Nationaal Integratie Museum in Nieuwegein

Diotima holding bv

PERSBERICHT
Utrechtse Bazaar opent Nationaal Integratie Museum in Nieuwegein.

De Utrechtse Bazaar is een weekendmarkt die al 25 jaar wordt georganiseerd in de bloemenveiling van Vleuten. Iedere zaterdag en zondag komen er ruim 10.000 bezoekers op de 550 kramen af. De Utrechtse Bazaar weet al enkele jaren dat zij, vanwege de ontwikkeling van Leidsche Rijn, zal moeten verhuizen naar een andere locatie in de regio Utrecht. Die is gevonden langs de A12 op de grens tussen Nieuwegein en Utrecht. Op deze nieuwe lokatie wil de Bazaar het Nationaal Integratie Museum vestigen. Een markt past in alle culturen en mensen ontmoeten en handelen met elkaar. Het blijkt dat dit een van de sleutels is tot integratie. Rijk en arm, hoog en laag opgeleid Nederlander of allochtoon; op de markt voelt iedereen zich thuis. Wij bestaan al heel lang en durven te beweren dat we weten waar we over praten. De Utrechtse Bazaar zal in het museum aantonen dat integratie niet alleen maar kommer en kwel is maar dat er ook heel veel successen zijn behaald.
Nu er op de beoogde locatie aanmerkelijk meer ruimte is dan op de huidige locatie, wil De Utrechtse Bazaar van de gelegenheid gebruik maken om een Nationaal Integratie Museum aan de Bazaar te verbinden. Ieder kwartaal zal er aandacht besteed worden aan een ander integratiethema.

Wethouder Harry Bosch (gemeente Utrecht) evenals de Kamer van Koophandel hebben te kennen gegeven voorstander te zijn van deze vorm van integratie en daarmee samenhangende economische emancipatie. Integratie is in Nederland een veel besproken onderwerp wat inmiddels ook heel veel gevoelens oproept. Het zou zijn mislukt met de Turken en Marokkanen en de Islam speelt er te pas en te onpas ook nog doorheen. Wat er zich de afgelopen jaren heeft voltrokken tijdens en rondom de Utrechtse Bazaar is een voorbeeld van integratie van de allochtonen in de Nederlandse samenleving. Nederland is een smeltkroes van verschillende volkeren uit vele landen en streken uit Europa en van buiten Europa. Zou er nog een raszuivere Batavier te vinden zijn . Er zal getoond worden dat er in Nederland ook grote successen zijn behaald op vlak van integratie en dat het onjuist is om de allochtone Nederlander steeds in een negatief perspectief te plaatsen.
Het museum zal ook laten zien dat integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving zich voltrekt en heeft voltrokken op de Bazaar. Daarom zal op het nieuwe complex een museum geopend worden dat de bezoekers van dit museum ook laat deelnemen aan de markt als participerend deelnemer / bezoeker, waardoor het proces, wat zich op de Bazaar voltrekt, duidelijk wordt. Wat in het nieuwe museum zal worden getoond is dat integratie in Nederland een groot succes kan zijn en dat integratie door de eeuwen heen een continue proces is. Velen hebben zich immers hier gevestigd en zijn deel gaan uitmaken van de Nederlandse samenleving.

In alle lagen van de bevolking heeft de integratie eigen karakteristieken. Voor de lager opgeleidden zijn er minder mogelijkheden om zich in de samenleving te begeven. En zonder intermenselijke contacten, geen integratie. De markt is daarvoor een unieke gelegenheid. Daar komt iedereen en moet men met elkaar communiceren om tot zaken te komen. Het zijn de Nederlanders die er komen, het zijn de Oost-Europeanen die er zich thuis voelen, evenals de noordafrikanen en Surinamers enz enz. Getoond zal worden dat een markt de plaats is waaraan alle bevolkingsgroepen rijk en arm, deelnemen als aanbieder zowel als bezoeker / consument. Iedereen komt er samen en wanneer de verschillende personen met ieder zijn eigen taal moet communiceren dan doet men dat op de Utrechtse Bazaar in het Nederlands. Ook heeft iedere nationaliteit zijn eigen levensstijl en gerechten. De ingrediënten koopt men van oudsher op de markt dus ook op de Utrechtse Bazaar. De Nederlanders leren de buitenlandse gerechten en de buitenlanders leren de Nederlandse gerechten kennen. Op de terrassen worden veel verschillende buitenlandse gerechten geserveerd naast de standaard Nederlandse.
Een van de bestaande hallen op het voormalig Greenery terrein zal permanent als museum ingericht worden. In het museum zal niet alleen aandacht besteed worden aan het integratie proces op de Utrechtse Bazaar maar er zal ook aandacht besteed worden aan de integratie door de eeuwen heen binnen Nederland. Gecombineerd met de muziek, zang, dans, kunst, en culinaire producten uit de verschillende buitenlanden waarvan de burgers nu ook in Nederland zijn neergestreken. Ook zal de integratie van de Joden in Nederland getoond worden waarbij ondermeer al heel lang de Joodse winkelier de zondagwisseling beoefend. Immers op de Sabbat (zaterdag) is zijn winkel dicht en op Zondag is zijn winkel geopend. Men realiseert het zich niet altijd, maar uiteindelijk is Nederland een smeltkroes van verschillende volkeren uit vele landen en streken uit Europa en van buiten Europa. Zou er nog een raszuivere Batavier te vinden zijn?
Dat goede en evenwichtige integratie van volkeren die samenleven van enorm belang is wordt bevestigd door grote drama s uit het verleden. De Armeense Kwestie, denk aan de jodenvervolging in Duitsland en in de door Duitsland bezette landen. Maar ook aan het recente verleden in Joegoslavië. Het worden dan ineens etnische problemen genoemd. Maar het komt steeds neer op het niet assimileren en niet goed verwerkte integratie van volkeren uit andere streken die met elkaar moeten samenleven binnen een maatschappij. Over het algemeen realiseert men niet, in de waan van de dag, dat het zo heftig is en wat de gevolgen kunnen zijn.
Het gaat erom dat men elkaar kent en erkent met respect. Onbekend maakt onbemind. De sleutel tot integratie is communicatie.Wanneer verschillende culturen elkaar op een gemoedelijke manier leren kennen door te handelen, maken zij ook kennis met elkanders normen en waarden. Door dialoog zal er wederzijdse interesse en begrip zijn. Samenleven van verschillende groepen in een land met dezelfde wetten maar met de verschillende gewoonten kan alleen wanneer men elkaar kent en begrijpt. Daarom is voorlichting essentieel.

Ieder kwartaal zal er aandacht worden besteed aan een ander integratie thema.

De Utrechtse Bazaar BV
Utrechtseweg 109 C
3544 NA Utrecht
tel 030-6779898 fax 030-6779888
Hans vander Heijden: muwin@xs4all.nl; Mob 06-53874012 Paul van der Heijden: paul@utrechtsebazaar.nl; 06-29092015