Subsidie op precariobelasting bij evenementen
31 januari 2007
De gemeente Hilversum gaat onder bepaalde voorwaarden de
precariobelasting (belasting voor bezit van voorwerpen op, onder of
boven openbare gemeentegrond) bij evenementen subsidiëren. Daarmee
komt een einde aan de tegenstrijdige situatie waarbij de gemeente
enerzijds de horeca en andere ondernemers stimuleert om evenementen te
organiseren en anderzijds via de precariobelasting barrières opwerpt.
Bij de afdeling Beheer & Exploitatie kunnen de organisatoren van
evenementen subsidie aanvragen waarmee zij kosten van de
precariobelasting geheel of gedeeltelijk terug kunnen krijgen. Bij de
subsidiëring wordt onderscheid gemaakt tussen grote en middelgrote
evenementen met en zonder winstoogmerk.
Buurtfeesten vielen al onder de precariovrijstelling zoals aangegeven
in de Verordening Precario-belasting.
Eerder had de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hilversum en
Omstreken bezwaar gemaakt tegen de bestaande situatie en verzocht om
evenementen vrij te stellen van precariobelasting. Het is een
tegenstrijdigheid waarmee ook de Hilversumse Ondernemers Vereniging
STRO grote moeite had. De STRO drong daarom aan op een duidelijk
politiek standpunt. Met dit voorstel heeft het college die
duidelijkheid gecreëerd. Aan de hand van duidelijke criteria wordt het
toekennen van subsidie transparant en wordt willekeur voorkomen.
Met of zonder winstoogmerk
Grote evenementen (Hilversum Alive, Hilversum On Air en kermis) en
andere evenementen met winstoogmerk krijgen géén vrijstelling van
precariobelasting. Zij kunnen wel het te betalen bedrag aan
precariobelasting meenemen in hun begroting, die ze bij de
subsidieaanvraag van het evenement moeten overleggen:
Voor een dergelijke subsidieaanvraag moeten evenementen voldoen aan de
doelstellingen uit de Nota Evenementenbeleid (2003).
* Versterking van de levendigheid van de binnenstad, in de eerste
plaats voor de lokale bevolking
* Het verbeteren van het imago van Hilversum en daardoor het op de
juiste wijze profileren en positioneren van de stad
* Het verbeteren van het bezoekklimaat en vergroten van de
verblijfsduur (vergroten spin-off effecten)
* Het versterken van de positie als centrumgemeente met een
veelzijdig voorzieningenaanbod
* Het bevorderen van toerisme en citymarketing
* Positionering en versterking van Hilversum als 'multimedia stad'.
Niet commerciële middelgrote happenings (Gijsbrechtbraderie, Dag van
het Park, boekenmarkt) en andere incidentele evenementen zonder
winstoogmerk kunnen voortaan subsidie voor de te betalen
precariobelasting krijgen. Voor een dergelijke subsidieaanvraag moeten
middelgrote happenings wel aan alle hierna volgende criteria voldoen:
* het moet gaan om activiteiten georganiseerd door lokale
ondernemers zelf, én
* de happening moet een lokale of regionale uitstraling hebben, én
* het moet de levendigheid in een buurt of wijk bevorderen.
Zodra deze middelgrote happenings omslaan in middelgrote happenings
met winstoogmerk dan wel in grote evenementen gaan de eerder genoemde
regels gelden voor grote evenementen.
Gemeente Hilversum