Natuurorganisaties willen rondvlucht boven Flevoland
Platform nederlandse luchtvaar
Deze week dient Lelystad Airport de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de groei van de
luchthaven in bij de ministeries van Verkeer & Waterstaat en VROM. In de MER zijn de
in december gepresenteerde nieuwe vliegroutes als meest milieuvriendelijke variant
gepresenteerd. De reacties op deze nieuwe vliegroutes die in de toekomst ruim langs
bebouwde gebieden gaan, waren zo goed als allemaal positief.
De enige kritiek kwam van Staatsbosbeheer en Natuur en Milieu Flevoland, die niet blij
zijn met een vertrekroute over de Oostvaardersplassen. Als alternatief pleiten zij voor
een groot stuk omvliegen met extra brandstofgebruik als gevolg. Bovendien vliegen de
vliegtuigen in dat alternatief een lang traject boven bewoond Flevoland. Dit betekent
onnodige geluidsbelasting voor de bewoners daar. Inwoners van Lelystad kunnen daarbij
twee keer worden geconfronteerd met geluid: tijdens de start op de baan en later als het
vliegtuig, op hoogte, weer langs vliegt.
Deze zogenaamde 'oostroute' ziet er globaal als volgt uit: vertrek vanaf Lelystad Airport
in zuidwestelijke richting, een bocht naar links richting Zeewolde, noordoost richting
Dronten en dan tussen Biddinghuizen en Lelystad door om uiteindelijk boven het water van
het IJsselmeer uit te komen. Aan deze variant zit in ieder geval één
positief element: passagiers uit Flevoland krijgen een prachtige rondvlucht boven hun
provincie.
Behalve dat de oostroute dus meer overlast betekent op de grond, heeft de oostroute een
negatief effect op de vliegveiligheid omdat er conflicten kunnen ontstaan met overig
vliegverkeer.
Het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) is voorstander van de in december gepresenteerde
routes, dus met een vertrekroute over de Oostvaardersplassen. De vliegtuigen zitten voor
de Oostvaardersplassen al ruim op 1 kilometer hoogte. Dieren hebben daar geen last van.
Dit blijkt ook uit een recent ecologisch rapport over de vliegbasis Soesterberg. Door de
relatieve afwezigheid van mensen beschikt dat gebied over een zeer uitgebreide flora en
fauna waaronder zeldzame beesten. Een af en toe startend of landend vliegtuig of
helikopter staat hieraan niet in de weg. Vanuit vliegveiligheidsoverwegingen is het juist
de kunst om vogels uit de buurt van de start- en landingsbaan te houden. Wat voor
Soesterberg geldt voor het effect van vliegbewegingen in de zeer nabije omgeving, geldt
in versterkte mate voor vliegbewegingen op een hoogte van meer dan een kilometer.
De MER gaat dus uit van routes die zoveel mogelijk rekening houden met geluidshinder voor
mensen en geen significante effecten zullen hebben op flora en fauna.