Gemeente Hilversum

Subsidie op precariobelasting bij evenementen

31 januari 2007
De gemeente Hilversum gaat onder bepaalde voorwaarden de precariobelasting (belasting voor bezit van voorwerpen op, onder of boven openbare gemeentegrond) bij evenementen subsidiëren. Daarmee komt een einde aan de tegenstrijdige situatie waarbij de gemeente enerzijds de horeca en andere ondernemers stimuleert om evenementen te organiseren en anderzijds via de precariobelasting barrières opwerpt. Bij de afdeling Beheer & Exploitatie kunnen de organisatoren van evenementen subsidie aanvragen waarmee zij kosten van de precariobelasting geheel of gedeeltelijk terug kunnen krijgen. Bij de subsidiëring wordt onderscheid gemaakt tussen grote en middelgrote evenementen met en zonder winstoogmerk.
Buurtfeesten vielen al onder de precariovrijstelling zoals aangegeven in de Verordening Precario-belasting.

Eerder had de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hilversum en Omstreken bezwaar gemaakt tegen de bestaande situatie en verzocht om evenementen vrij te stellen van precariobelasting. Het is een tegenstrijdigheid waarmee ook de Hilversumse Ondernemers Vereniging STRO grote moeite had. De STRO drong daarom aan op een duidelijk politiek standpunt. Met dit voorstel heeft het college die duidelijkheid gecreëerd. Aan de hand van duidelijke criteria wordt het toekennen van subsidie transparant en wordt willekeur voorkomen.

Met of zonder winstoogmerk
Grote evenementen (Hilversum Alive, Hilversum On Air en kermis) en andere evenementen met winstoogmerk krijgen géén vrijstelling van precariobelasting. Zij kunnen wel het te betalen bedrag aan precariobelasting meenemen in hun begroting, die ze bij de subsidieaanvraag van het evenement moeten overleggen:

Voor een dergelijke subsidieaanvraag moeten evenementen voldoen aan de doelstellingen uit de Nota Evenementenbeleid (2003).


* Versterking van de levendigheid van de binnenstad, in de eerste plaats voor de lokale bevolking

* Het verbeteren van het imago van Hilversum en daardoor het op de juiste wijze profileren en positioneren van de stad
* Het verbeteren van het bezoekklimaat en vergroten van de verblijfsduur (vergroten spin-off effecten)
* Het versterken van de positie als centrumgemeente met een veelzijdig voorzieningenaanbod

* Het bevorderen van toerisme en citymarketing
* Positionering en versterking van Hilversum als 'multimedia stad'.

Niet commerciële middelgrote happenings (Gijsbrechtbraderie, Dag van het Park, boekenmarkt) en andere incidentele evenementen zonder winstoogmerk kunnen voortaan subsidie voor de te betalen precariobelasting krijgen. Voor een dergelijke subsidieaanvraag moeten middelgrote happenings wel aan alle hierna volgende criteria voldoen:


* het moet gaan om activiteiten georganiseerd door lokale ondernemers zelf, én

* de happening moet een lokale of regionale uitstraling hebben, én
* het moet de levendigheid in een buurt of wijk bevorderen.

Zodra deze middelgrote happenings omslaan in middelgrote happenings met winstoogmerk dan wel in grote evenementen gaan de eerder genoemde regels gelden voor grote evenementen.