AutoRai

Fiat Bravo: Italiaanse beauty in de middenklasse

(2/1/2007)
Na een kleine zes jaar maakt de naam Bravo een comeback bij Fiat. En hoe! Onmiskenbaar Italiaans, dynamisch, bijzonder ruim, kwalitatief hoogwaardig afgewerkt en technisch geavanceerd. Bijna als vanzelf past de Fiat Bravo in het business class segment, maar dan wel - zoals het een Fiat betaamt - zonder een bijpassend zwaar prijskaartje. Spraakmakende innovatie zoals nieuw ontwikkelde hightech krachtbronnen en een even revolutionaire als slimme navigatieoplossing. Het nieuwe merklogo op zijn markante neus markeert met recht een nieuwe mijlpaal in de succesrijke vernieuwing van de Fiat modellenlijn.

Het eerste dat bij de kennismaking met de nieuwe Bravo opvalt, is vanzelfsprekend zijn oogstrelend fraaie design; was getekend âFiat Centro Stileâ. Het is meteen duidelijk dat zij er alles aan hebben gedaan om voor dit compleet nieuw ontwikkelde middenklasse model nadrukkelijk dynamische en strakke vormen te tekenen. Dat maakt hem tot een echt âkarakterâ in een klasse die - om het beleefd te zeggen - niet overal overloopt van durf.

De Bravo onderstreept specifiek Italiaanse stijlelementen als schoonheid, sportiviteit en karakter. Tegelijkertijd vormt hij een logische volgende stap in het verlengde van het ontwerp van de Grande Punto en draagt zodoende nadrukkelijk bij aan het nieuwe âfamiliegezichtâ van Fiat. Dat de nieuwe Bravo zulke spannende lijnen meekrijgt, wordt overigens ook al gesymboliseerd in de kleur die Fiat koos bij de lancering van het compleet nieuwe vijfdeurs hatchback model: Maranello Rood. Een saluut aan Ferrari; het meest vermaarde sportwagenmerk ter wereld. Je kunt stellen dat de Bravo veel van datzelfde sportwagen-DNA meekrijgt. Hij oogt slank maar gespierd en misschien zelfs wel een beetje agressief. Hij heeft de looks van een compact GT-model, maar is tegelijkertijd zeer verfijnd. Kijk eens naar zijn ver naar voren geschoven en vlak geplaatste voorruit, de druppelvormige koplampen, de slanke grille en de luchthappers. Zijn karakter is â kortom - uniek. Wanneer de nieuwe Bravo in de achteruitkijkspiegels opdoemt, zal niemand hem met een andere auto verwarren.

Particulier en zakelijk
Met een lengte van 434 centimeter, een breedte van 179 centimeter en een hoogte van 149 centimeter blaast de Bravo zijn deuntje mee in het belangrijkste segment van de Europese autowereld, waar zowel particuliere- als zakelijke rijders in beeld komen. Mede dankzij een verbluffend ruim interieur en de meest veelzijdige bagageruimte in zijn klasse (inhoud 400 liter in combinatie met een 60/40 gedeeld neerklapbare achterbank en een verborgen bagagevak onder de laadvloer) zal de Bravo zonder twijfel ook beide zeer veeleisende kopersgroepen aanspreken. Saillant detail: twee grote personen kunnen goed achter elkaar zitten. Naast stijl, dynamiek en een kwalitatief zeer hoogwaardige afwerking is er dus ook aan praktische bruikbaarheid veel aandacht besteed, tot aspecten als het in- en uitstappen aan toe. Het is juist het uitgebalanceerde totaalpakket dat de nieuwe Fiat Bravo zo aanlokkelijk maakt.

Dat geldt zeker ook voor zijn fraaie en zeer strak afgewerkte interieur met zijn verbluffend grote zitruimte en uitstekende zitmeubels die een innovatieve constructie hebben gekregen. Ze werden met hulp van ergonomen en sportmedische specialisten ontwikkeld en onderscheiden zich onder andere door de vullingmaterialen. Wat ook opvalt, is het enorme stelbereik van de voorstoelen (in de lengte 240 mm). Het stuurwiel is tweevoudig verstelbaar, zodat altijd een optimale zithouding kan worden bereikt. Zowel door kleine als grote mensen: van 150 centimeter tot twee meter lang.

Het geheel is comfortabel en straalt elegante sportiviteit uit. In alle uitrustingsniveaus is er een keuze uit verschillende interieuruitvoeringen en kleurcombinaties. Vanzelfsprekend behoort lederen bekleding tot de mogelijkheden en ook die varieert per Bravo-uitvoering. Zoals de Italiaanse ontwerpers het zelf zeggen: de Bravo is een auto die schoonheid en substantie in zich verenigt. Je zou het â met een knipoog naar the Beauty and the Beast â bijna vertalen als: deze beauty is een beest van een auto.

Innovatie onder de motorkap
Met âsubstantieâ verwijzen de ontwerpers niet alleen naar uitstraling, veelzijdigheid en raffinement. Ook prestaties, veiligheid en technologie staan bij de invulling van dat begrip met stip genoteerd. Getuige bijvoorbeeld een totaal nieuw ontwikkelde serie benzinekrachtbronnen: de T-JET generatie die er niet lang na de onthulling van de Bravo aankomt. Beide motoren halen een uitzonderlijk hoog rendement. Het resultaat is een aandrijving met een laag verbruik, geringe emissie van schadelijke stoffen en vooral exceptionele prestaties. De primeur van de geavanceerde T-JET technologie spreekt des te meer tot de verbeelding als je weet dat achter hun gespierde maximum vermogen van respectievelijk 120 pk en 150 pk twee zeer compacte 1.4 liter turbomotoren schuil gaan. Beide leveren een maximale trekkracht van niet minder dan 206 Nm. Soepel zijn ze allebei, maar het zal duidelijk zijn dat de 150 pk uitvoering toch de meest sportief ingestelde van de twee is. Dat effect geeft Fiat nog extra diepgang middels een op het dashboard geplaatste schakelaar. Met een druk op deze knop kan bij de sterkste motor extra trekkracht bij een hoger toerental worden opgeroepen (230 Nm bij 3.000 toeren).

De T-JETâs komen iets later dan de derde benzinekrachtbron: een aangepaste versie van de beproefde 90 pk 1.4 liter 16V. Vanzelfsprekend komen ook de dieselrijders perfect aan hun trekken: de Bravo is er tevens met een keuze uit de MultiJet common rail turbodiesel 1.9 met 120 pk en de 1.9 16V versie met 150 pk.

Toonaangevende actieve en passieve veiligheid
Zowel actieve als passieve veiligheid zijn van het hoogste niveau. Een flink opgewaardeerde nieuwe generatie van beproefde ondersteltechniek (McPherson veerbenen voor en een semi-onafhankelijk werkende torsieas achter) staat borg voor een combinatie van voortreffelijk rijcomfort, een zeer precieze besturing, een korte draaicirkel (10,5 meter) en een solide weggedrag dat zijn dynamische uitstraling alle eer aandoet. Ook zijn remsysteem is van de âhoogste plankâ. Alle uitvoeringen beschikken rondom over schijfremmen waarvan de voorste inwendig geventileerd zijn. Het formaat van de schijven is telkens aangepast aan de betreffende uitvoering zodat ze continu borg staan voor een optimale bediening en vertraging. De nieuwste ABS antiblokkeertechniek wordt gecombineerd met EBD elektronisch geregelde remkrachtverdeling die ook in bochten een optimale remwerking garandeert.

Dat is nog maar één voorbeeld van de zeer uitgebreide elektronische veiligheidstechniek in de Bravo die is ontworpen om maximaal te scoren in testen op het gebied van passieve én actieve veiligheid. Zo is hij leverbaar met zeven airbags, inclusief een die de onderbenen van de bestuurder extra beschermt. Zogenaamde âAirbag Smart 2â-techniek past de werking van de airbags aan de kracht van de aanrijding aan. Weer andere sensoren in de neus (ECS) registeren de klap zo vroegtijdig, dat de airbags veel eerder en beter gecontroleerd ontplooien en sturen alleen de airbags aan die -gezien de richting van de optredende krachten- een nuttige functie hebben.

Driepunts veiligheidsgordels met automatische gordelaanspanners en â krachtbegrenzing horen er altijd bij. Evenals vijf hoofdsteunen en Isofix bevestiging voor kinderstoelen. Vanzelfsprekend is de passagiersairbag voorin daarbij (via het individueel instelbare menu) uitschakelbaar, om een achterstevoren in de stoel geplaatst klein kind optimaal te beschermen.

Onder het motto âvoorkomen is beter dan genezenâ helpen het sublieme weggedrag, de krachtige remmen en een rijk pakket aan beschermende technologie waar mogelijk mee om ongevallen en letsel actief te voorkomen. Zo kent de Bravo Dualdrive instelbare stuurbekrachtiging, een geavanceerde ESP dynamische stabiliteitregeling (met geïntegreerde hellingblokkering voor probleemloos optrekken), ASR antislip regeling en MSR motorregeling die blokkeren bij terugschakelen en gelijktijdig remmen tegengaat. Aan fietsers en voetgangers is ook gedacht. Ondanks de opvallend slanke lijn van de Bravo is de voorpartij zo âzachtâ geconstrueerd dat zij bij een onverhoopt ongeval zo min mogelijk letsel zullen oplopen.

Blue&Me Nav
Ook ten dienste van comfort en welzijn wordt verfijnde elektronica ingezet. Er valt in de nieuwe Fiat Bravo zelfs een wel heel eigentijdse wereldprimeur te noteren. Met de lancering van zijn Blue&Me trok Fiat Auto geweldig de aandacht tijdens de autosalon van Genève. De zeer betaalbare en toch veelzijdige stembediende âautocomputerâ met diverse multimedia-mogelijkheden is in samenwerking met Microsoft ontwikkeld en vooralsnog exclusief voor Fiat Auto. Na de lancering waren al geluiden te horen dat het toch al geraffineerde systeem op enig moment nog een stap verder zou worden ontwikkeld. Dat wordt nu werkelijkheid in de vorm van âBlue&Me Navâ. Zoals de naam al aangeeft, wordt daarbij ook navigatietechnologie in de techniek geïntegreerd. Uiteraard blijven de handsfree en voicecontrol telefoon- en muziekfuncties gehouden, inclusief Bluetooth. Door gebruik te maken van grote delen van de bestaande autocomputertechniek van de eerste generatie Blue&Me, wordt het daarnaast mogelijk tegen geringe kosten de zeer populaire navigatiefunctie â met pictogrammen in een beeldscherm â toe te voegen. Dit tegen een fractie van de prijs die fabriekssystemen doorgaans vergen, terwijl het voor een deel met de stem instellen van de bestemming toch tot de mogelijkheden behoort. Bovendien leest âBlue&Me Navâ de kaartinformatie van een USB stick, zodat het geheel sneller werkt en geen geluiden van een âzoekendeâ CD hoorbaar zijn. Die is er overigens wel, maar dan thuis of op kantoor. Je kunt de benodigde info zelf desgewenst per land, regio of zelfs in een gebied dat meerdere landen overlapt in de geheugenstick laden. Tevens biedt âBlue&Me Navâ toegang tot een aantal telematica services, zoals SOS ondersteuning.

Breed pakket
Er zijn in de uitrusting talloze andere voorbeelden aan te wijzen die onderstrepen dat de nieuwe Fiat Bravo techniek toepast die je eerder âeen klasse hogerâ verwacht. Zo is er keus uit twee radioâs met specifieke HiFi systemen â eventueel een subwoofer - en kan de koper desgewenst genieten van links en rechts gescheiden instelbare klimaatregeling, een 1,24 m' groot panoramisch zonnedak waarvan de voorste helft open kan, een tweedelige zonwering onder dat zonnedak, cruise control, regensensor, parkeerhulp, bandendruk bewaking, een Nederlandstalig multifunctie-display met persoonlijke instellingen van diverse functies (zoals vertraagd uitschakelende verlichting na parkeren) en bijvoorbeeld mistlampen met geïntegreerde bocht-verlichtingstechniek. Vanzelfsprekend is er tevens een uitgebreide serie accessoires leverbaar zodat de auto een ieder maatwerk biedt. De nieuwe Fiat Bravo is leverbaar in vier uitvoeringsniveaus: Active, Dynamic, Emotion en Sport. Dat alles â als gezegd â in combinatie met vijf verschillende motoren. Het geeft de Bravo alle troefkaarten in handen om een belangrijke rol te spelen in het hart van de Europese autowereld. Een op de vijf verkochte autoâs in ons deel van de wereld behoort tot dit segment. Het afgelopen jaar waren dat er 3.400.000.

De Fiat Bravo wordt geproduceerd in de Piedimonte S. Germano fabriek in Frosinone, waar 3.500 werknemers gemiddeld zoân 120.000 Bravoâs per jaar verwachten te bouwen. Die zullen overigens niet alleen in Europa, maar in 55 landen verdeeld over de hele wereld worden verkocht.