Nationaal Integratie Museum in Nieuwegein
Diotima holding bv
PERSBERICHT
Utrechtse Bazaar opent Nationaal Integratie Museum in Nieuwegein.
De Utrechtse Bazaar is een weekendmarkt die al 25 jaar wordt georganiseerd in de
bloemenveiling van Vleuten. Iedere zaterdag en zondag komen er ruim 10.000 bezoekers op
de 550 kramen af. De Utrechtse Bazaar weet al enkele jaren dat zij, vanwege de
ontwikkeling van Leidsche Rijn, zal moeten verhuizen naar een andere locatie in de regio
Utrecht. Die is gevonden langs de A12 op de grens tussen Nieuwegein en Utrecht. Op deze
nieuwe lokatie wil de Bazaar het Nationaal Integratie Museum vestigen. Een markt past in
alle culturen en mensen ontmoeten en handelen met elkaar. Het blijkt dat dit een van de
sleutels is tot integratie. Rijk en arm, hoog en laag opgeleid Nederlander of allochtoon;
op de markt voelt iedereen zich thuis. Wij bestaan al heel lang en durven
te beweren dat we weten waar we over praten. De Utrechtse Bazaar zal in het
museum aantonen dat integratie niet alleen maar kommer en kwel is maar dat er ook heel
veel successen zijn behaald.
Nu er op de beoogde locatie aanmerkelijk meer ruimte is dan op de huidige locatie, wil De
Utrechtse Bazaar van de gelegenheid gebruik maken om een Nationaal Integratie Museum aan
de Bazaar te verbinden. Ieder kwartaal zal er aandacht besteed worden aan een ander
integratiethema.
Wethouder Harry Bosch (gemeente Utrecht) evenals de Kamer van Koophandel hebben te kennen
gegeven voorstander te zijn van deze vorm van integratie en daarmee samenhangende
economische emancipatie. Integratie is in Nederland een veel besproken onderwerp wat
inmiddels ook heel veel gevoelens oproept. Het zou zijn mislukt met de Turken en
Marokkanen en de Islam speelt er te pas en te onpas ook nog doorheen. Wat er zich de
afgelopen jaren heeft voltrokken tijdens en rondom de Utrechtse Bazaar is een voorbeeld
van integratie van de allochtonen in de Nederlandse samenleving.
Nederland is een smeltkroes van verschillende volkeren uit vele landen en streken uit
Europa en van buiten Europa. Zou er nog een raszuivere Batavier te vinden
zijn . Er zal getoond worden dat er in Nederland ook grote successen zijn behaald
op vlak van integratie en dat het onjuist is om de allochtone Nederlander steeds in een
negatief perspectief te plaatsen.
Het museum zal ook laten zien dat integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving
zich voltrekt en heeft voltrokken op de Bazaar. Daarom zal op het nieuwe complex een
museum geopend worden dat de bezoekers van dit museum ook laat deelnemen aan de markt als
participerend deelnemer / bezoeker, waardoor het proces, wat zich op de Bazaar voltrekt,
duidelijk wordt. Wat in het nieuwe museum zal worden getoond is dat integratie in
Nederland een groot succes kan zijn en dat integratie door de eeuwen heen een continue
proces is. Velen hebben zich immers hier gevestigd en zijn deel gaan uitmaken van de
Nederlandse samenleving.
In alle lagen van de bevolking heeft de integratie eigen karakteristieken. Voor de lager
opgeleidden zijn er minder mogelijkheden om zich in de samenleving te begeven. En zonder
intermenselijke contacten, geen integratie. De markt is daarvoor een unieke gelegenheid.
Daar komt iedereen en moet men met elkaar communiceren om tot zaken te komen. Het zijn de
Nederlanders die er komen, het zijn de Oost-Europeanen die er zich thuis voelen, evenals
de noordafrikanen en Surinamers enz enz. Getoond zal worden dat een markt de plaats is
waaraan alle bevolkingsgroepen rijk en arm, deelnemen als aanbieder zowel als bezoeker /
consument. Iedereen komt er samen en wanneer de verschillende personen met ieder zijn
eigen taal moet communiceren dan doet men dat op de Utrechtse Bazaar in het Nederlands.
Ook heeft iedere nationaliteit zijn eigen levensstijl en gerechten. De ingrediënten
koopt men van oudsher op de markt dus ook op de Utrechtse Bazaar. De Nederlanders leren
de buitenlandse gerechten en de buitenlanders leren de Nederlandse gerechten kennen. Op
de terrassen worden veel verschillende buitenlandse gerechten geserveerd naast de
standaard Nederlandse.
Een van de bestaande hallen op het voormalig Greenery terrein zal permanent als museum
ingericht worden. In het museum zal niet alleen aandacht besteed worden aan het
integratie proces op de Utrechtse Bazaar maar er zal ook aandacht besteed worden aan de
integratie door de eeuwen heen binnen Nederland. Gecombineerd met de muziek, zang, dans,
kunst, en culinaire producten uit de verschillende buitenlanden waarvan de burgers nu ook
in Nederland zijn neergestreken. Ook zal de integratie van de Joden in Nederland getoond
worden waarbij ondermeer al heel lang de Joodse winkelier de zondagwisseling beoefend.
Immers op de Sabbat (zaterdag) is zijn winkel dicht en op Zondag is zijn winkel geopend.
Men realiseert het zich niet altijd, maar uiteindelijk is Nederland een smeltkroes van
verschillende volkeren uit vele landen en streken uit Europa en van buiten Europa. Zou er
nog een raszuivere Batavier te vinden zijn?
Dat goede en evenwichtige integratie van volkeren die samenleven van enorm belang is wordt
bevestigd door grote drama s uit het verleden. De Armeense Kwestie, denk aan de
jodenvervolging in Duitsland en in de door Duitsland bezette landen. Maar ook aan het
recente verleden in Joegoslavië. Het worden dan ineens etnische problemen genoemd.
Maar het komt steeds neer op het niet assimileren en niet goed verwerkte integratie van
volkeren uit andere streken die met elkaar moeten samenleven binnen een maatschappij.
Over het algemeen realiseert men niet, in de waan van de dag, dat het zo heftig is en wat
de gevolgen kunnen zijn.
Het gaat erom dat men elkaar kent en erkent met respect. Onbekend maakt onbemind. De
sleutel tot integratie is communicatie.Wanneer verschillende culturen elkaar op een
gemoedelijke manier leren kennen door te handelen, maken zij ook kennis met elkanders
normen en waarden. Door dialoog zal er wederzijdse interesse en begrip zijn.
Samenleven van verschillende groepen in een land met dezelfde wetten maar met de
verschillende gewoonten kan alleen wanneer men elkaar kent en begrijpt. Daarom is
voorlichting essentieel.
Ieder kwartaal zal er aandacht worden besteed aan een ander integratie thema.
De Utrechtse Bazaar BV
Utrechtseweg 109 C
3544 NA Utrecht
tel 030-6779898 fax 030-6779888
Hans vander Heijden: muwin@xs4all.nl; Mob 06-53874012
Paul van der Heijden: paul@utrechtsebazaar.nl; 06-29092015