AutoRai

Nieuw museum van Porsche de lucht in

(1/31/2007)
Nee, er heeft geen explosie plaatsgevonden. Alles verloopt naar wens. Het nieuwe museum van Porsche in Stuttgart gaat, 450 dagen nadat met het grondwerk is begonnen, de lucht in. Wat betekent dat het eigenlijke museumdeel nu aan de beurt is. Dat hangt immers bij dit zeer spectaculaire gebouw eigenlijk in zijn geheel boven het eigenlijke gebouw.
De zelfdragende carrosserie, om in autotermen te blijven, van het gebouw is zo goed als gereed. En daarmee de ondergrondse parkeergarage, de begane grond, de eerste verdieping met de centrale dwarsbalken, de ruggengraat, die zijn gemaakt van gewapend beton. In totaal is tot op heden 21.000 kubieke meter beton gebruikt. De gemiddeld 100 bouwvakkers die aan het project werken, hebben flink doorgehaald. Daarbij enigszins geholpen door de zachte winter met weinig vorstverlet. Maar om zover te komen als ze nu zijn, is toch menig nacht doorgewerkt.

De tentoonstellingsruimte krijgt een vloeroppervlakte van 5.600 vierkante meter en zweeft als het ware als zelfstandig gebouw boven de eerste verdieping. Rond deze tijd trekken werknemers 20 cm dikke stalen kabels met een lengte van 22 meter door de Y-vormige steunpalen. De kabels worden vastgezet en onder een voorspanning van 300 ton gebracht met behulp van speciale apparatuur. De techniek die voor dit karwei wordt gebruikt, komt regelrecht uit de bruggenbouw. Een zeer stevige ondergrond is vereist om er zeker van te zijn dat het gedurfde gebouw op zijn plaats blijft. Eenmaal klaar, zal het gewicht van de tentoonstellingshal van het Porsche Museum 35.000 ton wegen. Daarin zullen 80 waardevolle autoâs worden geëxposeerd en 200 andere stukken uit de rijke geschiedenis van de sportautofabrikant in Zuffenhausen.

Ondertussen beginnen de vormen van het futuristische bouwwerk met zijn in het oog springende contouren zich te ontvouwen. De tentoonstellingshal wordt als stalen cocon zichtbaar. Van de 6.000 ton staal die ervoor nodig is, is inmiddels 500 ton aangebracht. De imposante constructie, vergelijkbaar met die van een scheepsromp of een vliegtuig â schetst de toekomstige vorm van het museum, dat direct naast de fabriek staat en dat naar verwachting in de tweede helft van 2008 klaar is.

Het nieuwe museum, dat in totaal 24.000 vierkante meter beslaat, is ontworpen door de Weense architect Delugan Meissl. Het gebouw huisvest straks ook de archieven van Porsche en een speciale restauratiewerkplaats voor historische autoâs. Deze werkplaats, de thuisbasis voor de collectie van 300 zeldzame Porsches die het museum in voorraad heeft, kan ook worden gebruikt door particulieren die hun Porsche daar willen restaureren of onderhouden.