AutoRai

Opel GT: Opel goes roadster

(1/31/2007)
De moderne definitie van een atletische tweezitter krijgt vorm in de nieuwe Opel GT. Zoals het een klassieke roadster betaamt, heeft hij een krachtige motor in het vooronder, achterwielaandrijving, een cockpit met sportieve instrumenten en een op maat gemaakte stoffen kap. Met zijn gespierde uiterlijk, zijn slanke silhouet, zijn lange, aan de voorzijde scharnierende kap en zijn korte overhangen vertoont hij de typische proporties van deze klasse.
De Opel GT waait als een frisse wind door de klasse met zijn eigen, onmiskenbare persoonlijkheid, zijn opwindende vorm die scherpe kanten met afgeronde oppervlakken combineert om een dynamische look te creëren en zijn configuratie, die zelfs op lange reizen een geraffineerd rijplezier weet te bieden. Ook de prijs van de GT is meer dan aantrekkelijk. Voor 39.450,- euro (vanafprijs incl. BTW in Nederland), hebben klanten de beschikking over een hightech turbomotor met maar liefst 264 pk en directe benzine-injectie. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in minder dan zes seconden geklaard. De nieuwe tweezitter met de legendarische naam is een waardige opvolger voor de eerste Opel GT (1968 tot 1973) en beweegt zich net als het origineel in één van de meest opwindende autosegmenten.

De nieuwe Opel GT straalt ook de merkpassie voor dynamische autoâs uit en bewijst dat Opel nog nooit zo jong was als vandaag. Dat wordt onderstreept door nichemodellen met een hoge funfactor zoals de Astra GTC met panoramische voorruit, de cabrio-coupés Tigra TwinTop en Astra TwinTop en de high performance OPC-familie. Zij verrijken het programma en geven het merk extra emotionele lading.

De ontwikkeling van de Opel GT is een sterk staaltje transcontinentale samenwerking binnen GM. Hij is ontstaan uit de beslissing om de portfolio van het concern uit te breiden met een compacte, achterwielaangedreven sportarchitectuur die over de hele wereld kan worden geïmplementeerd. De eerste stap in de realisatie van die beslissing was de conceptcar Solstice in 2002, gevolgd door de Vauxhall VX Lightning concept die werd ontworpen in de Advanced Design Studio van GM in het Engelse Coventry. De Opel GT, die zich sterk liet inspireren door de VX, werd aan de huidige designtaal van Opel aangepast in de GM Design Studio in Detroit en in de GM Design Studioâs van GM Europe in Rüsselsheim, onder de leiding van Bryan Nesbitt. De roadster van Opel zal van de band rollen in de Wilmington-fabriek (Delaware, VS) waar ook zijn uiterst succesvolle Amerikaanse zustermodellen, de Pontiac Solstice en de Saturn Sky, worden geproduceerd.

Het verhaal van de nieuwe GT vertoont heel wat gelijkenissen met dat van zijn illustere voorganger. In 1968 schiep de oorspronkelijke Opel GT een precedent in de Europese auto-industrie, door als eerste auto in productie te gaan nadat hij als conceptcar aan het publiek werd voorgesteld. De legendarische Amerikaanse sportwagen, de Corvette, kwam in 1953 op dezelfde manier tot leven in de VS. De nieuwe Opel GT deelt enkele componenten met de huidige Corvette, waaronder een deel van zijn architectuur.

Scherpe, dynamische look
De combinatie van scherpe lijnen en strakke oppervlakken geeft de nieuwe Opel GT een zuivere, dynamische look. Zijn krachtige voorpartij wordt gedomineerd door de uitgesproken boog van de flanken, de stoere chroomlat met geïntegreerd Opel-logo, de lange motorkap met typische middenvouw, de chroomomrande luchtinlaten en de krachtige 3D-koplampen onder helder afdekglas die tot ver op de flanken doorlopen. De GT onderscheidt zich ook door uitgesproken sportieve kenmerken zoals de lange luchtroosters in de motorkap, de groeven in de flanken met hun dynamische, Opel-typische horizontale contouren (zoals op de Antara), de dubbele uitlaat en de twee bogen achter de hoofdsteunen, die naar de roadster- en autosportgeschiedenis verwijzen. De nieuwe 18â lichtmetalen wielen met vijf spaken vullen de wielkasten perfect op en benadrukken het roadsterkarakter, net zoals de stoffen kap die volledig onder een afdekking verdwijnt voor maximaal openluchtplezier.

De chroomomrande instrumenten in de cockpit geven alle belangrijke informatie duidelijk weer terwijl de zwarte pianolak en de chroomaccenten de hightech nuance van de oppervlaktestructuren benadrukken. Samen met de optionele lederen stoelen met zichtbare stiknaden benadrukken ze de sportieve sfeer. De korte versnellingspook draagt in aanzienlijke mate bij aan het rijplezier: doordat hij rechtstreeks in verbinding staat met de vijfversnellingsbak van de roadster garandeert zijn korte spreiding snelle schakelbewegingen vanuit de typische zitpositie in een roadster.

Hightech turbomotor met directe injectie en variabele nokkenastiming De nieuwe Opel GT ziet er niet alleen snel uit, hij is het ook. Zijn in de lengterichting voorin geplaatste motor met 264 pk doet een beroep op een turbo en directe benzine-injectie en stuwt de roadster vanuit stilstand in slechts 5,7 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van ongeveer 230 km/u. âIn het segment van de high performance roadsters is er simpelweg geen enkele concurrent die een beter evenwicht biedt tussen rijplezier en pure beleving,â aldus Alain Visser, Executive Director Sales & Marketing bij Opel. Het lijdt geen twijfel: geen enkele Opel heeft ooit 132 pk vermogen per liter geproduceerd. De krachtbron van de nieuwe Opel GT vormt zo'n perfect geheel met zijn dynamische uiterlijk dat hij een meer dan volwaardige concurrent vormt voor andere moderne roadsters en de meeste sportwagens met twee zitplaatsen.

Hightech voorzieningen zoals de directe benzine-injectie, de âtwin-scrollâ turbo met interkoeler, de dubbele nokkenastiming en de twee tegengesteld roterende balansassen vormen de basis voor de indrukwekkende prestatiecijfers van de 1.998 cm' grote viercilinder. Het maximumvermogen van 194 kW/264 pk bij 5.300 t/min en het hoge koppel van 353 Nm tussen 2.500 en 5.000 t/min zorgen in alle omstandigheden voor een overvloed aan kracht. De GT verbruikt gemiddeld 9,2 liter euro loodvrij per 100 kilometer. De volledig aluminium ECOTEC motor, die werd ontwikkeld door GM Powertrain-ingenieurs aan beide zijden van de Atlantische oceaan, is gebaseerd op de 2,2-liter benzinemotor met directe injectie die sinds 2004 de Vectra aandrijft en op de 2.0 turbo met inductie die in de lente van 2003 debuteerde in de Vectra GTS.

Chassis met klassieke sportwagenconfiguratie
Voor de Opel GT ontwierpen de ingenieurs een klassieke, sportieve configuratie op basis van een stijf chassis, brede sporen (voor/achter: 1.543/1.561 mm) en een lange wielbasis van 2.415 mm. De vier wielen zijn opgehangen aan dubbele draagarmen van gesmeed aluminium, het zwaartepunt ligt erg laag en de gewichtsverdeling van 51/49 procent (voor/achter) is perfect. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak met sportieve, korte spreiding en sperdifferentieel brengt het vermogen over naar de wielen. Een koppelbalk tussen de transmissie en de achteras onderdrukt reacties op acceleraties/vertragingen.

Terwijl de schijfremmen op alle wielen, ABS, Traction Controle (TC) en het Elektronische Stabiliteit Programma(ESP) de veiligheid controleren, kan de bestuurder het niveau van en het gebruik van TC zelf controleren. Beide systemen zijn volledig actief na ontsteking, met de instelling die rijplezier versterkt maar ook de auto stabiel houdt binnen de fysieke grenzen. Bij de aanraking van de ESP knop in het dashboard, is het Traction Controle Systeem (TC) uitgeschakeld, maar het ESP blijft actief en grijpt in zodra de slingerhoek bepaalde drempels overschrijdt. Twee maal kort de ESP knop bedienen verandert de kalibrering in een meer sportievere modus en hiermee zal het TC systeem deactiveren. Het opnieuw bedienen van de ESP knop voor tien seconden tot het symbool âESP uitâ verschijnt, deactiveert het ESP en het TC systeem volledig.

Een korte druk op de knop in elk bestand zet beide systemen(ESP en TC) weer in hun normale stand, wat ook automatisch met elk nieuw motorbegin verschijnt. Een display en controlelicht in het instrumentenpaneel houdt de bestuurder op de hoogte van de status van beide(ESP en TC)systemen.

Stijve structuur met middentunnel en zijdelingse balken De typische roadsterarchitectuur werd van meet af aan ontwikkeld met het oog op de specifieke behoefte van een compromisloze open sportwagen met twee zitplaatsen. De architectuur, die uit onder waterdruk gevormde zijbalken en een ondersteunende middentunnel van getrokken plaatstaal bestaat, biedt een stevige basis voor het precieze weggedrag en de passieve veiligheid van de auto. De smeedtechniek waarbij stalen onderdelen worden gevormd met behulp van hoge waterdruk wordt door Opel al gebruikt voor de bouw van chassisonderdelen voor de Vectra en Astra.

Alleen de legendarische Amerikaanse sportwagen, de Corvette, kan zich op dezelfde technologie beroepen voor de zijdelingse verstevigingsbalken. Maar de Opel GT toont zich ook op andere gebieden baanbrekend: de GT familie behoort tot de eerste generatie van auto's die op voldoende grote schaal gebouwd worden om voor heel wat carrosserieonderdelen een procedure te kunnen gebruiken die relatief tijdrovend is maar de ontwerpers heel wat creatieve vrijheid geeft. De motorkap is daar een voorbeeld van: dankzij de onconventionele hydraulische technologie (ook bekend als âsuper formingâ) werd de lange, aan de voorzijde scharnierende motorkap optimaal geïntegreerd in het silhouet van de roadster zonder dat er een kloof tussen de motorkap en de bumper is.

Uitgebreide standaarduitrusting
De uitgebreide standaarduitrusting van de Opel GT omvat onder meer:
* 18" lichtmetalen velgen met 245/45 R18-banden
* ABS antiblokkeerremsysteem

* Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP regelbaar en uitschakelbaar)

* Tractiecontrole (TC, uitschakelbaar)

* Tweetraps airbags voor bestuurder en passagier
* Smart airbag voor de passagiersstoel (met cockpitdisplay)
* Driepuntsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers
* Radio/cd-speler (inclusief zes luidsprekers, stuurwielbediening en aansluiting voor MP3-speler)

* Elektrisch bedienbare buitenspiegels

* Elektrisch bedienbare ramen

* Elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
* Cruise-control

* Airconditioning

* Lederen stuurwiel en versnellingspookknop
* Handbediende stoffen kap met verwarmbare glazen achterruit
* Mistlampen voor

* Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening

De eerste Opel GTâs worden in april 2007 op de weg verwacht, maar kunnen al sinds de zomer van 2006 bij de Opel-dealer besteld worden.

Opinies over de nieuwe Opel GT

Carl-Peter Forster,
President van General Motors Europe:
âAutoâs ontwikkelen en bouwen met passie. Dat is de beste omschrijving van de motivatie van ons team. En onze klanten voelen die passie zodra ze hun nieuwe Opel GT starten. Met de nieuwe roadster hebben we voortaan een indrukwekkende en uitermate complete portfolio van nicheproducten, die ook de Tigra en Astra TwinTop omvat, twee modellen die elk op hun eigen, unieke manier heel wat cabrioplezier bieden.â

Hans Demant,
Managing Director, Adam Opel GmbH en GME Vice President, Engineering: âDe nieuwe Opel GT is een uitstekend voorbeeld van het technologische potentieel en de designkracht die de groeiende wereldwijde samenwerking binnen GM te bieden heeft. We kunnen producten ontwikkelen op basis van gemeenschappelijke architecturen die echter genoeg merkspecifieke eigenschappen bieden, die ook in kleinere oplagen lonend zijn en die het merkimago van Opel versterken.â

Bryan Nesbitt,
Executive Director Design, GM Europe:
âEen roadster ontwerpen is één van de leukste aspecten van ons beroep. Je weet van bij het begin dat hij in de eerste plaats emotie en stijl moet uitdrukken. De Opel GT is meer dan een auto. Hij suggereert een levenswijze.â

Alain Visser,
Executive Director, European Opel Marketing:
âEen absolute droomauto en dankzij zijn aantrekkelijke, betaalbare prijs vanaf 39.855 euro bovendien een realiseerbare droom. De nieuwe Opel GT sluit perfect aan bij zijn legendarische voorganger en met zijn krachtige turbomotor geniet deze rasechte roadster een uitzonderlijke plaats in zijn segment.â

Opel GT: nieuw icoon in roadsterland

* Met 264 pk voor 39.855,- euro biedt de nieuwe GT een surplus aan kracht voor zijn prijs

* Overvloed aan frisse lucht en rijplezier betekenen veel roadsterfun voor twee

* Waardige erfgenaam voor cultcoupé uit â68

Met zijn gespierde voorpartij, zijn lange, aan de voorzijde scharnierende motorkap, zijn slanke silhouet, zijn stoere achterkant, zijn cockpit voor twee personen en zijn op maat gemaakte stoffen kap die volledig onder een afdekking verdwijnt, brengt de nieuwe atletische tweezitter van Opel een revolutie teweeg in een segment waarbij emotie centraal staat. Als een duidelijk engagement voor puur rijplezier is de GT een roadster die perfect in het Opel-gamma past, al richt hij zich niet op een topscore voor bagageruimte, flexibiliteit of gezinsmogelijkheden: de nieuwe tweezitter houdt een traditie in ere die de Opel GT in 1968 lanceerde.

De nieuwe Opel GT straalt ook de passie voor dynamische autoâs uit en bewijst dat Opel nog nooit zo jong was als vandaag. Dat wordt onderstreept door nichemodellen met een hoge funfactor zoals de Astra GTC met panoramische voorruit, de cabrio-coupés Tigra TwinTop en Astra TwinTop en de high performance OPC-familie. Zij verrijken het gamma en geven het merk een uitstraling geënt op emotie.

De GT zou echter geen echte Opel zijn als hij de praktische bruikbaarheid voor de klanten over het hoofd zag. âIn het segment van de snelle roadsters is er simpelweg geen enkele concurrent die een beter evenwicht biedt tussen rijdynamiek en fun,â aldus Alain Visser, Executive Director Sales & Marketing bij Opel. Met zijn prijskaartje van 39.855 euro treedt de nieuwe GT in de voetsporen van zijn voorganger. Voor 10.767 Duitse Mark veroorzaakte de Opel GT bij zijn lancering in 1968 heel wat opschudding. Op dat ogenblik was dat ongeveer gelijk aan 10 maanden gemiddeld brutoloon, wat neerkomt op ongeveer 490 euro per maand vandaag de dag. Bijna veertig jaar later is de prijsverhouding van de nieuwe GT zelfs nog iets beter. Vandaag de dag is het gemiddelde brutoloon gestegen tot 3.500 euro en terwijl klanten niet langer een stalen dak krijgen, beschikken ze wel over drie keer zo veel vermogen als de 90 pk sterke GT 1900.

De legende leeft voort
De legende van de betaalbare sportwagen leeft voort. De nieuwe tweezitter heeft het voordeel dat hij van meet af aan werd ontworpen als een roadster. De oorspronkelijke GT uit de jaren '60 was gebaseerd op een bestaande Opel sedan. Dat kwam door de beperkte productiecapaciteit op dat ogenblik. Om de assemblage in de fabriek van Bochum mogelijk te maken, moest het model â68 op de Kadett gebaseerd zijn. De carrosserieën werden in Frankrijk gebouwd en de verkoop van de fabriek aan een concurrent uit de autoindustrie was een van de voornaamste redenen om het model in 1973 uit productie te halen. Op dat ogenblik waren er al 103.000 exemplaren gebouwd. De nieuwe Opel GT wordt in de roadsterfabriek van Wilmington (Delaware) in de Verenigde Staten gebouwd, waar ook zijn uitermate succesvolle zustermodellen Pontiac Solstice en Saturn Sky van de band rollen.

Eigenaren van de nieuwe GT krijgen een uitgebreide standaarduitrusting met heel wat onderdelen die in 1968 nog niet bestonden:
* 18" lichtmetalen velgen met 245/45 R18-banden;
* ABS antiblokkeerremsysteem;

* ESP Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP regelbaar en uitschakelbaar);

* TC tractiecontrole (TC uitschakelbaar);
* Tweetraps airbags voor bestuurder en passagier;
* Smart airbag voor de passagiersstoel (met cockpitdisplay);
* Driepuntsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers;
* Radio/cd-speler (inclusief zes luidsprekers, stuurwielbediening en aansluiting voor mp3-speler);

* Elektrisch bedienbare buitenspiegels;

* Elektrisch bedienbare ramen;

* Elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel;
* Cruise-control;

* Airconditioning;

* Lederen stuurwiel en versnellingspookknop;
* Handbediende stoffen kap met verwarmbare glazen achterruit;
* Mistlampen voor;

* Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.

De enige optie behalve de briljantlak of tweekleurige metaallak is het Premium Pack, dat 1.695 euro kost. Dat omvat lederen bekleding in ebony black of cobalt red/black en een radio/cd-speler met cd-wisselaar voor 6 cd's. Ook een origineel windscherm en op maat gemaakte bagageset zijn verkrijgbaar.

De eerste GTâs zullen in maart 2007 worden geleverd en de prijzen beginnen bij 39.855,- euro (vanafprijs incl. BTW in Nederland). Dealers nemen al sinds de zomer van 2006 bestellingen op.

Dynamische look zorgt voor nieuwe interpretatie van de roadster
* Klassieke proporties â brede schouders met slank silhouet en korte overhangen

* Onmiskenbare persoonlijkheid met indrukwekkende voorpartij en sterke uitstraling

* Kenmerkende roadstervorm met op maat gemaakte stoffen kap

Met zijn opwindende, scherp gelijnde carrosserie verpersoonlijkt de nieuwe Opel GT het zuivere roadsterconcept in een moderne, eigentijdse interpretatie. De scherpe hoeken contrasteren met de gespierde welvingen en creëren een uitermate dynamische look die de GT zijn eigen onmiskenbare persoonlijkheid geeft. De typische proporties (een brede voorpartij, een slank silhouet, een lange motorkap en korte overhangen) maken hem tot de ultieme vertegenwoordiger van het originele roadsterconcept in zijn klasse. De nieuwe 18â lichtmetalen velgen met vijf spaken benadrukken het roadsterkarakter, net als de op maat gemaakte stoffen kap, die volledig onder een afdekking verdwijnt voor maximaal cabrioplezier. Wanneer de kap dicht is, sluit deze naadloos aan bij de vorm van de auto.

Het gezicht van de nieuwe roadster combineert enkele typische kenmerken van dit genre met uitgesproken merkeigen designelementen:
* Brede, lange, aan de voorzijde scharnierende motorkap en gestroomlijnde, korte overhangen;

* Opvallende voorzijde met grote luchtinlaat in honingraatmotief;
* Brede verchroomde dwarslat met geïntegreerd Opel logo in het radiatorrooster;

* Motorkap met kenmerkende middenvouw en luchtuitlaten;
* Krachtige 3D-koplampen onder een helder afdekglas dat tot diep in de zijpanelen is doorgetrokken;

* V-vormige voorpartij met prominente lichtblokken;
* Krachtig gewelfde voorspatborden met groeven en typische roadster-contouren;

* Op maat gemaakte stoffen kap.

De GT onderscheidt zich ook door uitgesproken sportieve kenmerken zoals de lange chroomomrande luchtroosters in de motorkap, de groeven in de flanken met hun dynamische, Opel-typische horizontale contouren (zoals op de Antara), de dubbele uitlaat en de twee bogen achter de hoofdsteunen. Die doen niet alleen denken aan het klassieke sportwagen- en roadsterdesign maar vervullen ook een aerodynamische functie door de turbulentie te beperken. Het voorruitframe en de afwerking rond de kapafdekking zijn allebei zilverkleurig en benadrukken de opvallende looks van de auto nog meer. De GT is verkrijgbaar in zeven kleuren waaronder kleurrijke tinten zoals Solar Yellow en Eifel Blue.

De ergonomisch geslaagde cockpit is perfect afgestemd op een sportieve rijstijl dankzij het sportstuur dat goed in de hand ligt, de chroomomrande wijzerplaten en de contourstoelen. De korte versnellingspook draagt in aanzienlijke mate bij tot het rijplezier met een zuivere, naadloze bediening en korte schakelwegen die borg staan voor snelle schakelbewegingen vanuit de typische, ontspannen rijhouding. Klanten die voor het âPremium Packâ (lederen stoelen met zichtbare stiknaden en lederen afwerking voor de deuren) kiezen, krijgen de keuze tussen klassiek zwart leder of een combinatie van kobaltrood en zwart. De hightech uitstraling van de oppervlaktestructuren wordt nog verder doorgevoerd door de zwarte pianolak en de chroomaccenten waarmee de sportieve sfeer wordt onderstreept. De chroomomrande bedieningstoetsen voor de ventilatie en verlichting geven blijk van de nauwgezette aandacht voor details van de GT-designers.

Het roadsterdesign is gebaseerd op de Solstice concept-car uit 2002 en de Vauxhall VX Lightning concept-car (2003) van de GM Advanced Design Studio in het Engelse Coventry. De ontwikkeling van de nieuwe Opel GT is een sterk staaltje transcontinentale samenwerking binnen GM. Hij ontstond uit de beslissing om de productportfolio uit te breiden met een compacte, achterwielaangedreven sportwagen. Het definitieve design van de Opel GT werd onder leiding van Bryan Nesbitt getekend door de designstudioâs van GM Europe in Rüsselsheim en de GM Design Studio in Detroit.

âSportief silhouet met korte overhangenâ

Drie vragen voor Bryan Nesbitt, Executive Director, GM Europe Design

De eerste Opel GT was een mijlpaal in de geschiedenis van het autodesign. Wordt het dan niet extra moeilijk voor een ontwerper om een opvolger te tekenen?

De markt is natuurlijk sterk veranderd sinds de lancering van de oorspronkelijke GT. Imagomodellen zijn alsmaar indrukwekkender geworden. Wij willen enkele van de emotionele argumenten van de originele GT overdragen. Men zou bepaalde gelijkenissen moeten zien, zoals de gebogen flanken en de lange motorkap, maar dan geïnterpreteerd volgens het designperspectief van de huidige Opel-portfolio. Ook heel belangrijk is dat de nieuwe GT, net als het origineel, rijplezier uitstraalt.

Bij de creatie van nichemodellen zoals een roadster heeft men natuurlijk ook voordelen. Zo is er meer vrijheid door de imagovereisten die sterk verschillen van die van een volumemodel.

In welke mate neemt de Opel GT de klassieke roadsterkenmerken over?

Proporties spelen een belangrijke rol in de aantrekkingskracht van de auto. De GT is breed en laag. Zijn gestrekte profiel, zijn lange wielbasis met korte overhangen en de 18â-velgen die op de hoeken van de wagen geplaatst zijn, bepalen de proporties.

Waar werd het design van de Opel GT gecreëerd?

In Europa. Het design van de Opel GT put inspiratie uit de concept-car Vauxhall VX Lightning, die in mei 2003 werd ontwikkeld in de GM Advanced Design Studio in Engeland om de honderdste verjaardag van het merk te vieren. De uiteindelijke uitvoering van de GT kreeg vorm in het GM Design Center in Detroit en het GM Europe Design Center in Rüsselsheim. Met een internationale benadering van design gebruiken we de beste ideeën van diverse getalenteerde ontwerpers om frisse, eigentijdse autoâs te tekenen die aanslaan bij onze klanten en die hun passie voor roadsters en het merk Opel stimuleren.

Bryan Nesbitt werd in februari 2004 benoemd tot Executive Director, GM Europe Design. In die functie is hij verantwoordelijk voor alle designactiviteiten van Opel/Vauxhall, Saab en in sommige gevallen Saturn. Hij werd op 24 januari 1969 geboren in het Amerikaanse Phoenix (Arizona). Bryan Nesbitt studeerde Architectuur en Industrieel Design aan het Georgia Institute of Technology en heeft het diploma van Bachelor of Science in Automobile Design van het Art Center College of Design in Pasadena (Californië, V.S.).

Hightech motor biedt overvloed aan vermogen in alle omstandigheden
* Innovatieve technologieën zoals directe injectie, nokkenastiming en turbo

* Klassiek recept: dubbele A-arm en perfecte gewichtsverdeling

Geen enkele Opel-motor heeft ooit 132 pk vermogen per liter geproduceerd. De krachtbron in de nieuwe Opel GT is dan ook de perfecte aanvulling op zijn dynamische uiterlijk. De 1.998 cm' grote viercilinder is volledig van aluminium gemaakt en onderscheidt zich van de concurrentie door zijn indrukwekkende prestaties. Die dankt hij aan het gebruik van toptechnologieën zoals rechtstreekse benzine-injectie, 'twin-scrollâ turbo met interkoeler, dubbele nokkenastiming en twee balansassen. Het maximumvermogen van 194 kW/264 pk bij 5.300 t/min en het hoge koppel van 353 Nm tussen 2.500 en 5.000 t/min zorgen in alle omstandigheden voor een overvloed aan kracht. De roadster snelt vanuit stilstand in slechts 5,7 seconden naar 100 km/u en haalt een top van ongeveer 230 km/u, wat voor een roadster een indrukwekkende waarde is. Hij verbruikt gemiddeld 9,2 liter ongelode benzine per 100 kilometer (MVEG-gemiddelde). De ECOTEC motor, die werd ontwikkeld door GM Powertrain-ingenieurs aan beide zijden van de Atlantische oceaan, is gebaseerd op de 2,2-liter benzinemotor met directe injectie die sinds 2004 de Vectra aandrijft en op de 2.0 turbo met inductie die in de lente van 2003 debuteerde in de Vectra GTS.

De rechtstreeks ingespoten benzinemotor van de Opel GT garandeert een aanzienlijk intensievere verbranding van het brandstofmengsel dan een inductiemotor. De benzinepomp onder hoge druk, die wordt aangedreven door de nokkenas, drijft de brandstofdruk op tot 155 bar (wanneer de motor in zijn vrij draait, bedraagt de injectiedruk 50 bar). De brandstof zelf wordt door een elektrische pomp aangezogen uit de tank. De meervoudige injectieverstuivers staan opgesteld onder de inlaatpoorten van de viercilinder.

De speciale vorm van de zuigerkop laat het brandstofmengsel wervelen rond de centraal geplaatste bougie. Dankzij de gecontroleerde en complete verbranding konden de ingenieurs een compressieverhouding van 9,2:1 realiseren, een uitzonderlijke waarde voor een prestatiegerichte turbomotor, en dat komt het verbruik bij middelhoge toerentallen ten goede.

De turbo van de viercilindermotor werkt volgens het âtwin-scrollâ principe. Door de uitlaatgasstromen te scheiden tot ze de inlaat van de turbine bereiken, worden de pulsaties in de uitlaatgasstromen optimaal gebruikt. De druk begint zich al op te bouwen bij ongeveer
1.400 t/min en elke beweging van het gaspedaal vertaalt zich even snel in krachtige acceleraties. De maximale turbodruk bedraagt 1,38 bar. Andere belangrijke eigenschappen van de extreem compacte turbo zijn de elektromagnetische luchtklep, de vacuümcontrole en de turbine die werd geoptimaliseerd voor een maximale efficiëntie. Bij een bepaalde vacuümdruk wordt er een klep geopend die de lucht terug naar de compressorinlaat stuurt en het toerental van de turbo hoog houdt. Bij nieuwe acceleraties is de turbodruk onmiddellijk beschikbaar. Om de efficiëntie van de compressie in de verbrandingskamer te verhogen wordt de vooraf gecomprimeerde lucht met 100 graden Celsius gekoeld in een interkoeler voor hij de verbrandingskamers ingaat.

Voor de GT gebruikte Opel het verstevigde aluminium motorblok van de tweede generatie. Vooral de steunen van de krukaslagers en de cilinderwanden werden verstevigd. De uitermate hoge thermische capaciteit van de high performance-motor vereenvoudigt de olienevelkoeling aan de zuigerzijde en ondersteunt de natte cilinderbus die ver naar beneden doorloopt. De zuigers in gegoten aluminium brengen het vermogen via gesmede drijfstangen over naar de gesmede krukas.

Slimme dubbele nokkenastiming
Beide nokkenassen van de viercilinder kunnen via een elektrohydraulisch bediende draaischijf worden aangepast om de openingstijden van de kleppen via de motorsturing op het belastingsniveau af te stemmen. Met een grotere overlapping bij lagere toerentallen garandeert de continu variabele nokkenastiming ook een snellere respons van de turbo. De uitlaatkleppen zijn gevuld met natrium en de uitlaatgassen worden via een roestvrij stalen uitlaatspruitstuk naar de uitlaat gestuurd. Alle kleppen worden bediend door roltuimelaars met beperkte wrijving.

Het motorblok beschikt ook over twee tegengesteld draaiende balansassen, een onderhoudsarme kettingaandrijving voor de nokkenassen en een gegoten oliefilterbehuizing die gemakkelijk toegankelijk is langs de bovenzijde. Wanneer men de olie ververst, hoeft men alleen het papieren filterelement te vervangen. Het geschikte moment om dat te doen wordt aangegeven door een intervalscherm. Sensoren meten de veroudering van de volledig synthetische olie op basis van parameters zoals het aantal koude starts en de ontstekingsvonken die worden geproduceerd door de bougies. De bougies zelf moeten pas na 160.000 km vervangen worden, de koelvloeistof na 240.000 kilometer.

Chassis met klassieke sportwagenconfiguratie
Voor de Opel GT ontwierpen de ingenieurs een klassieke, sportieve configuratie op basis van een stijf chassis, brede sporen (voor/achter: 1.543/1.561 mm) en een lange wielbasis van 2.415 mm. De vier wielen zijn opgehangen aan dubbele A-armen van gesmeed aluminium. Het zwaartepunt ligt erg laag en de gewichtsverdeling van 51/49 procent (voor/achter) is perfect. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak met sportieve, korte spreiding en sperdifferentieel brengt het vermogen over naar de wielen. Een reactiestang tussen de transmissie en de achteras onderdrukt reacties op acceleraties/vertragingen. Alle wielen beschikken over grote schijfremmen terwijl het ABS en het ESP (dat net als de tractiecontrole kan worden uitgeschakeld) over de veiligheid waken.

Innovatieve productieprocessen

* Stijve structuur met onder waterdruk gevormde zijbalken zoals bij de Corvette

* Productie volgens het âGM Global Manufacturing Systemâ

De architectuur van de Opel GT, die de roadster deelt met zijn succesvolle Amerikaanse tegenhangers Pontiac Solstice en Saturn Sky, werd vanaf het beginstadium ontworpen met het oog op de specifieke behoeften van een klassieke roadster met twee zitplaatsen. Het chassis wordt geassembleerd door een combinatie van diverse fabricageprocessen en assemblagemethodes: naast het onder waterdruk gevormde stalen buizenchassis (met uitstekende kracht/gewicht-verhouding) en de klassieke persmethoden gebruikt men ook technieken zoals puntlassen, MIG-lassen en verlijmen om de uitermate stijve chassisstructuur te creëren die zo belangrijk is voor een klassieke sportwagen.

De Opel GT loopt van de band in de Wilmington-fabriek in de Amerikaanse staat.Delaware, volgens het kwaliteitssysteem GM GMS (GM Global Manufacturing System). Het systeem wordt wereldwijd geïmplementeerd en steunt op vijf kernwaarden: intrinsieke kwaliteit, standaardisering, continue verbetering, korte productietijden en betrokkenheid van werknemers, inclusief gedeelde verantwoordelijkheid voor het kwaliteitsmanagement.

De onder waterdruk gevormde buizenstructuur, die vanaf de voorbumper door de linker en rechter kantbuizen van het frame tot aan de achterbumper loopt, geeft de auto een uitermate sterke basis. De enige andere auto die dit type van volledig onder waterdruk gevormd frame gebruikt, is de Chevrolet Corvette. Net als bij de Corvette is de beweegreden van het gebruik van een dergelijk frame exact dezelfde: de uitzonderlijke verhouding van kracht en gewicht van een onder waterdruk gevormd frame is ideaal voor een krachtige sportwagen.

De âhydroformingâ techniek gebruikt waterdruk om de carrosserie van de wagen vorm te geven. Het procédé verloopt trager en is nauwkeuriger dan de klassieke persmethoden en biedt het voordeel van een veel diepere welving die designers een grotere creatieve vrijheid geeft. Het is alleen deze techniek die de brede, gewelfde motorkap, de deuren en het achterste zijpaneel mogelijk maakte. Met de klassieke persmethoden zou men deze resultaten niet kunnen behalen.

Composietstructuur zoals bij de Corvette
Op de chassisafdeling wordt de bodemplaat (inclusief de grote, gesloten middentunnel) op de framebuizen gelast. De vloerpanelen worden bovenop de gerimpelde delen gepuntlast om een vlakke bodem te creëren voor de voetruimte van beide stoelen, en dat in een composietstructuur die vergelijkbaar is met die van de Corvette. Tijdens de productie worden unieke assemblagemethoden zoals verlijmen en MIG-lassen gebruikt om de hoogst mogelijke stijfheid te garanderen. De MIG-lastechnologie (Metal Inert Gas) is een speciaal lasprocédé met een elektrische boog waarbij de laspunt wordt besproeid met een beschermend gas. MIG-lassen wordt op de Opel GT gebruikt voor de beugels en andere chassis- en carrosseriestructuren. Toegankelijkheid was de sleutel en was deels noodzakelijk door het gebruik van de onder waterdruk gevormde framebuizen, waarvan de vierkante secties geen toegang in de buis mogelijk maken.

De structuur van het dashboard en het voorruitframe (gemaakt van onderdelen in gegoten staal die samen gelast zijn tot één geheel) wordt afzonderlijk van de rest van
het chassis opgebouwd. Hoewel ze geen ondersteunende functie hebben, verhogen ze wel de torsiestijfheid. Na het lakken worden het instrumentenbord, de stuurinrichting, de pedalen en andere verwante onderdelen gemonteerd. Het subgeheeldashboard/voorruit wordt op het chassis geplaatst tijdens de algemene assemblage waarbij het subgeheel over de scharnierstijlen van het chassis wordt neergelaten en door middel van een industriële kleefstof (een procédé dat ook in de moderne vliegtuigbouw wordt gebruikt) op de onderzijde wordt gelijmd. Centreerbouten op de scharnierstijlen houden de hele assemblage op haar plaats tijdens het uithardingsproces. Met vergelijkbare modulaire technieken worden het bovenste deel van de scheidingswand aan de achterzijde en de kofferruimte voorgeassembleerd in met glasvezel verstevigd composietmateriaal.

Wanneer een auto schade oploopt, kan technische verlijming gebruikt worden voor een aantal goedkope reparatieprocedures. De nieuwe Opel GT is in zijn klasse een reparatievriendelijke auto en geniet daarom, ondanks zijn hoge prestatieniveau, een gunstige verzekeringsclassificatie. Het modulaire design van het carrosserie, de slimme lay-out van onderdelen (zoals een radiator die ver achter de grote verstevigingsbalk staat), de mogelijkheid van deelreparaties en het herstelbare frame in onder waterdruk gevormd staal dragen allemaal bij tot de gunstige verzekeringsclassificatie.

Complexe processen voor een precieze afwerking
Alle carrosserieonderdelen worden afzonderlijk van de chassisstructuur gelakt voor de assemblage. De onderdelen worden in groep gelakt om ervoor te zorgen dat er geen kleurverschillen zijn. Dit âofflineâ lakprocédé maakt het mogelijk om bepaalde carrosserieonderdelen een speciale accentkleur mee te geven, zoals het zilverkleurige voorruitframe en het paneel achter de hoofdsteunen van bestuurder en passagier.

Op de chassisafdeling van Wilmington wordt voornamelijk met de hand gewerkt. Veel van de 1.800 werknemers zijn hoog opgeleide, ervaren specialisten in precieze, handmatige carrosserieconstructie. Op enkele robotstations na wordt de roadster volledig geproduceerd door complex handwerk.

Eerste Opel GT â De cultcoupé uit de jaren â60 en â70

âOnly Flying is More Excitingâ. Die slogan is uitgegroeid tot een klassieker in de reclamewereld en zelfs tot een zegswijze in Duitstalige landen. Het was de slogan voor een auto die sindsdien ook is uitgegroeid tot een klassieker: de Opel GT. Zijn carrière had een vliegende start in 1965 toen Opel tot ieders verbazing de aerodynamische âExperimental Conceptâ voorstelde op de IAA in Frankfurt, een auto die niet te plaatsen was in de klassieke wereld van de Europese massaproductie. Gezien zijn sensationele design was het geen verrassing dat de productieversie drie jaar later in de showroom stond. Maar wat weinig mensen wisten, was dat Opel een precedent had gecreëerd: de GT was de eerste Europese productiewagen die oorspronkelijk als concept car was voorgesteld.

De ontstaansgeschiedenis van de originele GT vertoont grote gelijkenissen met die van de beste Amerikaanse sportwagens. Vijftien jaar daarvoor was de oorspronkelijke Corvette uit 1953 de eerste auto ter wereld die eerst als concept car werd voorgesteld en later in serieproductie ging. De GT 2007 legde een vergelijkbare weg af en is een toonbeeld van GM's transcontinentale samenwerking.

Als jonge Opel-manager speelde Bob Lutz een belangrijke rol in de lancering van de oorspronkelijke GT in 1968. Hij legde ook de basis voor de uitbreiding van de portfolio met de architectuur voor een compacte, sportieve tweezitter met achterwielaandrijving. Het motto: âEenvoudig, zuiver, aantrekkelijk!â De conceptcar Solstice werd in 2003 gecreëerd en werd opgevolgd door de Vauxhall VX Lightning Concept, die werd ontwikkeld door GMâs Advanced Design Studio in het Engelse Coventry. En tot slot kwam de Opel GT in navolging van de uitermate succesvolle Amerikaanse roadsters, de Pontiac Solstice en de Saturn Sky. Hij werd aan Opels huidige designtaal aangepast in de GMâs Europe Design Studio in Rüsselsheim.

De Opel Coupé uit 1968 stak zijn gelijkenissen met de legendarische Amerikaanse Corvette uit1968 niet onder stoelen of banken. Hij volgde een nieuwe designstijl die âCoke Bottle Shapeâ werd gedoopt en die ook de Stingray kenmerkte.

âOpels sportwagen zag er niet alleen schitterend uit, hij was ook ontworpen om indruk te maken met zijn uitmuntende aerodynamica,â aldus Erhard Schnell, de toenmalige GT-designer. Een gestroomlijnde voorpartij met inklapbare koplampen die roteerden op de lengteas, een brede bumper, spitse flanken ter hoogte van de deuren, de uitsproken wielkasten achteraan, die uitvloeiden in de achterpartij met scherpe randen en ronde lichten. Dat waren de voornaamste designkenmerken van de Opel GT.

âVeiligheidsgordels zijn standaard, gebruik ze ookâ. Met die slogan beloofde Opel de inzittenden van de GT uitstekende acceleraties. En de prestaties van de sportieve, 90 pk sterke tweezitter behoorden tot de top op het einde van de jaren â60. De 1,9-liter motor stuwde de GT van 0 naar 100 km/u in 10,8 seconden en naar een topsnelheid van 185 km/u. Ongeveer veertig jaar geleden was dat supersnel. Zo had de Opel Rekord
1.9, een topmodel in de hogere middenklasse op dat ogenblik, een topsnelheid van 160 km/u. De grens van de 200 km/u sprak evenveel tot de verbeelding als de geluidsmuur en was net overschreden door de âmuscle carsâ van die generatie zoals de Mercedes 280 SE 3.5 met een 200 pk sterke V8-motor. Een Porsche 912, die algemeen werd beschouwd als een model in de vorm van de eerste 911, met vier cilinders en net als de Opel GT 90 pk, haalde eveneens een topsnelheid van 185 km/u maar had 12,5 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u.

Het sportieve weggedrag van de GT Muit 1968 sloot perfect aan bij zijn prestatiecijfers dankzij een chassis met dubbele A-arm vooraan en stijve achteras met centrale koppeling, schroefveren, overlangse controlearm en zijdelingse spoorstangarm.

Wist u...?

* ... dat er tussen 1968 en 1973 precies 103.464 exemplaren van de GT werden gebouwd? De GT is een permanent collectorâs item en een goed onderhouden model kan een fortuin opleveren;
* ... dat 85% van de hele GT-productie werd geëxporteerd, waarvan 70.222 exemplaren (ongeveer 70%) alleen al naar de VS?
* ... dat de naakte carrosserie van de GT werd gecreëerd door de Franse specialist Chausson (Reims) terwijl Brisonneau & Lotz in Creil (ten noorden van Parijs) het lakwerk, de elektronica en de interieuruitrusting voor zijn rekening nam? De eindassemblage gebeurde in Bochum waar het carrosserie werd samengebracht met de aandrijving en het chassis. Dit was ook het productiecentrum voor de Kadett waarop de GT was gebaseerd;

* ... dat de ruimte voor de 1,9-liter motor uit de Opel Rekord zo klein was dat de motorkap een uitstulping nodig had en dat het kleppendeksel schuin in het voorste gedeelte stond? De âpower domeâ was er dus niet voor de show!

* ... dat de Aero GT concept-car met verwijderbaar targadak werd voorgesteld op de IAA van 1969? Eén van de twee prototypes is vandaag de dag te zien in Opels classic collection;
* ... dat de kleinzoon van de stichter van het merk, Georg von Opel, halfweg 1971 in Hockenheim 188 km/u haalde in een omgebouwde Opel GT met elektrische aandrijving? Het jaar erna vestigde een team van autojournalisten en racepiloten 20 wereldrecords in Opels testcentrum in Dudenhofen in de âDiesel World Record GT 1972â;
* ... dat heel wat redenen aan de basis lagen van de productiestop in augustus 1973? Zo kwam er van de VS, de belangrijkste exportmarkt, de eis om lompe veiligheidsbumpers te monteren die niet pasten bij de stijl van de wagen. Ook werd Brisonneau & Lotz opgekocht door Renault waardoor het contract met Opel werd verbroken;

* ... dat Robert A. Lutz, bijgenaamd âcar guyâ en GM Vice Chairman, Global Product Development, een soort van geestelijk vader was voor beide Opel GT versies? In 1968 had hij in zijn managersfunctie bij Opel een beslissende rol gespeeld in de versnelde overgang tot serieproductie en hij was ook degene die groen licht gaf voor het nieuwe roadstertrio van General Motors: Solstice, Sky en GT.

Saturn en Opel worden partners voor nieuwe autoâs in Noord-Amerika en Europa

De integratie van de transcontinentale filosofie en dito middelen binnen General Motors neemt elk jaar toe, getuige de steeds belangrijkere bilaterale design- en technologiealliantie tussen Opel in Duitsland en Saturn in de Verenigde Staten. De jongste voorbeelden van deze transatlantische samenwerking zijn de Opel GT en de Saturn Astra.

De Saturn Astra zal naast de Opel van de band rollen in de fabriek van Antwerpen en zal bijna al zijn onderdelen gemeen hebben. Terwijl de Astra naar Noord-Amerika trekt, wordt hij op de Atlantische Oceaan letterlijk gekruist door de Opel GT, die het programma omdraait en de productiefaciliteit in Wilmington (Delaware) en onderdelen met de Saturn Sky roadster deelt.

Saturn is één van de nieuwste GM-merken en brengt zijn autoâs alleen in de Verenigde Staten en Canada op de markt. Het merk concentreert zich op innovatieve producten met een hoge technologische kwaliteit, een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding en een uitmuntende klantenservice. Saturn, dat in 1985 werd opgericht om nieuwe klanten aan te trekken voor GM, ontleent zijn naam aan de raket die de Amerikaanse astronauten naar de maan bracht tijdens de ruimterace met de USSR in de jaren â60.

De eerste autovan het merk rolde op 30 juli 1990 om 10.57 uur van de band in een nieuwe fabriek in Spring Hill (Tennessee). De verkoop begon op 25 oktober 1990, gelijk met de innovatieve verkoopfilosofie van het merk. De Saturn-verkopers werken in showrooms waar enkel en alleen Saturn-modellen worden verkocht tegen aantrekkelijke, vaste prijzen en met een uiterst klantgerichte benadering.

De lancering van de middenklasser L-Series in 1999 was de eerste vrucht van de samenwerking tussen Saturn en Opel, want dit nieuwe model was afgeleid van het platform en de motoren van de toenmalige Opel Vectra. De samenwerking tussen de twee merken, die op hun thuismarkten een sterke reputatie genieten, is sindsdien gestaag uitgediept. Vandaag de dag delen de twee merken de technologische basis en diverse componenten voor de nieuwe cross-overs Opel Antara en Saturn Vue, de middenklassers Opel Vectra en Saturn Aura en de eerder vermelde Astra GT en Saturn Sky. Wanneer de Astra eind 2007 zijn debuut maakt in Amerika, zal het volledige Saturn-gamma minder dan 20 maanden oud zijn, zodat het merk kan uitpakken met één van de jongste gamma's in de sector.

âDe Astra is de perfecte aanvulling voor het Saturn-gamma," aldus Bob Lutz, GM Vice Chairman. âDit is opnieuw een voorbeeld van hoe General Motors onze individuele merken kan versterken door een transcontinentale samenwerking. Saturn en Opel zijn van nature erg compatibel. Ze hebben een vergelijkbare demografie en merkpositie in hun respectievelijke markten. Hun samenwerking betekent dat beide merken een sterk en breed gamma hebben, dat zowel in Noord-Amerika als in Europa klanten weet te verleiden."

Stad, platteland, snelweg: grondige praktijktests

Golvende heuvels en dichte wouden, pittoreske kastelen en vreemde halfhouten huizen: niet verwonderlijk dat het idyllische Odenwald bos één van de meest bezochte plekjes in het zuiden van Hesse is. Het ontwikkelingsteam van Opel is echter niet zozeer geïnteresseerd in de toeristische trekpleister. Dat is het team wel in de diversiteit van de lokale wegen wanneer ze een nieuw model tot het uiterste testen langs een standaardparcours van 200 kilometer dat elk nieuw Opel-model sinds twee jaar moet doorstaan.

Zoals alle modellen van Opel moest ook de GT 100.000 kilometer afleggen in slechts 26 weken. Een gemiddelde bestuurder doet vier tot zeven jaar over die afstand. âTijdens deze langetermijntests evalueren we de wagen voortdurend heel grondig vanuit het standpunt van onze klanten,â verduidelijkt Michael M. Meyer, Manager duurzaamheid en kwaliteit op lange termijn. Twee Opel GT's waren van maandag tot vrijdag van 6.15 tot 22.00 uur onderweg op vier circuits en legden ongeveer 800 kilometer per auto per dag af.

Tussen de circuitritten door keerden de GTâs terug naar het Development Center zodat de speciaal opgeleide bestuurders onmiddellijk feedback konden geven. Aan het einde van de shift, analyseerden de ingenieurs hoe de ritten verliepen. âDoor de nabijheid bij ons Development Center hebben we een constante stroom van informatie verkregen,â aldus Meyer. âOok de verscheidenheid van het parcours was belangrijk.â Snelwegen en plattelandswegen vormen het grootste deel van het circuit en zijn elk goed voor veertig procent van het parcours, terwijl een stuk van vier kilometer met opzet op erg slechte wegen werd verreden. âEén ding mag duidelijk zijn over dit testprocédé: testrijder zijn heeft niets te maken met racen. Veiligheid en een strikte naleving van alle verkeersregels en snelheidsbeperkingen maken integraal deel uit van de tests,â voegt Meyer nog toe.