetst de toekomstige vorm van het museum, dat direct
naast de fabriek staat en dat naar verwachting in de tweede helft van
2008 klaar is.
Het nieuwe museum, dat in totaal 24.000 vierkante meter beslaat, is
ontworpen door de Weense architect Delugan Meissl. Het gebouw huisvest
straks ook de archieven van Porsche en een speciale
restauratiewerkplaats voor historische autoâs. Deze werkplaats, de
thuisbasis voor de collectie van 300 zeldzame Porsches die het museum
in voorraad heeft, kan ook worden gebruikt door particulieren die hun
Porsche daar willen restaureren of onderhouden.
AutoRai