Omleidingen in 2007 zwaarste sinds jaren
31 januari 2007
Het jaar 2007 wordt qua wegwerkzaamheden en omleidingen voor Hilversum
een buitengewoon zwaar jaar. Het is het eerste echte uitvoeringsjaar
van het Integraal BereikbaarheidsPlan (IBP). Vanaf 2008 zullen de
werkzaamheden aan IBP-projecten telkens beperkt blijven tot een deel
van de buitenring, maar dit jaar is dat anders. Dit jaar worden uit
het IBP de OV-maatregelen uitgevoerd. Het gaat om werkzaamheden over
de hele lengte van de Lage Naarderweg en bij de kleine spoorbomen om
de pendelbus naar het Media Park te faciliteren, maar ook aan de
andere kant van Hilversum op de Soestdijkerstraatweg.
Bovendien zijn twee IBP-projecten op de buitenring om goede redenen in
de tijd naar voren gehaald. De herinrichting van de kruising Johannes
Geradtsweg/Jacob van Campenlaan loopt vooruit op de herinrichting van
alle overige kruisingen op de Johannes Geradtsweg in 2008. In dat jaar
is de kruising hard nodig om de wijk Noord bereikbaar te houden. En de
herinrichting van de kruising Kamerlingh Onnesweg/
Minckelersstraat kan aansluiten op de herinrichting van de kruising
Kamerlingh Onnesweg/Lorentzweg i.v.m. de bouw van de nieuwe
brandweerkazerne.
Het voordeel van het na elkaar uitvoeren van het werk op die twee
kruisingen is evident: de Kamerlingh Onnesweg hoeft niet in twee
verschillende jaren te worden afgesloten voor doorgaand verkeer en er
hoeft maar één keer te worden omgeleid met (vrijwel) dezelfde
omleiding. Die omleiding legt overigens bijna een half jaar lang
behoorlijk wat druk op de Jan van der Heijdenstraat.
Voor de meeste overlast zorgen de werkzaamheden op de Lage Naarderweg,
met name die op het gedeelte tussen de rotonde Sumatralaan en de
kruising van de Lage Naarderweg met de Witte Kruislaan en de Nieuwe
Crailoseweg. Niet alleen moet het autoverkeer tussen Hilversum en
Bussum gedurende langere tijd worden omgeleid, maar het wordt
bovendien nog een hele puzzel om de bedrijven en voorzieningen rond de
kruising met de Nieuwe Crailoseweg en de Witte Kruislaan bereikbaar te
houden.
Voor de herinrichting van lastige knooppunten als de kruising
Koninginneweg/Schoolstraat bij de kleine spoorbomen en de kruising
Emmastraat/Utrechtseweg/Soestdijkerstraatweg is bewust gekozen voor
uitvoering in de schoolvakantie in de zomer.
Niet onbelangrijk ten slotte zijn de werkzaamheden op de Gijsbrecht
van Amstelstraat. Daar zorgt met name de beoogde herinrichting van de
kruisingen met de Bosdrift en de Neuweg voor lastige
omleidingsproblemen.
Bereikbaarheidsteam
Het Bereikbaarheidsteam, waarin politie, brandweer, ambulancedienst,
busmaatschappij Connexxion en ondernemersvereniging STRO zijn
vertegenwoordigd, beoordeelt het uitvoeringsprogramma als het zwaarste
van de afgelopen tien jaar. Omdat de projecten goed op elkaar zijn
afgestemd en er sprake is van een redelijke spreiding over het hele
jaar, heeft het Bereikbaarheidsteam er toch vertrouwen in dat extreme
opstoppingen zullen uitblijven en dat het autoverkeer in Hilversum kan
blijven doorstromen.
Gevolgen voor brandweer en Connexxion
Dat neemt niet weg dat de brandweer, de Ambulancedienst en
busmaatschappij Connexxion in hun individuele reacties op het
Omleidingsplan duidelijke waarschuwingen laten uitgaan. De brandweer
waarschuwt dat de opkomstnormtijden in gevaar kunnen komen. En
Connexxion waarschuwt dat vooral het onderhouden van de busverbinding
tussen Hilversum en Bussum/Hilversumse Meent maandenlang dermate
lastig wordt, dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om te
voorkomen dat de hele dienstregeling ontregeld wordt.
In vooroverleg naar aanleiding van deze waarschuwingen heeft de
gemeente toegezegd samen met de brandweer per project te kijken naar
alternatieve aanrijroutes en andere mogelijkheden om de uitrukkende
brandweer te faciliteren en met de Ambulancedienst te zoeken naar
oplossingen op de verbindingsroute tussen Hilversum en Bussum. Daarbij
zal ook de gemeente Bussum worden betrokken.
Wat Connexxion betreft kan de gemeente slechts ten dele een oplossing
bieden. Natuurlijk worden suggesties van Connexxion voor enkele
alternatieve rijroutes serieus bekeken. Maar als het gaat om de
buslijn van en naar de Hilversumse Meent en Bussum zijn bij de
geplande werkzaamheden de mogelijkheden beperkt. Op advies van de
gemeente is Connexxion inmiddels m.b.t. de problematiek van de
effecten van omleidingen op de dienstregeling en de bedrijfsvoering in
overleg getreden met haar opdrachtgever, de Provincie Noord-Holland.
De gemeente is graag bereid samen naar oplossingen te zoeken.
Maatregelen IBP bevorderen juist doorstroming bus
De gemeente tekent bij de waarschuwingen van Connexxion en de
hulpdiensten wel aan dat het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum
e.o. voor een belangrijk deel juist gericht is op de verbetering van
de doorstroming van het verkeer op het Hilversumse wegennet. Van die
verbeterde doorstroming zullen ook de bus en de hulpdiensten straks
profiteren. En speciaal voor Connexxion geldt dat juist de
OV-maatregelen uit het IBP al aan het eind van dit jaar belangrijke
winst opleveren voor de bus: een snelle route tussen Huizen en station
Hilversum en een veel snellere verbinding tussen het station en het
Media Park en in het verlengde daarvan Bussum en de Hilversumse Meent.
Gemeente Hilversum