Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

VO-raad pleit voor objectief extern onderzoek naar kwaliteit onderwijs

Parlementair onderzoek sluit niet aan bij maatschappelijke discussie

Utrecht, 31 januari 2007 - De VO-raad pleit voor een extern objectief onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs in plaats van een parlementaire enquête. De maatschappij wil weten wat goed onderwijs is en wat er verbeterd kan en moet worden. Ook het voortgezet onderwijs heeft die behoefte.

"Het nut van een parlementair onderzoek ontgaat ons en sluit niet aan op de huidige maatschappelijke discussie. Een onderzoek naar stelselwijzigingen in het verleden helpt het huidige onderwijs niet, " aldus Sjoerd Slagter, voorzitter VO-raad.

De VO-raad pleit voor een extern onderzoek naar de kwaliteit van het huidige onderwijs inclusief onderwijsvernieuwing. De vraag die centraal staat is: wat is kwalitatief goed onderwijs? Het onderzoek moet zich ook richten op de financiering van het onderwijs en de kwaliteit en belasting van docenten en management.

Slagter: "Het voortgezet onderwijs heeft niets te verbergen en wil graag laten zien wat er gebeurt in de scholen. De VO-raad vindt het van groot belang het onderzoek af te zetten tegen het onderwijs in de ons omringende landen, zodat er vergelijkbaarheid ontstaat. De VO-raad is ervan overtuigd dat zal blijken dat het Nederlandse onderwijs internationaal goed presteert, de docenten onder zware omstandigheden goede prestaties leveren en dat de financiering ernstig tekort schiet. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd, dat er dagelijks op heel veel plaatsen in Nederland uitstekend onderwijs wordt gegeven."

Om duidelijkheid te scheppen naar samenleving, politiek, ouders en niet in de laatste plaats naar allen die in het onderwijs werken is het goed een objectief onderzoek uit te voeren naar de huidige stand van zaken. Een dergelijk onderzoek kan rust en duidelijk brengen, zodat het veld kan bouwen aan onderwijs waar deze samenleving op zit te wachten.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht