Gemeente Hilversum

Omleidingen in 2007 zwaarste sinds jaren

31 januari 2007
Het jaar 2007 wordt qua wegwerkzaamheden en omleidingen voor Hilversum een buitengewoon zwaar jaar. Het is het eerste echte uitvoeringsjaar van het Integraal BereikbaarheidsPlan (IBP). Vanaf 2008 zullen de werkzaamheden aan IBP-projecten telkens beperkt blijven tot een deel van de buitenring, maar dit jaar is dat anders. Dit jaar worden uit het IBP de OV-maatregelen uitgevoerd. Het gaat om werkzaamheden over de hele lengte van de Lage Naarderweg en bij de kleine spoorbomen om de pendelbus naar het Media Park te faciliteren, maar ook aan de andere kant van Hilversum op de Soestdijkerstraatweg.

Bovendien zijn twee IBP-projecten op de buitenring om goede redenen in de tijd naar voren gehaald. De herinrichting van de kruising Johannes Geradtsweg/Jacob van Campenlaan loopt vooruit op de herinrichting van alle overige kruisingen op de Johannes Geradtsweg in 2008. In dat jaar is de kruising hard nodig om de wijk Noord bereikbaar te houden. En de herinrichting van de kruising Kamerlingh Onnesweg/ Minckelersstraat kan aansluiten op de herinrichting van de kruising Kamerlingh Onnesweg/Lorentzweg i.v.m. de bouw van de nieuwe brandweerkazerne.
Het voordeel van het na elkaar uitvoeren van het werk op die twee kruisingen is evident: de Kamerlingh Onnesweg hoeft niet in twee verschillende jaren te worden afgesloten voor doorgaand verkeer en er hoeft maar één keer te worden omgeleid met (vrijwel) dezelfde omleiding. Die omleiding legt overigens bijna een half jaar lang behoorlijk wat druk op de Jan van der Heijdenstraat.

Voor de meeste overlast zorgen de werkzaamheden op de Lage Naarderweg, met name die op het gedeelte tussen de rotonde Sumatralaan en de kruising van de Lage Naarderweg met de Witte Kruislaan en de Nieuwe Crailoseweg. Niet alleen moet het autoverkeer tussen Hilversum en Bussum gedurende langere tijd worden omgeleid, maar het wordt bovendien nog een hele puzzel om de bedrijven en voorzieningen rond de kruising met de Nieuwe Crailoseweg en de Witte Kruislaan bereikbaar te houden.

Voor de herinrichting van lastige knooppunten als de kruising Koninginneweg/Schoolstraat bij de kleine spoorbomen en de kruising Emmastraat/Utrechtseweg/Soestdijkerstraatweg is bewust gekozen voor uitvoering in de schoolvakantie in de zomer.

Niet onbelangrijk ten slotte zijn de werkzaamheden op de Gijsbrecht van Amstelstraat. Daar zorgt met name de beoogde herinrichting van de kruisingen met de Bosdrift en de Neuweg voor lastige omleidingsproblemen.

Bereikbaarheidsteam
Het Bereikbaarheidsteam, waarin politie, brandweer, ambulancedienst, busmaatschappij Connexxion en ondernemersvereniging STRO zijn vertegenwoordigd, beoordeelt het uitvoeringsprogramma als het zwaarste van de afgelopen tien jaar. Omdat de projecten goed op elkaar zijn afgestemd en er sprake is van een redelijke spreiding over het hele jaar, heeft het Bereikbaarheidsteam er toch vertrouwen in dat extreme opstoppingen zullen uitblijven en dat het autoverkeer in Hilversum kan blijven doorstromen.

Gevolgen voor brandweer en Connexxion
Dat neemt niet weg dat de brandweer, de Ambulancedienst en busmaatschappij Connexxion in hun individuele reacties op het Omleidingsplan duidelijke waarschuwingen laten uitgaan. De brandweer waarschuwt dat de opkomstnormtijden in gevaar kunnen komen. En Connexxion waarschuwt dat vooral het onderhouden van de busverbinding tussen Hilversum en Bussum/Hilversumse Meent maandenlang dermate lastig wordt, dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om te voorkomen dat de hele dienstregeling ontregeld wordt.

In vooroverleg naar aanleiding van deze waarschuwingen heeft de gemeente toegezegd samen met de brandweer per project te kijken naar alternatieve aanrijroutes en andere mogelijkheden om de uitrukkende brandweer te faciliteren en met de Ambulancedienst te zoeken naar oplossingen op de verbindingsroute tussen Hilversum en Bussum. Daarbij zal ook de gemeente Bussum worden betrokken.
Wat Connexxion betreft kan de gemeente slechts ten dele een oplossing bieden. Natuurlijk worden suggesties van Connexxion voor enkele alternatieve rijroutes serieus bekeken. Maar als het gaat om de buslijn van en naar de Hilversumse Meent en Bussum zijn bij de geplande werkzaamheden de mogelijkheden beperkt. Op advies van de gemeente is Connexxion inmiddels m.b.t. de problematiek van de effecten van omleidingen op de dienstregeling en de bedrijfsvoering in overleg getreden met haar opdrachtgever, de Provincie Noord-Holland. De gemeente is graag bereid samen naar oplossingen te zoeken.

Maatregelen IBP bevorderen juist doorstroming bus De gemeente tekent bij de waarschuwingen van Connexxion en de hulpdiensten wel aan dat het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. voor een belangrijk deel juist gericht is op de verbetering van de doorstroming van het verkeer op het Hilversumse wegennet. Van die verbeterde doorstroming zullen ook de bus en de hulpdiensten straks profiteren. En speciaal voor Connexxion geldt dat juist de OV-maatregelen uit het IBP al aan het eind van dit jaar belangrijke winst opleveren voor de bus: een snelle route tussen Huizen en station Hilversum en een veel snellere verbinding tussen het station en het Media Park en in het verlengde daarvan Bussum en de Hilversumse Meent.