--------------------------------------------------------------------------
                Impact van 3G VoIP niet langer een raadsel                
--------------------------------------------------------------------------

Met "Voice over IP Business Monitoring Service" analyseert Meucci Solutions het 3G VoIP-verkeer op netwerk van operatoren Gent, 02/01/2007

Meucci Solutions, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in kwaliteitsmetingen tussen telefonienetwerken, lanceert tijdens het 3GSM Worldcongress te Barcelona zijn nieuwe dienst Voice over IP Business Monitoring. Met deze oplossing beantwoordt Meucci Solutions aan de stijgende vraag van mobiele operatoren om een duidelijk beeld te krijgen van het VoIP-verkeer over hun netwerken. De VoIP Business Monitoring Service geeft de operator een volledige analyse van het VoIP verkeer. Daarnaast meet Meucci ook de kwaliteit van de gevoerde gesprekken. Deze informatie is cruciaal voor de operatoren bij het maken van strategische keuzes op het vlak van VoIP.

Stijgende dreiging van VoIP

Sinds de opmars van de 3G netwerken is het dataverkeer over mobiele netwerken sterk toegenomen. De gewone gesprekken blijven de meeste inkomsten (tot 80%) genereren, maar dat kan snel veranderen door de komst van VoIP. Nu al is het voor de eindgebruiker goedkoper om een internationaal of roaming gesprek te voeren via VoIP. Bovendien is het eenvoudig om met de nieuwste 3G toestellen en pda's over te schakelen van traditionele voice naar VoIP. Door deze nieuwe technologie en de dalende prijzen komen de winstmarges van de operatoren onder druk te staan. Daarom is het voor hen van cruciaal belang om VoIP op het juiste moment in hun productenportfolio op te nemen. Operatoren maken hun strategische keuzes op basis van duidelijke overzichten en rapporten en willen zich niet richten naar een hype.

Meten is weten

Meucci Solutions biedt nu aan de mobiele operatoren de VoIP Business Monitoring Service aan. Dit is een volledige analyse van het VoIP-verkeer dat over het netwerk van een operator gaat. Hiervoor plaatst Meucci Solutions een probe bij een operator. Deze probe filtert de relevante gegevens over het VoIP-verkeer uit de totale datastroom. De analyse brengt vervolgens duidelijke belpatronen naar voren.
Naast deze kwantitatieve analyse doet Meucci Solutions ook een kwaliteitsmeting van de meest gangbare VoIP-technologieën. VoIP-gesprekken zouden slecht van kwaliteit zijn, maar ook hier tasten operatoren vaak in het duister. De kwaliteitsmetingen gebeuren op het eigen GMTP-platform (Global Monitoring and Testing platform) van Meucci Solutions. Het netwerk van probes, verspreid over meer dan 40 landen, laat toe om alle types gesprekken op te zetten (bv VoIP naar mobiel of landlijn) en de kwaliteit ervan te meten. Meucci Solutions vat alle resultaten samen in een rapport, dat de operator een totaalbeeld geeft van het werkelijke VoIP-verkeer op zijn netwerk.

Samenwerking met Commsquare

Om de VoIP Business Monitoring Service te ontwikkelen deed Meucci Solutions een beroep op een ander Belgisch bedrijf Commsquare. Zij leverden de software aan die op de VoIP-probes van Meucci Solutions draait. Het is de eerste keer dat Commsquare op deze manier meewerkt aan een dergelijke productontwikkeling. Het bedrijf focust vooral op technology consulting in de telecomwereld.
--------------------------------------------------------------------------
                                   END                                    
--------------------------------------------------------------------------

Over Meucci Solutions (www.meucci-solutions.com)
Meucci Solutions biedt mobiel telecomoperatoren een unieke waaier totaaloplossingen zoals simboxdetectie, kwaliteitsmonitoring voor Roaming en Interconnect en Roamingimplementatie. De servicegerichte aanpak minimaliseert de operationele impact op klanten. Al de producten en diensten zijn gebaseerd op het 'Global Monitoring and Testing Platform' van Meucci Solutions dat momenteel in meer dan 40 landen actief is en voortdurend wordt uitgebreid.
Over Commsquare (www.commsquare.com)
Commsquare is een onafhankelijke privéonderneming die professionele diensten levert aan de sector van de mobiele telecommunicatie. Het bedrijf werd in 2001 opgericht en is gespecialiseerd in geavanceerde mobiele technologie, in het bijzonder in de domeinen Radio Access Network and Mobile Data/IP. De onderneming verstrekt praktische opleidingen, geavanceerde consultingdiensten en netwerkaudits, en ontwikkelt software op maat. Ze heeft meer dan 40 klanten in Europa, Noord-Amerika en Pacific Azië en kent een snelle expansie in deze regio's. Voor meer informatie

-Conrad Tuytte, CEO Meucci Solutions ; Tel: +32 (0)9 239 02 11; Email: info@meucci-solutions.com

-Stefan Engels,Managing Director Commsquare; Tel: +32 (0) 15 52 88 74; Email: info@commsquare.com

-Caroline Leysen, PR Consultant NewsEnginePR; Tel: +32 (0)3 260 96 49; Email : caroline.leysen@newsenginepr.com
Ref.:MEUCCI0004-41E2DE