Opel GT: Opel goes roadster
(1/31/2007)
De moderne definitie van een atletische tweezitter krijgt vorm in de
nieuwe Opel GT. Zoals het een klassieke roadster betaamt, heeft hij
een krachtige motor in het vooronder, achterwielaandrijving, een
cockpit met sportieve instrumenten en een op maat gemaakte stoffen
kap. Met zijn gespierde uiterlijk, zijn slanke silhouet, zijn lange,
aan de voorzijde scharnierende kap en zijn korte overhangen vertoont
hij de typische proporties van deze klasse.
De Opel GT waait als een frisse wind door de klasse met zijn eigen,
onmiskenbare persoonlijkheid, zijn opwindende vorm die scherpe kanten
met afgeronde oppervlakken combineert om een dynamische look te
creëren en zijn configuratie, die zelfs op lange reizen een
geraffineerd rijplezier weet te bieden. Ook de prijs van de GT is meer
dan aantrekkelijk. Voor 39.450,- euro (vanafprijs incl. BTW in
Nederland), hebben klanten de beschikking over een hightech turbomotor
met maar liefst 264 pk en directe benzine-injectie. De sprint van 0
naar 100 km/u wordt in minder dan zes seconden geklaard. De nieuwe
tweezitter met de legendarische naam is een waardige opvolger voor de
eerste Opel GT (1968 tot 1973) en beweegt zich net als het origineel
in één van de meest opwindende autosegmenten.
De nieuwe Opel GT straalt ook de merkpassie voor dynamische autoâs uit
en bewijst dat Opel nog nooit zo jong was als vandaag. Dat wordt
onderstreept door nichemodellen met een hoge funfactor zoals de Astra
GTC met panoramische voorruit, de cabrio-coupés Tigra TwinTop en
Astra TwinTop en de high performance OPC-familie. Zij verrijken het
programma en geven het merk extra emotionele lading.
De ontwikkeling van de Opel GT is een sterk staaltje transcontinentale
samenwerking binnen GM. Hij is ontstaan uit de beslissing om de
portfolio van het concern uit te breiden met een compacte,
achterwielaangedreven sportarchitectuur die over de hele wereld kan
worden geïmplementeerd. De eerste stap in de realisatie van die
beslissing was de conceptcar Solstice in 2002, gevolgd door de
Vauxhall VX Lightning concept die werd ontworpen in de Advanced Design
Studio van GM in het Engelse Coventry. De Opel GT, die zich sterk liet
inspireren door de VX, werd aan de huidige designtaal van Opel
aangepast in de GM Design Studio in Detroit en in de GM Design
Studioâs van GM Europe in Rüsselsheim, onder de leiding van Bryan
Nesbitt. De roadster van Opel zal van de band rollen in de
Wilmington-fabriek (Delaware, VS) waar ook zijn uiterst succesvolle
Amerikaanse zustermodellen, de Pontiac Solstice en de Saturn Sky,
worden geproduceerd.
Het verhaal van de nieuwe GT vertoont heel wat gelijkenissen met dat
van zijn illustere voorganger. In 1968 schiep de oorspronkelijke Opel
GT een precedent in de Europese auto-industrie, door als eerste auto
in productie te gaan nadat hij als conceptcar aan het publiek werd
voorgesteld. De legendarische Amerikaanse sportwagen, de Corvette,
kwam in 1953 op dezelfde manier tot leven in de VS. De nieuwe Opel GT
deelt enkele componenten met de huidige Corvette, waaronder een deel
van zijn architectuur.
Scherpe, dynamische look
De combinatie van scherpe lijnen en strakke oppervlakken geeft de
nieuwe Opel GT een zuivere, dynamische look. Zijn krachtige voorpartij
wordt gedomineerd door de uitgesproken boog van de flanken, de stoere
chroomlat met geïntegreerd Opel-logo, de lange motorkap met typische
middenvouw, de chroomomrande luchtinlaten en de krachtige 3D-koplampen
onder helder afdekglas die tot ver op de flanken doorlopen. De GT
onderscheidt zich ook door uitgesproken sportieve kenmerken zoals de
lange luchtroosters in de motorkap, de groeven in de flanken met hun
dynamische, Opel-typische horizontale contouren (zoals op de Antara),
de dubbele uitlaat en de twee bogen achter de hoofdsteunen, die naar
de roadster- en autosportgeschiedenis verwijzen. De nieuwe 18â
lichtmetalen wielen met vijf spaken vullen de wielkasten perfect op en
benadrukken het roadsterkarakter, net zoals de stoffen kap die
volledig onder een afdekking verdwijnt voor maximaal openluchtplezier.
De chroomomrande instrumenten in de cockpit geven alle belangrijke
informatie duidelijk weer terwijl de zwarte pianolak en de
chroomaccenten de hightech nuance van de oppervlaktestructuren
benadrukken. Samen met de optionele lederen stoelen met zichtbare
stiknaden benadrukken ze de sportieve sfeer. De korte versnellingspook
draagt in aanzienlijke mate bij aan het rijplezier: doordat hij
rechtstreeks in verbinding staat met de vijfversnellingsbak van de
roadster garandeert zijn korte spreiding snelle schakelbewegingen
vanuit de typische zitpositie in een roadster.
Hightech turbomotor met directe injectie en variabele nokkenastiming
De nieuwe Opel GT ziet er niet alleen snel uit, hij is het ook. Zijn
in de lengterichting voorin geplaatste motor met 264 pk doet een
beroep op een turbo en directe benzine-injectie en stuwt de roadster
vanuit stilstand in slechts 5,7 seconden naar 100 km/u en heeft een
topsnelheid van ongeveer 230 km/u. âIn het segment van de high
performance roadsters is er simpelweg geen enkele concurrent die een
beter evenwicht biedt tussen rijplezier en pure beleving,â aldus Alain
Visser, Executive Director Sales & Marketing bij Opel. Het lijdt geen
twijfel: geen enkele Opel heeft ooit 132 pk vermogen per liter
geproduceerd. De krachtbron van de nieuwe Opel GT vormt zo'n perfect
geheel met zijn dynamische uiterlijk dat hij een meer dan volwaardige
concurrent vormt voor andere moderne roadsters en de meeste
sportwagens met twee zitplaatsen.
Hightech voorzieningen zoals de directe benzine-injectie, de
âtwin-scrollâ turbo met interkoeler, de dubbele nokkenastiming en de
twee tegengesteld roterende balansassen vormen de basis voor de
indrukwekkende prestatiecijfers van de 1.998 cm' grote viercilinder.
Het maximumvermogen van 194 kW/264 pk bij 5.300 t/min en het hoge
koppel van 353 Nm tussen 2.500 en 5.000 t/min zorgen in alle
omstandigheden voor een overvloed aan kracht. De GT verbruikt
gemiddeld 9,2 liter euro loodvrij per 100 kilometer. De volledig
aluminium ECOTEC motor, die werd ontwikkeld door GM
Powertrain-ingenieurs aan beide zijden van de Atlantische oceaan, is
gebaseerd op de 2,2-liter benzinemotor met directe injectie die sinds
2004 de Vectra aandrijft en op de 2.0 turbo met inductie die in de
lente van 2003 debuteerde in de Vectra GTS.
Chassis met klassieke sportwagenconfiguratie
Voor de Opel GT ontwierpen de ingenieurs een klassieke, sportieve
configuratie op basis van een stijf chassis, brede sporen
(voor/achter: 1.543/1.561 mm) en een lange wielbasis van 2.415 mm. De
vier wielen zijn opgehangen aan dubbele draagarmen van gesmeed
aluminium, het zwaartepunt ligt erg laag en de gewichtsverdeling van
51/49 procent (voor/achter) is perfect. Een handgeschakelde
vijfversnellingsbak met sportieve, korte spreiding en
sperdifferentieel brengt het vermogen over naar de wielen. Een
koppelbalk tussen de transmissie en de achteras onderdrukt reacties op
acceleraties/vertragingen.
Terwijl de schijfremmen op alle wielen, ABS, Traction Controle (TC) en
het Elektronische Stabiliteit Programma(ESP) de veiligheid
controleren, kan de bestuurder het niveau van en het gebruik van TC
zelf controleren. Beide systemen zijn volledig actief na ontsteking,
met de instelling die rijplezier versterkt maar ook de auto stabiel
houdt binnen de fysieke grenzen. Bij de aanraking van de ESP knop in
het dashboard, is het Traction Controle Systeem (TC) uitgeschakeld,
maar het ESP blijft actief en grijpt in zodra de slingerhoek bepaalde
drempels overschrijdt. Twee maal kort de ESP knop bedienen verandert
de kalibrering in een meer sportievere modus en hiermee zal het TC
systeem deactiveren. Het opnieuw bedienen van de ESP knop voor tien
seconden tot het symbool âESP uitâ verschijnt, deactiveert het ESP en
het TC systeem volledig.
Een korte druk op de knop in elk bestand zet beide systemen(ESP en TC)
weer in hun normale stand, wat ook automatisch met elk nieuw
motorbegin verschijnt. Een display en controlelicht in het
instrumentenpaneel houdt de bestuurder op de hoogte van de status van
beide(ESP en TC)systemen.
Stijve structuur met middentunnel en zijdelingse balken
De typische roadsterarchitectuur werd van meet af aan ontwikkeld met
het oog op de specifieke behoefte van een compromisloze open
sportwagen met twee zitplaatsen. De architectuur, die uit onder
waterdruk gevormde zijbalken en een ondersteunende middentunnel van
getrokken plaatstaal bestaat, biedt een stevige basis voor het
precieze weggedrag en de passieve veiligheid van de auto. De
smeedtechniek waarbij stalen onderdelen worden gevormd met behulp van
hoge waterdruk wordt door Opel al gebruikt voor de bouw van
chassisonderdelen voor de Vectra en Astra.
Alleen de legendarische Amerikaanse sportwagen, de Corvette, kan zich
op dezelfde technologie beroepen voor de zijdelingse
verstevigingsbalken. Maar de Opel GT toont zich ook op andere gebieden
baanbrekend: de GT familie behoort tot de eerste generatie van auto's
die op voldoende grote schaal gebouwd worden om voor heel wat
carrosserieonderdelen een procedure te kunnen gebruiken die relatief
tijdrovend is maar de ontwerpers heel wat creatieve vrijheid geeft. De
motorkap is daar een voorbeeld van: dankzij de onconventionele
hydraulische technologie (ook bekend als âsuper formingâ) werd de
lange, aan de voorzijde scharnierende motorkap optimaal geïntegreerd
in het silhouet van de roadster zonder dat er een kloof tussen de
motorkap en de bumper is.
Uitgebreide standaarduitrusting
De uitgebreide standaarduitrusting van de Opel GT omvat onder meer:
* 18" lichtmetalen velgen met 245/45 R18-banden
* ABS antiblokkeerremsysteem
* Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP regelbaar en
uitschakelbaar)
* Tractiecontrole (TC, uitschakelbaar)
* Tweetraps airbags voor bestuurder en passagier
* Smart airbag voor de passagiersstoel (met cockpitdisplay)
* Driepuntsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers
* Radio/cd-speler (inclusief zes luidsprekers, stuurwielbediening en
aansluiting voor MP3-speler)
* Elektrisch bedienbare buitenspiegels
* Elektrisch bedienbare ramen
* Elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
* Cruise-control
* Airconditioning
* Lederen stuurwiel en versnellingspookknop
* Handbediende stoffen kap met verwarmbare glazen achterruit
* Mistlampen voor
* Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
De eerste Opel GTâs worden in april 2007 op de weg verwacht, maar
kunnen al sinds de zomer van 2006 bij de Opel-dealer besteld worden.
Opinies over de nieuwe Opel GT
Carl-Peter Forster,
President van General Motors Europe:
âAutoâs ontwikkelen en bouwen met passie. Dat is de beste omschrijving
van de motivatie van ons team. En onze klanten voelen die passie zodra
ze hun nieuwe Opel GT starten. Met de nieuwe roadster hebben we
voortaan een indrukwekkende en uitermate complete portfolio van
nicheproducten, die ook de Tigra en Astra TwinTop omvat, twee modellen
die elk op hun eigen, unieke manier heel wat cabrioplezier bieden.â
Hans Demant,
Managing Director, Adam Opel GmbH en GME Vice President, Engineering:
âDe nieuwe Opel GT is een uitstekend voorbeeld van het technologische
potentieel en de designkracht die de groeiende wereldwijde
samenwerking binnen GM te bieden heeft. We kunnen producten
ontwikkelen op basis van gemeenschappelijke architecturen die echter
genoeg merkspecifieke eigenschappen bieden, die ook in kleinere
oplagen lonend zijn en die het merkimago van Opel versterken.â
Bryan Nesbitt,
Executive Director Design, GM Europe:
âEen roadster ontwerpen is één van de leukste aspecten van ons
beroep. Je weet van bij het begin dat hij in de eerste plaats emotie
en stijl moet uitdrukken. De Opel GT is meer dan een auto. Hij
suggereert een levenswijze.â
Alain Visser,
Executive Director, European Opel Marketing:
âEen absolute droomauto en dankzij zijn aantrekkelijke, betaalbare
prijs vanaf 39.855 euro bovendien een realiseerbare droom. De nieuwe
Opel GT sluit perfect aan bij zijn legendarische voorganger en met
zijn krachtige turbomotor geniet deze rasechte roadster een
uitzonderlijke plaats in zijn segment.â
Opel GT: nieuw icoon in roadsterland
* Met 264 pk voor 39.855,- euro biedt de nieuwe GT een surplus aan
kracht voor zijn prijs
* Overvloed aan frisse lucht en rijplezier betekenen veel
roadsterfun voor twee
* Waardige erfgenaam voor cultcoupé uit â68
Met zijn gespierde voorpartij, zijn lange, aan de voorzijde
scharnierende motorkap, zijn slanke silhouet, zijn stoere achterkant,
zijn cockpit voor twee personen en zijn op maat gemaakte stoffen kap
die volledig onder een afdekking verdwijnt, brengt de nieuwe
atletische tweezitter van Opel een revolutie teweeg in een segment
waarbij emotie centraal staat. Als een duidelijk engagement voor puur
rijplezier is de GT een roadster die perfect in het Opel-gamma past,
al richt hij zich niet op een topscore voor bagageruimte,
flexibiliteit of gezinsmogelijkheden: de nieuwe tweezitter houdt een
traditie in ere die de Opel GT in 1968 lanceerde.
De nieuwe Opel GT straalt ook de passie voor dynamische autoâs uit en
bewijst dat Opel nog nooit zo jong was als vandaag. Dat wordt
onderstreept door nichemodellen met een hoge funfactor zoals de Astra
GTC met panoramische voorruit, de cabrio-coupés Tigra TwinTop en
Astra TwinTop en de high performance OPC-familie. Zij verrijken het
gamma en geven het merk een uitstraling geënt op emotie.
De GT zou echter geen echte Opel zijn als hij de praktische
bruikbaarheid voor de klanten over het hoofd zag. âIn het segment van
de snelle roadsters is er simpelweg geen enkele concurrent die een
beter evenwicht biedt tussen rijdynamiek en fun,â aldus Alain Visser,
Executive Director Sales & Marketing bij Opel. Met zijn prijskaartje
van 39.855 euro treedt de nieuwe GT in de voetsporen van zijn
voorganger. Voor 10.767 Duitse Mark veroorzaakte de Opel GT bij zijn
lancering in 1968 heel wat opschudding. Op dat ogenblik was dat
ongeveer gelijk aan 10 maanden gemiddeld brutoloon, wat neerkomt op
ongeveer 490 euro per maand vandaag de dag. Bijna veertig jaar later
is de prijsverhouding van de nieuwe GT zelfs nog iets beter.
Vandaag de dag is het gemiddelde brutoloon gestegen tot 3.500 euro en
terwijl klanten niet langer een stalen dak krijgen, beschikken ze wel
over drie keer zo veel vermogen als de 90 pk sterke GT 1900.
De legende leeft voort
De legende van de betaalbare sportwagen leeft voort. De nieuwe
tweezitter heeft het voordeel dat hij van meet af aan werd ontworpen
als een roadster. De oorspronkelijke GT uit de jaren '60 was gebaseerd
op een bestaande Opel sedan. Dat kwam door de beperkte
productiecapaciteit op dat ogenblik. Om de assemblage in de fabriek
van Bochum mogelijk te maken, moest het model â68 op de Kadett
gebaseerd zijn. De carrosserieën werden in Frankrijk gebouwd en de
verkoop van de fabriek aan een concurrent uit de autoindustrie was een
van de voornaamste redenen om het model in 1973 uit productie te
halen. Op dat ogenblik waren er al 103.000 exemplaren gebouwd. De
nieuwe Opel GT wordt in de roadsterfabriek van Wilmington (Delaware)
in de Verenigde Staten gebouwd, waar ook zijn uitermate succesvolle
zustermodellen Pontiac Solstice en Saturn Sky van de band rollen.
Eigenaren van de nieuwe GT krijgen een uitgebreide standaarduitrusting
met heel wat onderdelen die in 1968 nog niet bestonden:
* 18" lichtmetalen velgen met 245/45 R18-banden;
* ABS antiblokkeerremsysteem;
* ESP Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP regelbaar en
uitschakelbaar);
* TC tractiecontrole (TC uitschakelbaar);
* Tweetraps airbags voor bestuurder en passagier;
* Smart airbag voor de passagiersstoel (met cockpitdisplay);
* Driepuntsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers;
* Radio/cd-speler (inclusief zes luidsprekers, stuurwielbediening en
aansluiting voor mp3-speler);
* Elektrisch bedienbare buitenspiegels;
* Elektrisch bedienbare ramen;
* Elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel;
* Cruise-control;
* Airconditioning;
* Lederen stuurwiel en versnellingspookknop;
* Handbediende stoffen kap met verwarmbare glazen achterruit;
* Mistlampen voor;
* Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
De enige optie behalve de briljantlak of tweekleurige metaallak is het
Premium Pack, dat 1.695 euro kost. Dat omvat lederen bekleding in
ebony black of cobalt red/black en een radio/cd-speler met
cd-wisselaar voor 6 cd's. Ook een origineel windscherm en op maat
gemaakte bagageset zijn verkrijgbaar.
De eerste GTâs zullen in maart 2007 worden geleverd en de prijzen
beginnen bij 39.855,- euro (vanafprijs incl. BTW in Nederland).
Dealers nemen al sinds de zomer van 2006 bestellingen op.
Dynamische look zorgt voor nieuwe interpretatie van de roadster
* Klassieke proporties â brede schouders met slank silhouet en korte
overhangen
* Onmiskenbare persoonlijkheid met indrukwekkende voorpartij en
sterke uitstraling
* Kenmerkende roadstervorm met op maat gemaakte stoffen kap
Met zijn opwindende, scherp gelijnde carrosserie verpersoonlijkt de
nieuwe Opel GT het zuivere roadsterconcept in een moderne, eigentijdse
interpretatie. De scherpe hoeken contrasteren met de gespierde
welvingen en creëren een uitermate dynamische look die de GT zijn
eigen onmiskenbare persoonlijkheid geeft. De typische proporties (een
brede voorpartij, een slank silhouet, een lange motorkap en korte
overhangen) maken hem tot de ultieme vertegenwoordiger van het
originele roadsterconcept in zijn klasse. De nieuwe 18â lichtmetalen
velgen met vijf spaken benadrukken het roadsterkarakter, net als de op
maat gemaakte stoffen kap, die volledig onder een afdekking verdwijnt
voor maximaal cabrioplezier. Wanneer de kap dicht is, sluit deze
naadloos aan bij de vorm van de auto.
Het gezicht van de nieuwe roadster combineert enkele typische
kenmerken van dit genre met uitgesproken merkeigen designelementen:
* Brede, lange, aan de voorzijde scharnierende motorkap en
gestroomlijnde, korte overhangen;
* Opvallende voorzijde met grote luchtinlaat in honingraatmotief;
* Brede verchroomde dwarslat met geïntegreerd Opel logo in het
radiatorrooster;
* Motorkap met kenmerkende middenvouw en luchtuitlaten;
* Krachtige 3D-koplampen onder een helder afdekglas dat tot diep in
de zijpanelen is doorgetrokken;
* V-vormige voorpartij met prominente lichtblokken;
* Krachtig gewelfde voorspatborden met groeven en typische
roadster-contouren;
* Op maat gemaakte stoffen kap.
De GT onderscheidt zich ook door uitgesproken sportieve kenmerken
zoals de lange chroomomrande luchtroosters in de motorkap, de groeven
in de flanken met hun dynamische, Opel-typische horizontale contouren
(zoals op de Antara), de dubbele uitlaat en de twee bogen achter de
hoofdsteunen. Die doen niet alleen denken aan het klassieke
sportwagen- en roadsterdesign maar vervullen ook een aerodynamische
functie door de turbulentie te beperken. Het voorruitframe en de
afwerking rond de kapafdekking zijn allebei zilverkleurig en
benadrukken de opvallende looks van de auto nog meer. De GT is
verkrijgbaar in zeven kleuren waaronder kleurrijke tinten zoals Solar
Yellow en Eifel Blue.
De ergonomisch geslaagde cockpit is perfect afgestemd op een sportieve
rijstijl dankzij het sportstuur dat goed in de hand ligt, de
chroomomrande wijzerplaten en de contourstoelen. De korte
versnellingspook draagt in aanzienlijke mate bij tot het rijplezier
met een zuivere, naadloze bediening en korte schakelwegen die borg
staan voor snelle schakelbewegingen vanuit de typische, ontspannen
rijhouding. Klanten die voor het âPremium Packâ (lederen stoelen met
zichtbare stiknaden en lederen afwerking voor de deuren) kiezen,
krijgen de keuze tussen klassiek zwart leder of een combinatie van
kobaltrood en zwart. De hightech uitstraling van de
oppervlaktestructuren wordt nog verder doorgevoerd door de zwarte
pianolak en de chroomaccenten waarmee de sportieve sfeer wordt
onderstreept. De chroomomrande bedieningstoetsen voor de ventilatie en
verlichting geven blijk van de nauwgezette aandacht voor details van
de GT-designers.
Het roadsterdesign is gebaseerd op de Solstice concept-car uit 2002 en
de Vauxhall VX Lightning concept-car (2003) van de GM Advanced Design
Studio in het Engelse Coventry. De ontwikkeling van de nieuwe Opel GT
is een sterk staaltje transcontinentale samenwerking binnen GM. Hij
ontstond uit de beslissing om de productportfolio uit te breiden met
een compacte, achterwielaangedreven sportwagen. Het definitieve design
van de Opel GT werd onder leiding van Bryan Nesbitt getekend door de
designstudioâs van GM Europe in Rüsselsheim en de GM Design Studio in
Detroit.
âSportief silhouet met korte overhangenâ
Drie vragen voor Bryan Nesbitt, Executive Director, GM Europe Design
De eerste Opel GT was een mijlpaal in de geschiedenis van het
autodesign. Wordt het dan niet extra moeilijk voor een ontwerper om
een opvolger te tekenen?
De markt is natuurlijk sterk veranderd sinds de lancering van de
oorspronkelijke GT. Imagomodellen zijn alsmaar indrukwekkender
geworden. Wij willen enkele van de emotionele argumenten van de
originele GT overdragen. Men zou bepaalde gelijkenissen moeten zien,
zoals de gebogen flanken en de lange motorkap, maar dan
geïnterpreteerd volgens het designperspectief van de huidige
Opel-portfolio. Ook heel belangrijk is dat de nieuwe GT, net als het
origineel, rijplezier uitstraalt.
Bij de creatie van nichemodellen zoals een roadster heeft men
natuurlijk ook voordelen. Zo is er meer vrijheid door de
imagovereisten die sterk verschillen van die van een volumemodel.
In welke mate neemt de Opel GT de klassieke roadsterkenmerken over?
Proporties spelen een belangrijke rol in de aantrekkingskracht van de
auto. De GT is breed en laag. Zijn gestrekte profiel, zijn lange
wielbasis met korte overhangen en de 18â-velgen die op de hoeken van
de wagen geplaatst zijn, bepalen de proporties.
Waar werd het design van de Opel GT gecreëerd?
In Europa. Het design van de Opel GT put inspiratie uit de concept-car
Vauxhall VX Lightning, die in mei 2003 werd ontwikkeld in de GM
Advanced Design Studio in Engeland om de honderdste verjaardag van het
merk te vieren. De uiteindelijke uitvoering van de GT kreeg vorm in
het GM Design Center in Detroit en het GM Europe Design Center in
Rüsselsheim. Met een internationale benadering van design gebruiken
we de beste ideeën van diverse getalenteerde ontwerpers om frisse,
eigentijdse autoâs te tekenen die aanslaan bij onze klanten en die hun
passie voor roadsters en het merk Opel stimuleren.
Bryan Nesbitt werd in februari 2004 benoemd tot Executive Director, GM
Europe Design. In die functie is hij verantwoordelijk voor alle
designactiviteiten van Opel/Vauxhall, Saab en in sommige gevallen
Saturn. Hij werd op 24 januari 1969 geboren in het Amerikaanse Phoenix
(Arizona). Bryan Nesbitt studeerde Architectuur en Industrieel Design
aan het Georgia Institute of Technology en heeft het diploma van
Bachelor of Science in Automobile Design van het Art Center College of
Design in Pasadena (Californië, V.S.).
Hightech motor biedt overvloed aan vermogen in alle omstandigheden
* Innovatieve technologieën zoals directe injectie, nokkenastiming
en turbo
* Klassiek recept: dubbele A-arm en perfecte gewichtsverdeling
Geen enkele Opel-motor heeft ooit 132 pk vermogen per liter
geproduceerd. De krachtbron in de nieuwe Opel GT is dan ook de
perfecte aanvulling op zijn dynamische uiterlijk. De 1.998 cm' grote
viercilinder is volledig van aluminium gemaakt en onderscheidt zich
van de concurrentie door zijn indrukwekkende prestaties. Die dankt hij
aan het gebruik van toptechnologieën zoals rechtstreekse
benzine-injectie, 'twin-scrollâ turbo met interkoeler, dubbele
nokkenastiming en twee balansassen. Het maximumvermogen van 194 kW/264
pk bij 5.300 t/min en het hoge koppel van 353 Nm tussen 2.500 en 5.000
t/min zorgen in alle omstandigheden voor een overvloed aan kracht. De
roadster snelt vanuit stilstand in slechts 5,7 seconden naar 100 km/u
en haalt een top van ongeveer 230 km/u, wat voor een roadster een
indrukwekkende waarde is. Hij verbruikt gemiddeld 9,2 liter ongelode
benzine per 100 kilometer (MVEG-gemiddelde). De ECOTEC motor, die werd
ontwikkeld door GM Powertrain-ingenieurs aan beide zijden van de
Atlantische oceaan, is gebaseerd op de 2,2-liter benzinemotor met
directe injectie die sinds 2004 de Vectra aandrijft en op de 2.0 turbo
met inductie die in de lente van 2003 debuteerde in de Vectra GTS.
De rechtstreeks ingespoten benzinemotor van de Opel GT garandeert een
aanzienlijk intensievere verbranding van het brandstofmengsel dan een
inductiemotor. De benzinepomp onder hoge druk, die wordt aangedreven
door de nokkenas, drijft de brandstofdruk op tot 155 bar (wanneer de
motor in zijn vrij draait, bedraagt de injectiedruk 50 bar). De
brandstof zelf wordt door een elektrische pomp aangezogen uit de tank.
De meervoudige injectieverstuivers staan opgesteld onder de
inlaatpoorten van de viercilinder.
De speciale vorm van de zuigerkop laat het brandstofmengsel wervelen
rond de centraal geplaatste bougie. Dankzij de gecontroleerde en
complete verbranding konden de ingenieurs een compressieverhouding van
9,2:1 realiseren, een uitzonderlijke waarde voor een prestatiegerichte
turbomotor, en dat komt het verbruik bij middelhoge toerentallen ten
goede.
De turbo van de viercilindermotor werkt volgens het âtwin-scrollâ
principe. Door de uitlaatgasstromen te scheiden tot ze de inlaat van
de turbine bereiken, worden de pulsaties in de uitlaatgasstromen
optimaal gebruikt. De druk begint zich al op te bouwen bij ongeveer
1.400 t/min en elke beweging van het gaspedaal vertaalt zich even snel
in krachtige acceleraties. De maximale turbodruk bedraagt 1,38 bar.
Andere belangrijke eigenschappen van de extreem compacte turbo zijn de
elektromagnetische luchtklep, de vacuümcontrole en de turbine die
werd geoptimaliseerd voor een maximale efficiëntie. Bij een bepaalde
vacuümdruk wordt er een klep geopend die de lucht terug naar de
compressorinlaat stuurt en het toerental van de turbo hoog houdt. Bij
nieuwe acceleraties is de turbodruk onmiddellijk beschikbaar. Om de
efficiëntie van de compressie in de verbrandingskamer te verhogen
wordt de vooraf gecomprimeerde lucht met 100 graden Celsius gekoeld in
een interkoeler voor hij de verbrandingskamers ingaat.
Voor de GT gebruikte Opel het verstevigde aluminium motorblok van de
tweede generatie. Vooral de steunen van de krukaslagers en de
cilinderwanden werden verstevigd. De uitermate hoge thermische
capaciteit van de high performance-motor vereenvoudigt de
olienevelkoeling aan de zuigerzijde en ondersteunt de natte
cilinderbus die ver naar beneden doorloopt. De zuigers in gegoten
aluminium brengen het vermogen via gesmede drijfstangen over naar de
gesmede krukas.
Slimme dubbele nokkenastiming
Beide nokkenassen van de viercilinder kunnen via een
elektrohydraulisch bediende draaischijf worden aangepast om de
openingstijden van de kleppen via de motorsturing op het
belastingsniveau af te stemmen. Met een grotere overlapping bij lagere
toerentallen garandeert de continu variabele nokkenastiming ook een
snellere respons van de turbo. De uitlaatkleppen zijn gevuld met
natrium en de uitlaatgassen worden via een roestvrij stalen
uitlaatspruitstuk naar de uitlaat gestuurd. Alle kleppen worden
bediend door roltuimelaars met beperkte wrijving.
Het motorblok beschikt ook over twee tegengesteld draaiende
balansassen, een onderhoudsarme kettingaandrijving voor de nokkenassen
en een gegoten oliefilterbehuizing die gemakkelijk toegankelijk is
langs de bovenzijde. Wanneer men de olie ververst, hoeft men alleen
het papieren filterelement te vervangen. Het geschikte moment om dat
te doen wordt aangegeven door een intervalscherm. Sensoren meten de
veroudering van de volledig synthetische olie op basis van parameters
zoals het aantal koude starts en de ontstekingsvonken die worden
geproduceerd door de bougies. De bougies zelf moeten pas na 160.000 km
vervangen worden, de koelvloeistof na 240.000 kilometer.
Chassis met klassieke sportwagenconfiguratie
Voor de Opel GT ontwierpen de ingenieurs een klassieke, sportieve
configuratie op basis van een stijf chassis, brede sporen
(voor/achter: 1.543/1.561 mm) en een lange wielbasis van 2.415 mm. De
vier wielen zijn opgehangen aan dubbele A-armen van gesmeed aluminium.
Het zwaartepunt ligt erg laag en de gewichtsverdeling van 51/49
procent (voor/achter) is perfect. Een handgeschakelde
vijfversnellingsbak met sportieve, korte spreiding en
sperdifferentieel brengt het vermogen over naar de wielen. Een
reactiestang tussen de transmissie en de achteras onderdrukt reacties
op acceleraties/vertragingen. Alle wielen beschikken over grote
schijfremmen terwijl het ABS en het ESP (dat net als de
tractiecontrole kan worden uitgeschakeld) over de veiligheid waken.
Innovatieve productieprocessen
* Stijve structuur met onder waterdruk gevormde zijbalken zoals bij
de Corvette
* Productie volgens het âGM Global Manufacturing Systemâ
De architectuur van de Opel GT, die de roadster deelt met zijn
succesvolle Amerikaanse tegenhangers Pontiac Solstice en Saturn Sky,
werd vanaf het beginstadium ontworpen met het oog op de specifieke
behoeften van een klassieke roadster met twee zitplaatsen. Het chassis
wordt geassembleerd door een combinatie van diverse fabricageprocessen
en assemblagemethodes: naast het onder waterdruk gevormde stalen
buizenchassis (met uitstekende kracht/gewicht-verhouding) en de
klassieke persmethoden gebruikt men ook technieken zoals puntlassen,
MIG-lassen en verlijmen om de uitermate stijve chassisstructuur te
creëren die zo belangrijk is voor een klassieke sportwagen.
De Opel GT loopt van de band in de Wilmington-fabriek in de
Amerikaanse staat.Delaware, volgens het kwaliteitssysteem GM GMS (GM
Global Manufacturing System). Het systeem wordt wereldwijd
geïmplementeerd en steunt op vijf kernwaarden: intrinsieke kwaliteit,
standaardisering, continue verbetering, korte productietijden en
betrokkenheid van werknemers, inclusief gedeelde verantwoordelijkheid
voor het kwaliteitsmanagement.
De onder waterdruk gevormde buizenstructuur, die vanaf de voorbumper
door de linker en rechter kantbuizen van het frame tot aan de
achterbumper loopt, geeft de auto een uitermate sterke basis. De enige
andere auto die dit type van volledig onder waterdruk gevormd frame
gebruikt, is de Chevrolet Corvette. Net als bij de Corvette is de
beweegreden van het gebruik van een dergelijk frame exact dezelfde: de
uitzonderlijke verhouding van kracht en gewicht van een onder
waterdruk gevormd frame is ideaal voor een krachtige sportwagen.
De âhydroformingâ techniek gebruikt waterdruk om de carrosserie van de
wagen vorm te geven. Het procédé verloopt trager en is nauwkeuriger
dan de klassieke persmethoden en biedt het voordeel van een veel
diepere welving die designers een grotere creatieve vrijheid geeft.
Het is alleen deze techniek die de brede, gewelfde motorkap, de deuren
en het achterste zijpaneel mogelijk maakte. Met de klassieke
persmethoden zou men deze resultaten niet kunnen behalen.
Composietstructuur zoals bij de Corvette
Op de chassisafdeling wordt de bodemplaat (inclusief de grote,
gesloten middentunnel) op de framebuizen gelast. De vloerpanelen
worden bovenop de gerimpelde delen gepuntlast om een vlakke bodem te
creëren voor de voetruimte van beide stoelen, en dat in een
composietstructuur die vergelijkbaar is met die van de Corvette.
Tijdens de productie worden unieke assemblagemethoden zoals verlijmen
en MIG-lassen gebruikt om de hoogst mogelijke stijfheid te garanderen.
De MIG-lastechnologie (Metal Inert Gas) is een speciaal lasprocédé
met een elektrische boog waarbij de laspunt wordt besproeid met een
beschermend gas. MIG-lassen wordt op de Opel GT gebruikt voor de
beugels en andere chassis- en carrosseriestructuren. Toegankelijkheid
was de sleutel en was deels noodzakelijk door het gebruik van de onder
waterdruk gevormde framebuizen, waarvan de vierkante secties geen
toegang in de buis mogelijk maken.
De structuur van het dashboard en het voorruitframe (gemaakt van
onderdelen in gegoten staal die samen gelast zijn tot één geheel)
wordt afzonderlijk van de rest van
het chassis opgebouwd. Hoewel ze geen ondersteunende functie hebben,
verhogen ze wel de torsiestijfheid. Na het lakken worden het
instrumentenbord, de stuurinrichting, de pedalen en andere verwante
onderdelen gemonteerd. Het subgeheeldashboard/voorruit wordt op het
chassis geplaatst tijdens de algemene assemblage waarbij het subgeheel
over de scharnierstijlen van het chassis wordt neergelaten en door
middel van een industriële kleefstof (een procédé dat ook in de
moderne vliegtuigbouw wordt gebruikt) op de onderzijde wordt gelijmd.
Centreerbouten op de scharnierstijlen houden de hele assemblage op
haar plaats tijdens het uithardingsproces. Met vergelijkbare modulaire
technieken worden het bovenste deel van de scheidingswand aan de
achterzijde en de kofferruimte voorgeassembleerd in met glasvezel
verstevigd composietmateriaal.
Wanneer een auto schade oploopt, kan technische verlijming gebruikt
worden voor een aantal goedkope reparatieprocedures. De nieuwe Opel GT
is in zijn klasse een reparatievriendelijke auto en geniet daarom,
ondanks zijn hoge prestatieniveau, een gunstige
verzekeringsclassificatie. Het modulaire design van het carrosserie,
de slimme lay-out van onderdelen (zoals een radiator die ver achter de
grote verstevigingsbalk staat), de mogelijkheid van deelreparaties en
het herstelbare frame in onder waterdruk gevormd staal dragen allemaal
bij tot de gunstige verzekeringsclassificatie.
Complexe processen voor een precieze afwerking
Alle carrosserieonderdelen worden afzonderlijk van de chassisstructuur
gelakt voor de assemblage. De onderdelen worden in groep gelakt om
ervoor te zorgen dat er geen kleurverschillen zijn. Dit âofflineâ
lakprocédé maakt het mogelijk om bepaalde carrosserieonderdelen een
speciale accentkleur mee te geven, zoals het zilverkleurige
voorruitframe en het paneel achter de hoofdsteunen van bestuurder en
passagier.
Op de chassisafdeling van Wilmington wordt voornamelijk met de hand
gewerkt. Veel van de 1.800 werknemers zijn hoog opgeleide, ervaren
specialisten in precieze, handmatige carrosserieconstructie. Op enkele
robotstations na wordt de roadster volledig geproduceerd door complex
handwerk.
Eerste Opel GT â De cultcoupé uit de jaren â60 en â70
âOnly Flying is More Excitingâ. Die slogan is uitgegroeid tot een
klassieker in de reclamewereld en zelfs tot een zegswijze in
Duitstalige landen. Het was de slogan voor een auto die sindsdien ook
is uitgegroeid tot een klassieker: de Opel GT. Zijn carrière had een
vliegende start in 1965 toen Opel tot ieders verbazing de
aerodynamische âExperimental Conceptâ voorstelde op de IAA in
Frankfurt, een auto die niet te plaatsen was in de klassieke wereld
van de Europese massaproductie. Gezien zijn sensationele design was
het geen verrassing dat de productieversie drie jaar later in de
showroom stond. Maar wat weinig mensen wisten, was dat Opel een
precedent had gecreëerd: de GT was de eerste Europese productiewagen
die oorspronkelijk als concept car was voorgesteld.
De ontstaansgeschiedenis van de originele GT vertoont grote
gelijkenissen met die van de beste Amerikaanse sportwagens. Vijftien
jaar daarvoor was de oorspronkelijke Corvette uit 1953 de eerste auto
ter wereld die eerst als concept car werd voorgesteld en later in
serieproductie ging. De GT 2007 legde een vergelijkbare weg af en is
een toonbeeld van GM's transcontinentale samenwerking.
Als jonge Opel-manager speelde Bob Lutz een belangrijke rol in de
lancering van de oorspronkelijke GT in 1968. Hij legde ook de basis
voor de uitbreiding van de portfolio met de architectuur voor een
compacte, sportieve tweezitter met achterwielaandrijving. Het motto:
âEenvoudig, zuiver, aantrekkelijk!â De conceptcar Solstice werd in
2003 gecreëerd en werd opgevolgd door de Vauxhall VX Lightning
Concept, die werd ontwikkeld door GMâs Advanced Design Studio in het
Engelse Coventry. En tot slot kwam de Opel GT in navolging van de
uitermate succesvolle Amerikaanse roadsters, de Pontiac Solstice en de
Saturn Sky. Hij werd aan Opels huidige designtaal aangepast in de GMâs
Europe Design Studio in Rüsselsheim.
De Opel Coupé uit 1968 stak zijn gelijkenissen met de legendarische
Amerikaanse Corvette uit1968 niet onder stoelen of banken. Hij volgde
een nieuwe designstijl die âCoke Bottle Shapeâ werd gedoopt en die ook
de Stingray kenmerkte.
âOpels sportwagen zag er niet alleen schitterend uit, hij was ook
ontworpen om indruk te maken met zijn uitmuntende aerodynamica,â aldus
Erhard Schnell, de toenmalige GT-designer. Een gestroomlijnde
voorpartij met inklapbare koplampen die roteerden op de lengteas, een
brede bumper, spitse flanken ter hoogte van de deuren, de uitsproken
wielkasten achteraan, die uitvloeiden in de achterpartij met scherpe
randen en ronde lichten. Dat waren de voornaamste designkenmerken van
de Opel GT.
âVeiligheidsgordels zijn standaard, gebruik ze ookâ. Met die slogan
beloofde Opel de inzittenden van de GT uitstekende acceleraties. En de
prestaties van de sportieve, 90 pk sterke tweezitter behoorden tot de
top op het einde van de jaren â60. De 1,9-liter motor stuwde de GT van
0 naar 100 km/u in 10,8 seconden en naar een topsnelheid van 185 km/u.
Ongeveer veertig jaar geleden was dat supersnel. Zo had de Opel Rekord
1.9, een topmodel in de hogere middenklasse op dat ogenblik, een
topsnelheid van 160 km/u. De grens van de 200 km/u sprak evenveel tot
de verbeelding als de geluidsmuur en was net overschreden door de
âmuscle carsâ van die generatie zoals de Mercedes 280 SE 3.5 met een
200 pk sterke V8-motor. Een Porsche 912, die algemeen werd beschouwd
als een model in de vorm van de eerste 911, met vier cilinders en net
als de Opel GT 90 pk, haalde eveneens een topsnelheid van 185 km/u
maar had 12,5 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u.
Het sportieve weggedrag van de GT Muit 1968 sloot perfect aan bij zijn
prestatiecijfers dankzij een chassis met dubbele A-arm vooraan en
stijve achteras met centrale koppeling, schroefveren, overlangse
controlearm en zijdelingse spoorstangarm.
Wist u...?
* ... dat er tussen 1968 en 1973 precies 103.464 exemplaren van de
GT werden gebouwd? De GT is een permanent collectorâs item en een
goed onderhouden model kan een fortuin opleveren;
* ... dat 85% van de hele GT-productie werd geëxporteerd, waarvan
70.222 exemplaren (ongeveer 70%) alleen al naar de VS?
* ... dat de naakte carrosserie van de GT werd gecreëerd door de
Franse specialist Chausson (Reims) terwijl Brisonneau & Lotz in
Creil (ten noorden van Parijs) het lakwerk, de elektronica en de
interieuruitrusting voor zijn rekening nam? De eindassemblage
gebeurde in Bochum waar het carrosserie werd samengebracht met de
aandrijving en het chassis. Dit was ook het productiecentrum voor
de Kadett waarop de GT was gebaseerd;
* ... dat de ruimte voor de 1,9-liter motor uit de Opel Rekord zo
klein was dat de motorkap een uitstulping nodig had en dat het
kleppendeksel schuin in het voorste gedeelte stond? De âpower
domeâ was er dus niet voor de show!
* ... dat de Aero GT concept-car met verwijderbaar targadak werd
voorgesteld op de IAA van 1969? Eén van de twee prototypes is
vandaag de dag te zien in Opels classic collection;
* ... dat de kleinzoon van de stichter van het merk, Georg von Opel,
halfweg 1971 in Hockenheim 188 km/u haalde in een omgebouwde Opel
GT met elektrische aandrijving? Het jaar erna vestigde een team
van autojournalisten en racepiloten 20 wereldrecords in Opels
testcentrum in Dudenhofen in de âDiesel World Record GT 1972â;
* ... dat heel wat redenen aan de basis lagen van de productiestop
in augustus 1973? Zo kwam er van de VS, de belangrijkste
exportmarkt, de eis om lompe veiligheidsbumpers te monteren die
niet pasten bij de stijl van de wagen. Ook werd Brisonneau & Lotz
opgekocht door Renault waardoor het contract met Opel werd
verbroken;
* ... dat Robert A. Lutz, bijgenaamd âcar guyâ en GM Vice Chairman,
Global Product Development, een soort van geestelijk vader was
voor beide Opel GT versies? In 1968 had hij in zijn
managersfunctie bij Opel een beslissende rol gespeeld in de
versnelde overgang tot serieproductie en hij was ook degene die
groen licht gaf voor het nieuwe roadstertrio van General Motors:
Solstice, Sky en GT.
Saturn en Opel worden partners voor nieuwe autoâs in Noord-Amerika en
Europa
De integratie van de transcontinentale filosofie en dito middelen
binnen General Motors neemt elk jaar toe, getuige de steeds
belangrijkere bilaterale design- en technologiealliantie tussen Opel
in Duitsland en Saturn in de Verenigde Staten. De jongste voorbeelden
van deze transatlantische samenwerking zijn de Opel GT en de Saturn
Astra.
De Saturn Astra zal naast de Opel van de band rollen in de fabriek van
Antwerpen en zal bijna al zijn onderdelen gemeen hebben. Terwijl de
Astra naar Noord-Amerika trekt, wordt hij op de Atlantische Oceaan
letterlijk gekruist door de Opel GT, die het programma omdraait en de
productiefaciliteit in Wilmington (Delaware) en onderdelen met de
Saturn Sky roadster deelt.
Saturn is één van de nieuwste GM-merken en brengt zijn autoâs alleen
in de Verenigde Staten en Canada op de markt. Het merk concentreert
zich op innovatieve producten met een hoge technologische kwaliteit,
een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding en een uitmuntende
klantenservice. Saturn, dat in 1985 werd opgericht om nieuwe klanten
aan te trekken voor GM, ontleent zijn naam aan de raket die de
Amerikaanse astronauten naar de maan bracht tijdens de ruimterace met
de USSR in de jaren â60.
De eerste autovan het merk rolde op 30 juli 1990 om 10.57 uur van de
band in een nieuwe fabriek in Spring Hill (Tennessee). De verkoop
begon op 25 oktober 1990, gelijk met de innovatieve verkoopfilosofie
van het merk. De Saturn-verkopers werken in showrooms waar enkel en
alleen Saturn-modellen worden verkocht tegen aantrekkelijke, vaste
prijzen en met een uiterst klantgerichte benadering.
De lancering van de middenklasser L-Series in 1999 was de eerste
vrucht van de samenwerking tussen Saturn en Opel, want dit nieuwe
model was afgeleid van het platform en de motoren van de toenmalige
Opel Vectra. De samenwerking tussen de twee merken, die op hun
thuismarkten een sterke reputatie genieten, is sindsdien gestaag
uitgediept. Vandaag de dag delen de twee merken de technologische
basis en diverse componenten voor de nieuwe cross-overs Opel Antara en
Saturn Vue, de middenklassers Opel Vectra en Saturn Aura en de eerder
vermelde Astra GT en Saturn Sky. Wanneer de Astra eind 2007 zijn
debuut maakt in Amerika, zal het volledige Saturn-gamma minder dan 20
maanden oud zijn, zodat het merk kan uitpakken met één van de
jongste gamma's in de sector.
âDe Astra is de perfecte aanvulling voor het Saturn-gamma," aldus Bob
Lutz, GM Vice Chairman. âDit is opnieuw een voorbeeld van hoe General
Motors onze individuele merken kan versterken door een
transcontinentale samenwerking. Saturn en Opel zijn van nature erg
compatibel. Ze hebben een vergelijkbare demografie en merkpositie in
hun respectievelijke markten. Hun samenwerking betekent dat beide
merken een sterk en breed gamma hebben, dat zowel in Noord-Amerika als
in Europa klanten weet te verleiden."
Stad, platteland, snelweg: grondige praktijktests
Golvende heuvels en dichte wouden, pittoreske kastelen en vreemde
halfhouten huizen: niet verwonderlijk dat het idyllische Odenwald bos
één van de meest bezochte plekjes in het zuiden van Hesse is. Het
ontwikkelingsteam van Opel is echter niet zozeer geïnteresseerd in de
toeristische trekpleister. Dat is het team wel in de diversiteit van
de lokale wegen wanneer ze een nieuw model tot het uiterste testen
langs een standaardparcours van 200 kilometer dat elk nieuw Opel-model
sinds twee jaar moet doorstaan.
Zoals alle modellen van Opel moest ook de GT 100.000 kilometer
afleggen in slechts 26 weken. Een gemiddelde bestuurder doet vier tot
zeven jaar over die afstand. âTijdens deze langetermijntests evalueren
we de wagen voortdurend heel grondig vanuit het standpunt van onze
klanten,â verduidelijkt Michael M. Meyer, Manager duurzaamheid en
kwaliteit op lange termijn. Twee Opel GT's waren van maandag tot
vrijdag van 6.15 tot 22.00 uur onderweg op vier circuits en legden
ongeveer 800 kilometer per auto per dag af.
Tussen de circuitritten door keerden de GTâs terug naar het
Development Center zodat de speciaal opgeleide bestuurders
onmiddellijk feedback konden geven. Aan het einde van de shift,
analyseerden de ingenieurs hoe de ritten verliepen. âDoor de nabijheid
bij ons Development Center hebben we een constante stroom van
informatie verkregen,â aldus Meyer. âOok de verscheidenheid van het
parcours was belangrijk.â Snelwegen en plattelandswegen vormen het
grootste deel van het circuit en zijn elk goed voor veertig procent
van het parcours, terwijl een stuk van vier kilometer met opzet op erg
slechte wegen werd verreden. âEén ding mag duidelijk zijn over dit
testprocédé: testrijder zijn heeft niets te maken met racen.
Veiligheid en een strikte naleving van alle verkeersregels en
snelheidsbeperkingen maken integraal deel uit van de tests,â voegt
Meyer nog toe.
AutoRai