Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Eindhoven, 31 januari 2007

Theorie-examen algemeen

De verkeerstheorie-examens van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor bromfiets (Am), motor (A), auto (B) en de vrachtwagen (C) bevat te ingewikkeld taalgebruik. Voor twintig procent van de kandidaten zijn daardoor een aanzienlijk deel van de vragen met moeite of geheel niet te begrijpen.

Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Taal in opdracht van leermiddelenproducent Veka Best uit Eindhoven. Bureau Taal, dat ondermeer voor verschillende ministeries en de Europese Unie werkt, analyseerde de examens op het gebied van het taalniveau. Dat ligt in de examens op niveau B2, wat hoger ligt dan het taalniveau van de gemiddelde Nederlander (B1). Er worden onnodig woorden gebruikt als 'anticiperen', 'ondeelbare lading' en 'aquaplaning' etc.

Volgens Veka Best gaat het in totaal om circa 50.000 mensen per jaar die met de theorie-examens meer op hun taalvaardigheid worden getest dan op hun kennis van het verkeer. 'Deze groep mensen kun je van alle noodzakelijke leermiddelen voorzien, maar door het taalgebruik in het examen zullen ze het te vaak de eerste keer niet halen', zegt Peter Kantelberg, directeur van Veka Best.

Al eerder toonde onderzoek van Bureau Taal aan dat voor zestig procent van de vrachtwagenchauffeurs het theoretische examen over autotechnische kennis en administratie goederenvervoer te lastig was qua taalgebruik. Veka Best roept op om de vraagstelling in de examens qua taalgebruik te vereenvoudigen, zonder daarmee tekort te doen aan de inhoud.

Geconfronteerd met het onderzoek schaart brancheorganisatie Federatie Autorijschool Management (FAM) zich achter die oproep. Voorzitter Thorald Rasker van FAM: 'De theorie-examens kunnen nu ondanks allerlei cursussen toch een lijdensweg worden.' Ook Rob Kant van Traffic Partners sluit zich daarbij aan: 'De examens moeten voor iedereen die Nederlands spreekt open staan en dat is nu niet het geval.' Volgens Theo Vuyk van verkeersschool Fly-Over die door gemeenten wordt ingehuurd om les in de theorie voor het bromfietsexamen te geven, speelt het probleem ook daar. 'Verschillende scholieren halen het niet, puur door het taalgebruik. Gevolg is dat ze daardoor zonder papiertje toch stiekem de weg op gaan.'

Voor meer informatie kunt u bellen met:
Peter Kantelberg, directeur Veka Best 06-53 326 067 Rob Kant, voorzitter Traffic Partners 06-53 794 449 Thorald Rasker, voorzitter van FAM 06-51 379 758
Theo Vuyk, directeur Verkeersschool Fly-Over 06-53 461 606 Wessel Visser van Bureau Taal 06-21 512 036


---- --