Vier Definitieve Ontwerpen Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum
e.o.
31 januari 2007
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week ingestemd
met vier Definitieve Ontwerpen, die tezamen de
Openbaar-Vervoer-maatregelen omvatten uit het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. De maatregelen, die nog dit jaar
worden uitgevoerd, beogen een betere doorstroming van de
(pendel)bussen tussen het Station Hilversum en het Media Park en van
de regionale bussen vanaf de A27 naar het station Hilversum.
Inspraak
Na de inspraak is het ontwerp voor de herinrichting van de Lage
Naarderweg tussen de Koninginneweg en de rotonde Sumatralaan aangevuld
met een belangrijke verbetering voor de bus: een bypass langs de
rotonde bij het Media Park. In verband met de veiligheid van de
fietsers op de Lage Naarderweg houdt het College vast aan de fiets/
voetpaden achter de bomen.
In het ontwerp Busmaatregelen Zuidoost is een duidelijke verbetering
aangebracht met het oog op de veiligheid van de fietsers in de
omgeving van het Esso-tankstation op de Soestdijkerstraatweg en het
sportpark.
De ontwerpen voor de kruising kleine spoorbomen en voor de
herinrichting van de Lage Naarderweg tussen de Sumatralaan en de Witte
Kruislaan zijn nauwelijks veranderd.
Lage Naarderweg (tussen de Koninginneweg en de rotonde Sumatralaan)
Aan het ontwerp is ter verbetering van de doorstroming een speciale
bypass voor de bus toegevoegd langs de rotonde bij het Media Park. Die
wordt aangelegd tussen de rotonde en het tweerichtingenfietspad dat
straks vanaf de Nieuwe Crailoseweg langs het spoor (en vanaf het
Texaco-tankstation achter de huizen van de Lage Naarderweg en de
Koninginneweg) naar het station gaat lopen. Dat fietspad krijgt vanaf
het spoor nog een ontsluiting op de Lage Naarderweg ter hoogte van de
Javalaan. De Lage Naarderweg houdt tweerichtingsverkeer.
Tussen de Koninginneweg en het tankstation van Texaco worden ook in
het definitieve ontwerp de fietspaden achter de bomen gecombineerd met
de voetpaden. Onder het viaduct wordt de rijweg met ongeveer een meter
verdiept.
Op de kruising van de Lage Naarderweg met de Koninginnneweg komen
verkeerslichten. De bus krijgt daar prioriteit door middel van Korte
Afstand Radio.
Als in november de herinrichting van de Lage Naarderweg is afgerond,
wordt op de Naarderstraat de rijrichting omgedraaid. Dan ontstaat voor
de pendelbus, die vanaf december van het station Hilversum Centraal
naar het Media Park gaat rijden een snelle verbinding.
Busmaatregelen Zuidoost
Het ontwerp voorziet in een busroute over de Arena met een
busdoorsteek naar de Soestdijkerstraatweg. Op de kruisingen van de
Soestdijkerstraatweg met de Van Riebeeckweg en met de Utrechtseweg/
Emmastraat/Sophialaan komen verkeerslichten met prioriteit voor de
bus.
Voor auto's wordt de afslaande beweging vanaf de Soestdijkerstraatweg
linksaf de
Utrechtseweg op verboden. De Sophialaan krijgt eenrichtingsverkeer
vanaf de kruising richting Stadhouderslaan. Deze maatregelen
bevorderen de doorstroming op de kruising.
In de verkeersregelinstallatie hoeven nu geen aparte groenfases te
worden opgenomen
voor de afslagbeweging en autoverkeer uit de Sophialaan.
Het ontwerp 'Busmaatregelen Zuidoost' is naar aanleiding van de
inspraak op een paar punten verbeterd. Zo wordt het fietspad langs de
Soestdijkerstraatweg uit veiligheidsoverwegingen vanaf de
spoorwegovergang achter het Esso-tankstation omgeleid. Waar het
fietspad op het ArenaPark de aan te leggen busdoorsteek kruist, worden
met het oog op de veiligheid voor de fietsers verkeerslichten
geplaatst. Tevens komt er op de Soestdijkerstraatweg voor het
tankstation een rechtsafstrook voor de bus richting de busdoorsteek
naar de Arena.
Lage Naarderweg (tussen rotonde Sumatralaan en de Witte Kruislaan)
Het ongewijzigde ontwerp omvat de aanleg van een rotonde bij de tweede
in-/uitgang van het Media Park ter hoogte van de nieuwbouw van Sony en
de herinrichting van de kruising met de Witte Kruislaan en de Nieuwe
Crailoseweg met meer voorsorteerstroken in de aanloop naar de
verkeerslichten. Door deze plannen neemt het verkeersaanbod op de
Witte Kruislaan af en kunnen monumentale bomen gespaard blijven.
Verder wordt het tracé van de Lage Naarderweg tussen de
verkeerslichtenkruising en de nieuwe rotonde verlegd in de richting
van het spoor. Tussen de Sumatralaan en de Witte Kruislaan worden de
betonplaten op de rijweg vervangen door een volledig nieuwe
asfaltlaag. En vanaf de Nieuwe Crailoseweg wordt een
tweerich-tingenfietspad aangelegd langs het spoor.
Aan de kant het Media Park komt een voetpad op de plek van het huidige
fietspad.
Kleine spoorbomen
In het ongewijzigde ontwerp voor de kruising met de kleine spoorbomen
krijgt de Koninginneweg in de aanloop naar de kruising een 100 meter
lange linksafstrook voor auto's die het spoor over willen. Daarmee
wordt de doorstroming van zowel het autoverkeer als de bus bevorderd.
De bus krijgt prioriteit middels de ontruimingslichten van de
spoorwegovergang. De kruising Koninginneweg/Schoolstraat wordt
volledig heringericht met voor de spoorbomen een oversteek voor het
tweerichtingenfietspad achter de huizen langs het spoor.
Integraal Bereikbaarheidsplan
De vier Definitieve Ontwerpen maken deel uit van het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP), dat in december 2005 is
goedgekeurd door de gemeenteraad. Dat plan beoogt met ruim 40
infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum
met openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren.
Procedure/uitvoering
De raadscommissie Verkeer en Buurt bespreekt de vier Definitieve
Ontwerpen op
maandag 19 februari 2007.
De werkzaamheden worden dit jaar uitgevoerd. De inrichting van de Lage
Naarderweg begint in mei. De kruisingen bij de kleine spoorbomen en
het Tolhuis worden tijdens de schoolvakantie in de zomer uitgevoerd.
De werkzaamheden aan de Arena en de kruising Soestdijkerstraatweg/Van
Riebeeckweg volgen na de zomer.
Gemeente Hilversum