Provincie Utrecht

besluit tot schorsing directeur

Provincie besluit tot schorsing directeur

31-1-2007 -

Conform het advies van de bezwaarcommissie heeft het college van gedeputeerde staten gisteren besloten de huidige directeur van Bureau Jeugdzorg Utrecht per 28 februari te schorsen en over te gaan tot benoeming van een interim directeur.

De provincie Utrecht gaf de Raad van Toezicht van Bureau Jeugdzorg Utrecht eerder een aanwijzing om een interim directeur aan te stellen die zo snel mogelijk orde op zaken moest stellen. Bureau Jeugdzorg Utrecht was het hier niet mee eens en maakte formeel bezwaar. Een bezwaarcommissie onder leiding van een externe onafhankelijke voorzitter concludeerde evenals gedeputeerde staten dat de directeur van Bureau Jeugdzorg Utrecht niet in staat is gebleken om met een adequate aanpak de huidige problemen op te lossen.

Al enkele maanden spreekt de provincie haar zorgen uit over de knelpunten binnen Bureau Jeugdzorg Utrecht. Zij heeft eerder aangedrongen op het aanstellen van een interim directeur waarop Bureau Jeugdzorg Utrecht naar de rechter stapte. De rechter constateerde ernstige knelpunten bij Bureau Jeugdzorg Utrecht en vond het juist dat de provincie haar bestuurlijke verantwoordelijkheid heeft genomen, maar vond de aanwijzing onvoldoende onderbouwd. Een schorsing van het besluit van gedeputeerde staten volgde. Een bezwaarcommissie heeft bekeken of gedeputeerde staten een correcte beslissing heeft genomen. Zij adviseerden aan gedeputeerde staten, nu de Raad van Toezicht van Bureau Jeugdzorg Utrecht weigert in te grijpen, de directeur van Bureau Jeugdzorg Utrecht zelf te schorsen, vier weken na besluitvorming, dus per 28 februari. Gedeputeerde staten hebben dit advies opgevolgd. Het is de eerste keer dat een provincie gebruik maakt van haar wettelijke bevoegdheid om de directeur te schorsen.

Achtergrond
De zorgelijke resultaten uit een eerder verschenen doelmatigheidsonderzoek binnen de Utrechtse Jeugdzorg waren voor de provincie aanleiding om de Raad van Toezicht van Bureau Jeugdzorg Utrecht op te dragen met een verbeterplan te komen. Zowel het eerste als tweede en derde ingediende plan bevatte volgens gedeputeerde staten onvoldoende heldere en afdwingbare afspraken en gaf gedeputeerde staten vooral niet het vertrouwen dat de geconstateerde tekortkomingen op het gebied van o.a. wachtlijsten, management en informatievoorziening op korte termijn afdoende en structureel zouden worden opgelost.

Om de wettelijke verplichting uit de Wet op de Jeugdzorg te kunnen realiseren, namelijk jongeren en hun ouders snel en adequaat helpen, wilde de provincie, Bureau Jeugdzorg Utrecht door middel van een aanwijzing er toe verplichten om een interim directeur aan te stellen die noodzakelijke verbeteringen bij Bureau Jeugdzorg Utrecht moest doorvoeren.

Meer informatie: Suzan Kuijsten, telefoon 030 - 258 2153