ICTU implementeert OpenOffice.org op eigen werkplekken

Ictu

Vorige week is ICTU gestart met de uitrol van OpenOffice.org binnen de eigen organisatie. Belangrijkste doelen zijn het ondersteunen van meer open standaarden en het overschakelen op open source-applicaties die ook op niet-Windows systemen beschikbaar zijn.

Binnen de organisatie wordt gehecht aan open standaarden en OpenOffice.org laat het door de ISO goedgekeurde Open Document Format (ODF) ondersteunen en gebruiken. Door nu platform-onafhankelijke applicaties te introduceren wordt een eventuele overstap op een ander besturingssysteem makkelijker gemaakt.

OpenOffice.org is een office-pakket met een volwaardige tekstverwerker, spreadsheet en presentatie-applicatie. Alle ruim 500 medewerkers van ICTU hebben inmiddels beschikking over de nieuwe software op hun werkplek. Om de overstap vloeiend te laten verlopen kan de oude office-software nog een bepaalde periode worden gebruikt. In de loop van het jaar zullen er op het gebied van servers en technische infrastructuur nog aanvullende trajecten worden gestart om het gebruik van open source en open standaarden te vergroten.

Stichting ICTU is op 11 april 2001 opgericht door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten. Het motto van ICTU is: overheden helpen beter te presteren met ICT. ICTU bundelt kennis en kunde op het gebied van ICT en overheid. Voor en met overheidsorganisaties voert ICTU diverse programma's uit. Zo wordt beleid omgezet in concrete projecten voor de overheid. In het bestuur zijn alle overheidslagen vertegenwoordigd: rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.

Het ICTU-programma OSOSS (Open Source Onderdeel Software Strategie) wijst overheden al langer op de mogelijkheden van open source software en door deze stap te zetten past ICTU toe wat haar programma's aan beleid uitdragen. Andere voorbeelden van het toepassen van OpenOffice.org zijn bijvoorbeeld de Gemeenten Heerenveen en Vaals en Diergaarde Blijdorp.


---
Noot voor redactie,