Gemeente Alkmaar


Gezamenlijk persbericht van de gemeenten

Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer

31 januari 2007

Regio pakt verkeersproblematiek Noord-Kennemerland aan met gezamenlijke maatregelen

Zonder aanvullende maatregelen loopt het verkeer in de regio, met haar ambities op het gebied van woningbouw en economische ontwikkeling, over 10 jaar onherroepelijk vast. De huidige en voorgenomen maatregelen zijn onvoldoende om de bereikbaarheid voor de langere termijn te waarborgen. Daarom werkt de regio aan structurele oplossingen voor (toekomstige) knelpunten in de doorstroming. Samenwerking tussen gemeenten in de regio is daarbij essentieel. In een Regionale Bereikbaarheidsvisie hebben de regiogemeentes hun ambities tot 2020 geformuleerd. De volgende stap is nu gezet: er ligt een pakket maatregelen dat handen en voeten geeft aan de visie. In het vervolgtraject worden afspraken gemaakt over prioritering, financiering en verantwoordelijkheden. De maatregelen zijn onder meer gericht op doorstroming op het hoofdwegennet, meer keuzemogelijkheden voor de reiziger en een kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer.

In de regio wordt de komende jaren een flinke groei van het aantal woningen voorzien. Ook de werkgelegenheid neemt naar verwachting toe. Mede door deze ontwikkelingen neemt de druk op de bestaande infrastructuur toe; het gevolg is dat het verkeer op diverse plaatsen gaat vastlopen. De regiogemeenten investeren, samen met provincie en Rijk, in allerlei maatregelen om de bereikbaarheid op peil te houden, zoals het ongelijkvloers maken van de kruispunten van de N242, een snelle busverbinding tussen Alkmaar, Heerhugowaard en Bergen en een nieuwe aansluiting van de Westtangent Heerhugowaard op de N242. Al deze maatregelen zijn echter ontoereikend om de doorstromingsproblemen in de regio structureel op te lossen.

Meer keuzemogelijkheden voor de reiziger
De knelpunten die na 2015 in de doorstroming ontstaan, wil de regio het hoofd bieden door niet alleen oplossingen te zoeken voor knelpunten in het autonetwerk, maar vooral ook te investeren in de kwaliteit van de fietsvoorzieningen en het openbaar vervoer. Daarbij wil de regio het makkelijker maken om over te stappen tussen auto, fiets en openbaar vervoer, door meer transferpunten te creëren. Op die manier ontstaan er meer keuzemogelijkheden voor de reiziger zonder dat het wegennetwerk moet worden uitgebreid.

Betere doorstroming op hoofdwegen
Op basis van de visie is, in overleg met onder meer de provincie Noord-Holland, de Kamer van Koophandel en diverse maatschappelijke belangenorganisaties, een maatregelenpakket ontwikkeld. Voor het autoverkeer gaat het onder meer om de inrichting van kruispunten, het uitbreiden van het aantal rijstroken, vermindering van het aantal toe- en afritten en het ongelijkvloers maken van kruispunten.

Openbaar vervoer ruggengraat voor bereikbaarheid
Het openbaar vervoer moet de ruggengraat worden voor de bereikbaarheid van de regio. De regio wil zich dan ook onder meer hard maken voor het behoud van de treinverbindingen met Hoorn, Den Helder, Haarlem en Den Haag, en voor een directe verbinding met de luchthaven Schiphol. Ook zet men in op een betere benutting van het spoor. Gedacht wordt aan een 'lightrail'-verbinding, waarbij met hoge frequenties de verschillende kernen binnen de regio met elkaar worden verbonden. Daarnaast wil de regio het landelijk gebied beter ontsluiten door bijvoorbeeld extra buurtbuslijnen in te zetten en de OV-taxi aantrekkelijker te maken.

De fiets als aantrekkelijk alternatief
De fiets moet een aantrekkelijker alternatief worden voor afstanden korter dan 10 kilometer. Treinstations, scholen, ziekenhuizen en dergelijke moeten goed en veilig te bereiken zijn via het fietsnetwerk. Hierbij zijn de volgende maatregelen in beeld: het aanleggen van ontbrekende schakels in de belangrijkste fietsroutes, ongelijkvloers maken van kruisingen tussen fietsroutes en het hoofdwegennet, en meer fietsenstallingen en -rekken, met name bij OV-knooppunten en regiobushaltes.

Vervolgtraject
De colleges van de verschillende gemeenten in de regio hebben het voorgestelde maatregelenpakket inmiddels vastgesteld. Nu gaan de raadscommissies van de regiogemeenten zich erover buigen, evenals de Provincie, de regio's Kop van Noord-Holland en West-Friesland, de Kamer van Koophandel en andere betrokken partijen. Voor de zomer zullen de verschillende gemeenteraden een besluit nemen, mede op basis van de zienswijzen van deze partijen. Vervolgens worden afspraken gemaakt over prioritering, financiering en verantwoordelijkheden, die worden vastgelegd in een Regionaal Uitvoeringsplan. Dit wordt naar verwachting eind 2007 door de gemeenteraden vastgesteld, waarna een intentieverklaring met de private partijen wordt gesloten.