Gemeente Hilversum

Vier Definitieve Ontwerpen Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.

31 januari 2007
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week ingestemd met vier Definitieve Ontwerpen, die tezamen de
Openbaar-Vervoer-maatregelen omvatten uit het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. De maatregelen, die nog dit jaar worden uitgevoerd, beogen een betere doorstroming van de (pendel)bussen tussen het Station Hilversum en het Media Park en van de regionale bussen vanaf de A27 naar het station Hilversum.

Inspraak
Na de inspraak is het ontwerp voor de herinrichting van de Lage Naarderweg tussen de Koninginneweg en de rotonde Sumatralaan aangevuld met een belangrijke verbetering voor de bus: een bypass langs de rotonde bij het Media Park. In verband met de veiligheid van de fietsers op de Lage Naarderweg houdt het College vast aan de fiets/ voetpaden achter de bomen.
In het ontwerp Busmaatregelen Zuidoost is een duidelijke verbetering aangebracht met het oog op de veiligheid van de fietsers in de omgeving van het Esso-tankstation op de Soestdijkerstraatweg en het sportpark.
De ontwerpen voor de kruising kleine spoorbomen en voor de herinrichting van de Lage Naarderweg tussen de Sumatralaan en de Witte Kruislaan zijn nauwelijks veranderd.

Lage Naarderweg (tussen de Koninginneweg en de rotonde Sumatralaan) Aan het ontwerp is ter verbetering van de doorstroming een speciale bypass voor de bus toegevoegd langs de rotonde bij het Media Park. Die wordt aangelegd tussen de rotonde en het tweerichtingenfietspad dat straks vanaf de Nieuwe Crailoseweg langs het spoor (en vanaf het Texaco-tankstation achter de huizen van de Lage Naarderweg en de Koninginneweg) naar het station gaat lopen. Dat fietspad krijgt vanaf het spoor nog een ontsluiting op de Lage Naarderweg ter hoogte van de Javalaan. De Lage Naarderweg houdt tweerichtingsverkeer.

Tussen de Koninginneweg en het tankstation van Texaco worden ook in het definitieve ontwerp de fietspaden achter de bomen gecombineerd met de voetpaden. Onder het viaduct wordt de rijweg met ongeveer een meter verdiept.
Op de kruising van de Lage Naarderweg met de Koninginnneweg komen verkeerslichten. De bus krijgt daar prioriteit door middel van Korte Afstand Radio.
Als in november de herinrichting van de Lage Naarderweg is afgerond, wordt op de Naarderstraat de rijrichting omgedraaid. Dan ontstaat voor de pendelbus, die vanaf december van het station Hilversum Centraal naar het Media Park gaat rijden een snelle verbinding.

Busmaatregelen Zuidoost
Het ontwerp voorziet in een busroute over de Arena met een busdoorsteek naar de Soestdijkerstraatweg. Op de kruisingen van de Soestdijkerstraatweg met de Van Riebeeckweg en met de Utrechtseweg/ Emmastraat/Sophialaan komen verkeerslichten met prioriteit voor de bus.
Voor auto's wordt de afslaande beweging vanaf de Soestdijkerstraatweg linksaf de
Utrechtseweg op verboden. De Sophialaan krijgt eenrichtingsverkeer vanaf de kruising richting Stadhouderslaan. Deze maatregelen bevorderen de doorstroming op de kruising.
In de verkeersregelinstallatie hoeven nu geen aparte groenfases te worden opgenomen
voor de afslagbeweging en autoverkeer uit de Sophialaan.

Het ontwerp 'Busmaatregelen Zuidoost' is naar aanleiding van de inspraak op een paar punten verbeterd. Zo wordt het fietspad langs de Soestdijkerstraatweg uit veiligheidsoverwegingen vanaf de spoorwegovergang achter het Esso-tankstation omgeleid. Waar het fietspad op het ArenaPark de aan te leggen busdoorsteek kruist, worden met het oog op de veiligheid voor de fietsers verkeerslichten geplaatst. Tevens komt er op de Soestdijkerstraatweg voor het tankstation een rechtsafstrook voor de bus richting de busdoorsteek naar de Arena.

Lage Naarderweg (tussen rotonde Sumatralaan en de Witte Kruislaan) Het ongewijzigde ontwerp omvat de aanleg van een rotonde bij de tweede in-/uitgang van het Media Park ter hoogte van de nieuwbouw van Sony en de herinrichting van de kruising met de Witte Kruislaan en de Nieuwe Crailoseweg met meer voorsorteerstroken in de aanloop naar de verkeerslichten. Door deze plannen neemt het verkeersaanbod op de Witte Kruislaan af en kunnen monumentale bomen gespaard blijven. Verder wordt het tracé van de Lage Naarderweg tussen de verkeerslichtenkruising en de nieuwe rotonde verlegd in de richting van het spoor. Tussen de Sumatralaan en de Witte Kruislaan worden de betonplaten op de rijweg vervangen door een volledig nieuwe asfaltlaag. En vanaf de Nieuwe Crailoseweg wordt een tweerich-tingenfietspad aangelegd langs het spoor. Aan de kant het Media Park komt een voetpad op de plek van het huidige fietspad.

Kleine spoorbomen
In het ongewijzigde ontwerp voor de kruising met de kleine spoorbomen krijgt de Koninginneweg in de aanloop naar de kruising een 100 meter lange linksafstrook voor auto's die het spoor over willen. Daarmee wordt de doorstroming van zowel het autoverkeer als de bus bevorderd. De bus krijgt prioriteit middels de ontruimingslichten van de spoorwegovergang. De kruising Koninginneweg/Schoolstraat wordt volledig heringericht met voor de spoorbomen een oversteek voor het tweerichtingenfietspad achter de huizen langs het spoor.

Integraal Bereikbaarheidsplan
De vier Definitieve Ontwerpen maken deel uit van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP), dat in december 2005 is goedgekeurd door de gemeenteraad. Dat plan beoogt met ruim 40 infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum met openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren.

Procedure/uitvoering
De raadscommissie Verkeer en Buurt bespreekt de vier Definitieve Ontwerpen op
maandag 19 februari 2007.
De werkzaamheden worden dit jaar uitgevoerd. De inrichting van de Lage Naarderweg begint in mei. De kruisingen bij de kleine spoorbomen en het Tolhuis worden tijdens de schoolvakantie in de zomer uitgevoerd. De werkzaamheden aan de Arena en de kruising Soestdijkerstraatweg/Van Riebeeckweg volgen na de zomer.