Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Ambtelijk apparaat gaat gebiedsgericht werken
In februari 2007 wordt het formele startdocument gepresenteerd voor
het veranderingsproces bij de deelgemeente Feijenoord.
Presentatie concept-blauwdruk
Een concept-blauwdruk voor de nieuwe organisatie en werkwijze werd
donderdag 25 januari gepresenteerd in de deelraadcommissie Algemene
Zaken en de Rekening (AZR).
Gebiedsgericht frontlijn werken
Belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe organisatie zijn
gebiedsgericht frontlijn werken, actiegericht, meer mandaat voor
uitvoerders en handelen vanuit de vraag van bewoners in combinatie met
politieke doelstellingen.
Vitale coalities
We gaan problemen niet meer uitsluitend beleidsmatig te lijf, vanuit
onze toren, verklaarde ad interim deelgemeentesecretaris Huib de Vet.
We zijn actief aan relevante tafels, bijvoorbeeld met
woningcorporaties en gemeente, we vormen vitale coalities, met onder
andere de gemeentelijke diensten en bewonersorganisaties, en we werken
op basis van een agenda voor de toekomst.
Drie gebiedsteams
Het ambtelijk apparaat kent nu nog een sectormodel, waarin de
ambtenaren zijn verdeeld over werksectoren en beleidsvelden. De nieuwe
opzet gaat uit van een verdergaande wijze van gebiedsgericht werken.
Er komen drie gebiedsteams met elk een regisseur, beheerder(s),
coördinator beleid, contactfunctionaris en ondersteuner(s).
Dienstverlening
Daarnaast is er in de nieuwe structuur een tak dienstverlening, met
onder andere de Stadswinkel (voorheen Burgerzaken) en een
Expertiseteam voor beleidsinhoudelijke zaken en projectleiding.
Noord-Midden-Zuid
De drie gebiedsteams zijn Noord (Noordereiland, Feijenoord, Kop van
Zuid, Katendrecht), Midden (Afrikaanderwijk, Bloemhof en Hillesluis),
en Zuid (Vreewijk).
Doordachte keuze
Voor deze indeling is gekozen op basis van geografische aspecten en
stedenbouwkundige samenhang, maar ook met het oog op
gemeenschappelijke problematiek, verklaarde De Vet in de commissie.
Indeling wijkcommissies
Op een vraag van Yusuf Tahiroglu (GroenLinks) antwoordde hij dat de
deelraad zou kunnen kiezen om de huidige indeling van de
wijkcommissies aan deze nieuwe structuur aan te passen. Maar het kan
ook blijven zoals het is. Het staat elkaar niet in de weg.
Concept
Benadrukt werd dat het toegelichte model een concept is. Er wordt nog
overlegd met het dagelijks bestuur en er gaat een adviesaanvraag naar
de Ondernemingsraad. In het voorjaar wordt begonnen met het
daadwerkelijk veranderen van het ambtelijke apparaat, dat vanaf juni
onder leiding staat van een nieuwe deelgemeentesecretaris.
Inbreng raad
Atabey Senyürek vroeg of de deelraad nog iets kan inbrengen voor het
definitieve plan er ligt. We staan open voor adviezen en suggesties,
antwoordde deelgemeentevoorzitter Dagmar Oudshoorn. De raad heeft
financiën beschikbaar gesteld voor het veranderingsproces (en het
aanstellen van een tijdelijk secretaris, red.). Maar de ambtelijke
organisatie is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur en de tijd
dringt. Als u binnen een week reageert, kunnen wij het meenemen.
Financiële cosequenties
Vragen van Jan Smit (Leefbaar Rotterdam) over de financiële
consequenties van het veranderingsproces konden nog niet worden
beantwoord in de commissie.
Personeelsbestand
Exacte gegevens over veranderingen in het personeelsbestand en
eventuele extra kosten voor outsourcing (aan externe deskundigen
uitbesteed werk) zijn nog niet bekend, stelde dagelijks bestuurder
Robbert Baruch.
Hoofdlijnen in maart bekend
In maart zijn de hoofdlijnen bekend en worden de commissieleden
tijdens een besloten bijeenkomst geïnformeerd.
Informatie
Voor meer informatie kunt u bellen met de griffie van de deelgemeente
Feijenoord, via telefoonnummer (010) 291 63 56.
(foto: Het kantoor van de deelgemeente Feijenoord aan de Maashaven
O.z. 230, waar de ambtenaren gehuisvest zijn.)