Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 31 januari 2007

Winkeliers eisen harde aanpak van te dure creditcards

Vandaag presenteert eurocommissaris Neelie Kroes van Mededinging de resultaten van een sectoronderzoek naar concurrentie in de financiële dienstverlening. Uit haar onderzoek blijkt wat de Nederlandse detailhandel al jaren zegt: namelijk dat de vergoedingen die creditcardmaatschappijen vragen voor transacties absurd hoog zijn.

Creditcardmaatschappijen berekenen via hun banken tarieven aan winkeliers voor elke kaartbetaling, welke uiteindelijk door de consument worden gedragen. De Europese Commissie bekritiseert de grove winsten die grote spelers zoals Visa en MasterCard over de rug van de consument en winkelier maken en op die manier een maatschappelijk efficiënt betalingsverkeer ondermijnen. Een creditcardtransactie is gemiddeld 50 maal duurder dan een PINbetaling.

Het Platform Detailhandel Nederland verwelkomt het rapport van de Europese Commissie en hoopt dat dit eindelijk een opstap is naar de concrete aanpak van de hoge tarieven die de creditcardmaatschappijen in rekening brengen. Het Platform stelt de hoge tarieven al jaren in Europees verband aan de kaak.

Het rapport van Kroes draagt hopelijk bij aan meer bewustwording bij de consument. Deze zou met name kunnen worden vergroot door voortaan in winkels een kleine toeslag te rekenen op creditcardbetalingen. Nu nog verbieden de kaartmaatschappijen dit in veel Europese landen, waardoor de kosten van dure creditcardbetalingen uitgesmeerd worden over alle producten in de winkel. Zo moet ook de efficiënt betalende consument boeten voor de dure creditcardbetaler.

Het rapport van de Commissie komt op het moment dat de Europese bancaire wereld bezig is met de opzet van een Europees betalingsverkeer. De Europese Commissie merkt terecht op dat deze "eenvormige betaalruimte" moet leiden tot meer mededinging en kostenbesparingen voor consumenten en bedrijven. Een ontwikkeling die het Platform Detailhandel echter ernstig zorgen baart is de opmars van de creditcardmaatschappijen in het Nederlandse toonbankbetalingsverkeer. Niet alleen worden creditcards op agressieve wijze gepromoot, ook proberen de creditcardmaatschappijen de Europese markt voor debit cards (vergelijkbaar met de PINpas) over te nemen met producten als Maestro en VPay.

De Nederlandse winkeliers hopen dat eurocommissaris Kroes naar aanleiding van haar bevindingen de creditcardmaatschappijen keihard aanpakt en waar nodig standvastig ingrijpt.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.